Hyvät, pahat ja värit eli Aladdinin värimaailma

Elokuvantekijöillä on käytössään aivan valtava valikoima keinoja, joilla tarina voidaan esittää katsojille. Hahmojen liikkeiden ja puheiden lisäksi voidaan lisätä taustamusiikkia, lauluja, erikoistehosteita, ääniefektejä ja mitä erikoisempia visuaalisia vihjeitä. Aladdinissa on mielestäni käytetty onnistuneesti erityisesti visuaalisia keinoja. Elokuvan värimaailmaan ei välttämättä kiinnitä tietoisesti huomiota, mutta kun värienkäytön erikoispiirteet huomaa, väreihin ei voi enää olla kiinnittämättä huomiota. Niinpä kiinnostuin katsomaan elokuvan oikein tarkasti ja analysoimaan sekä kirjoittamaan siitä, miten Disney-klassikko Aladdinissa on käytetty värejä ja mitä merkityksiä näillä väreillä on.

Aladdinin värimaailma - Disnerd dreams

Aladdinin värimaailmassa on pari perussääntöä, jotka toimivat melko yhteinäisesti halki elokuvan. Ensiksikin on jako hyvään ja pahaan. Sininen edustaa hyvää ja punainen pahaa. Toiseksi sinisen ja punaisen sekoituksia eli violetin eri sävyjä taas käytetään, kun joku tasapainoilee hyvien ja pahojen voimien välillä. Kolmanneksi beigen ja kullan sävyt ovat keskeinen osa iso värimaailmaa ja ne edustavat neutraalia. Kokosin kuvitukseksi useita esimerkkejä, jotka toivottavasti valaisevat näitä sääntöjä.

Aladdin

Koko elokuvan ajan Aladdin tasapainoilee hyvän ja pahan sekä totuuden ja valheen välillä. Nämä sisäiset ristiriidat näkyvät myös tämän sankarin värimaailmasta. Kaiken lisäksi värit eivät pysy muuttumattomina, vaan sävyt vaihtelevat elokuvan eri tilanteiden mukaan.

aladdin värimaailma

Kun Aladdin on pahoilla teillä eli varastelemassa tai valehtelee, hänen hattunsa on melko punainen, liivi violetti ja housut beigen väriset. Kun hänen aikeensa ovat paremmat – kuten silloin kun Aladdin päättää kuitenkin antaa oman osuutensa varastetusta leivästä orpolapsille – hänen hattunsa väri on huomattavasti violetimpi ja liivi suorastaan sininen. Aladdinin vaatteet ovat aivan siniset vain yhdessä kohtauksessa, kun hän laulaa totuudenmukaisesti tunteistaan ja haaveistaan.

Kun Aladdin muuttuu prinssi Aliksi, myös hänen asunsa värimaailma muuttuu. Pääväriksi tulee neutraali edustava vaalea beige, mutta viitan vuorissa ja päähineen sulassa on edelleen violettia. Väri on punertavampi, kun Ali suunnittelee Jasminen harhauttamista ja kun hän pettää Hengelle antamansa lupauksen. Violetti on sinisempää silloin, kun Ali haluaa esitellä Jasminelle paikkoja taikamaton avulla tai kun hän aikoo myöntää huijauksensa Jasminelle.

Jasmine

Vaikka Jasmine osaa pitää puolensa ja kivahtaa välillä muille, ei hänen hyvyydestä ole epäilystäkään. Niinpä hänen värimaailmansakin on hyvin sininen muutamia kultaisia yksityiskohtia lukuun ottamatta.

jasmine asut

Jasminella on suurimman osan aikaa päällä vaaleansininen asukokonaisuus. Samaan värimaailmaan sopii myös vaalean liila mekko, jota hän ehtii pitää hetken ajan elokuvan loppupuolella. Jasminella on myös pari asua, jotka poikkeavat hänen sinisestä tyylistään, mutta tuolloin prinsessa ei oikein olekaan oma itsensä. Kun Jasmine pakenee palatsista, hän koittaa peittää todellisen luonteensa ja verhoutuu ruskeaan viittaan. Punainen asu taas on Jafarin loihtima. Eri väristen vaatteiden avulla Jafar pyrkii alistamaan Jasminen valtaansa ja ryhtymään vaimokseen.

