Pari päivää Pariisissa & Disney Store Champs-Elysées

Kyselin teiltä jo ennen Disneyland-matkaamme, haluaisitteko kuulla myös matkan Pariisi-osuudesta ja kiinnostusta tuntui olevan, joten tänään pääsette kurkistamaan myös matkamme Disneylandin jälkeiseen osuuteen. Jutusta tuli taas melko pitkä, mutta mukana on muutama vinkki, joista voi olla iloa muillekin Pariisiin matkaaville Disney-faneille. Sokerina pohjalla on Champs-Elysées-ostoskadulla sijaitsevan Disney Storen sekä pari siellä tekemäni ostoksen esittely. Joten eiköhän mennä itse asiaan!

Kuten viimeksi kerroin, lähdimme Disneylandin edustalla olevalta Marne-la-Vallée/Chessyn asemalta RER A -junalla kohti Pariisia. Kahden aikuisen junamatka maksoi 15,20 € ja kesti noin 45 minuuttia. Jäimme pois aivan Riemukaaren lähellä sijaitsevalla Charles de Gaulle Étoile -asemalla. Olimme varanneet huoneen Hôtel Champs-Elysées Friedlandista, joten asemalta lähdimme kävelemään pitkin Avenue de Friedlandia.

Hôtel Champs-Elysées Friedland

Valitsimme HappyCulture-ketjuun kuuluvan Hôtel Champs-Elysées Friedlandin, sillä sen sijainti oli oikein hyvä ja se oli saanut suorastaan ylistäviä arvioita TripAdvisorissa. Kahden yön hintakin oli oikein kohtuullinen. Huone osoittautui tosi viihtyisäksi ja siistiksi, tosin Disneyland Hotelin jättihuoneeseen verrattuna se tuntui ihan pikkiriikkiseltä. Mutta vietimme kuitenkin niin suuren osan Pariisi-osuudesta ulkona kävellen ja paikkoihin tutustuen, ettei pieni koko hirveästi haitannut.

Hotellissa oli hiukan erikoinen tapa asetella tyynyt.

Vaatekaapin edessä mahtui juuri ja juuri avaamaan matkalaukut.

Hotellin kivoihin puoliin kuului se, että respasta saattoi vuokrata pocket wifi -laitteen, joten saimme esimerkiksi läheteltyä whatsapp-viestejä kaupungilla ollessamme. Hotellin työntekijät olivat myös todella mukavia.

Hotelli oli kaiken kaikkiaan oikein mukava ja voisin kuvitella yöpyväni siellä uudestaankin. Jos etsit hotellia Pariisista Champs-Élysées’n alueelta, kannattaa käydä tutustumassa Hôtel Champs-Elysées Friedlandin nettisivuihin.

Saavuimme hotellille viiden jälkeen illalla ja käytimme reilun tunnin lepäilyyn ja huoneeseen asettumiseen. Sen jälkeen lähdimme kiertelemään kaupungille.

Eiffel-torni

Ensimmäinen turistikohteemme oli Eiffel-torni. Sinne pääsimme helpoiten metrolla, joten kävelimme takaisin Charles de Gaulle Étoilen asemalle ja matkustimme 6-linjan metrolla muutaman pysäkin matkan Bir Hakeimin asemalle. Pariisissa metrolla pääsi tosi kätevästi paikasta toiseen ja vaikka metrolinjoja on useita, linjakarttaa oli ainakin minusta helppo ymmärtää. Metrolippuja sai ostettua helposti asemien automaateista ja halvimmaksi taisi tulla ostaa kymmenen lipun carnet. Yksi kymmenen lipun setti maksoi aina 14,50 e.

Bir Hakeimista oli lyhyt kävelymatka kuuluisalle tornille, ja oli turistikrääsän myyjistä tunnisti helposti, että kuljimme oikeaan suuntaan. Ja pian Pariisin kuuluisa maamerkki pilkistikin puiden välistä.

Eiffel-tornin ympäristö ei ollut mitenkään kauneimmillaan matkamme aikaan, sillä sen läheisessä Champ de Mars -puistossa tehtiin jonkinlaisia kunnostustöitä ja sitä ympäröivät korkeat verkkoaidat.

Päätimme olla kiipeämättä torniin, sillä olin itse jo aiemmin käynyt