Jafar ja Jago

Punaisen värin käyttö pahan kuvaamisessa näkyy erityisesti Jafarin sekä hänen Jago-lintunsa kohdalla. Kaksikon aikeet ovat yksinomaan ilkeitä ja Jafar tavoittelee toimillaan ainoastaan lisää valtaa itselleen. Siksi ei ole yllättävää, että Jafar on sonnustautunut lähes yksinomaan punaiseen ja mustaan ja hänen apurinsa Jagonkin pääväri on punainen.

Suurvisiirinä ollessaan Jafarin värimaailma koostuu punaisesta ja mustasta. Aivan kuten Jasmine, Jafarkin sonnustautuu ruskeisiin vaatteisiin naamioituessaan. Kun Jafarista tulee Agraban sulttaani, hänen asunsa on hyvin samanlainen kuin Sulttaanilla, mutta yksityiskohtien värinä on sinisen sijaan purppura. (Sivuhuomautus, huippua, että Jagokin saa oman hatun.) Hengeksi muutetun Jafarin pahat voimat ovat äärimmäisen voimakkaat, joten luonnollisesti hän on väreiltään lähes yksinomaan punainen.

Punainen väri on myös erityisesti läsnä Jafarin käyttäessä taikojaan tai kun tilanne on muuten uhkaava. Esimerkiksi Sulttaanin tunnistaa olevan Jafarin hypnoosin alla, kun hänen silmiensä väri muuttuu punaiseksi. Jafarin salainen holvi on kokonaan punasävyinen ja koko palatsin valaistus muuttuu punertavaksi, kun Jafar pääsee valtaan. Hän on samalla muuttanut Sulttaanin valtaistumen näyttämään käärmeen päältä. Elefanttia käytetään usein esimerkiksi kärsivällisyyden ja viisauden symbolina, kun taas käärme voi symboloida kostoa tai määrätietoista voimaa.

Henki

Kun Henki tavataan ensimmäisen kerran, hän suorastaan hehkuu sinistä ja on heti valmis auttamaan uutta herraansa, Aladdinia. Hengen taikoessa ilmestyy myös usein sinisiä kipinöitä tai savua. Jos hetkellisiä muodonmuutoksia ei oteta huomioon, Hengen värimaailma muuttuu ainoastaan Prinssi Ali -laulun ajaksi. Silloin hän koittaa sulautua väkijoukkoon taikomalla sinisen ihonsa vähemmän huomiotaherättäväksi.

Sulttaani

Jasminen isä asettuu hyvän ja neutraalin välimaastoon. Hänen aikeensa ovat hyvät ja haluaa tyttärensä parasta, mutta korkeasta asemastaan huolimatta Sulttaani ei oikein osaa vastustaa neuvonantajaansa Jafaria tai tehdä kovin hyviä päätöksiä. Sinisin yksityiskohdin koristeltu beige asu kuvaakin hyvin Sulttaanin asemaa. Hankala tilanne toistuu myös valtaistuimessa. Itse istuin on kultaa ja sinistä, mutta se on kuin saarrettu punaisilla matoilla. Asetelma kuvaa hyvin sitä, kuinka Jafar on onnistunut ajamaan Sulttaanin ahtaalle.

Jafar taikoo myös Sulttaanin ylle punaista. Uusi asu kuvaa mielenkiintoisesti Jafarin ajatuksia entistä työnantajastaan; Sulttaanin täytyy olla Jafarin mielestä pelkkä vitsi. Miksi muuten hän olisi valinnut tälle jokerin asun. Aluksi Sulttaani oli vieläpä marionetin lailla kiinni naruissa, Jafarin ohjailtavana.

Muut elementit

Sinisen ja punaisen välinen vastakkainasettelu toistuu myös muualla kuin elokuvan hahmoissa. Ei ole lainkaan sattumaa, että valepukuinen Jafar houkuttelee Aladdinia avukseen punaisten jalokivien avulla tai että suuri rubiini houkuttelee Abua ylivoimaisen paljon.

Sininen väri ja peilityyni vesi luovat Ihmeiden onkaloon rauhallisen tunnelman. Paikka muuttuu kuitenkin hetkessä kuumaksi ja uhkaavaksi pätsiksi, kun Abu koskee kiellettyä aarretta. Kaiken punaisen keskellä Aladdin pyrkii turvaan kohti sinistä uloskäyntiä. Myös Jasmine hakee turvaa sinisestä kankaasta, kun tilanne Jafaria vastaan vaikuttaa toivottomalta.

Kaikki elokuvan valinnat vuorokaudenajoista pieniin yksityiskohtiin on varmasti suunniteltu värimaailmaa silmälläpitäen. On muutamia kohtia, joissa värimaailman perussäännöt eivät ihan täysin pidä paikkansa, mutta muuten värienkäyttö on yllättävän yhtenäistä. Eipä tule mieleen toista Disney-klassikkoa, jossa värejä olisi käytetty yhtä yhteinäisellä ja tyylitellyllä tavalla.

| Kategoriassa Elokuvat | Avainsanat:, , , , ,

6 kommenttia artikkelissa “Hyvät, pahat ja värit eli Aladdinin värimaailma

  1. Oletpa tosiaan katsonut leffaa tarkasti ja huomannut vaikka mitä! Harvoin tulee itse edes ajatelleeksi noin pieniä yksityiskohtia, vaikka ne siellä alitajunnassa varmasti vaikuttaa. Aika monissa disneyn leffoissa limenvihreä liittyy muuten pahikseen – esim. Pahattareen ja Scariin!

    1. Elokuvasta huomaa kaikenlaista uutta, varsinkin jos katsoo sen ilman ääniä! ;)
      Totta, erityisesti Pahattaren vihreät loitsut ovat jääneen mieleen, sillä ne erottuvat niin selkeästi elokuvan muusta värimaailmasta.

  2. Äärettömän mielenkiintoinen kirjoitus ja erittäin hyviä oivalluksia! Kiva kun olet havainnollistanut monilla osuvilla kuvakaappauksilla. En ollutkaan koskaan huomannut, että Aladdinin vaatteiden sävyt vaihtelevat noin paljon ihan valoisissakin kohtauksissa. Aladdin on minustakin värisuunnittelultaan Disneyn klassikoiden kärkeä, on siistiä kun värit on sidottu tuomaan visuaalisesti esiin leffan tematiikkaa.

    Viimeksi kun katsoin Aladdinin, kiinnitin itsekin huomiota värien käyttöön. Leffa käyttää väriteemojaan joissain kohtauksissa tosi ronskisti jo valaistuksen kautta – esimerkiksi A Whole New World ja tuo Aladdinin palatsintuijottelukohtaus ovat todella voimakkaasti sinihehkuisia lempeän sinihehkuisia ja maalaavat myös hahmot ja kaikki esineet sinisiksi. Samaten, niin kuin mainitsit, Jafarin ollessa vallassa palatsin interiööri loistaa silmiä kirvelevän kirkkaana punaisena, joka heijastuu myös hahmojen ihoon. Näin vahvalla värikoodauksella on tosi voimakas vaikutus tunnelmaan, kun siniset kohtaukset ovat seesteisiä ja kauniita, punaiset taas tosi painostavia ja ahdistavia.

    1. Kiitos Arana! :) Minulla meinasi välillä loppua usko kesken tätä tekstiä kirjoittaessa, mutta onneksi sain sen lopulta valmiiksi, vaikka se vaatikin työtä.

      Vaatteiden värien vaihtelua on minusta tosi hankala huomata elokuvaa katsoessa, mutta eri kohtauksien yksittäisiä ruutuja vertailemalla ne huomaa paremmin. Muuten sinisen ja punaisen käytön huomaa paremmin ja vaikkapa Disney Animated -sovelluksen color map -osiossa Aladdin erottuu selvästi voimakkailla väreillään.

  3. Tosi mielenkiintoinen postaus! Olipa jännä huomata miten kuvista näkyy kuinka jotkin kohtaukset ovat täysin jonkin hallitsevan värin alla (melkein kuin punaisen tai sinisen filtterin), vaikka elokuvaa katsoessa ei ole huomannut sitä niin vahvasti. Mielenkiintoinen oli minusta myös kuva jossa Jafar on naamioitunut vanhaksi vangiksi, kuva on hyvin sinisävyinen –> eli onko yritetty uskotella myös katsojalle että ukko on vilpitön?

    Hurjan mielenkiintoista, tällaisia pohdintoja luen mielelläni useammankin! :)

    1. Veikkaan ettet tämän tekstin jälkeen voi olla enää huomamattakaan tuota värienvaihtelua. ;) Voi hyvin olla, että sinisellä on koitettu vähän huijata yleisöä tuossa kohtauksessa! Enpä tullut itse ajatelleeksikaan tuota näkökulmaa.

      Mukava kuulla! :) Vaikka tämän tapaiset pohdinnat ovat työläämpiä, on kuitenkin tosi kiva tutustua oikein kunnolla johonkin rajattuun aiheeseen. Saa nähdä mistä aiheesta saan seuraavaksi inspiraatiota kirjoittaa vähän laajemmin. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *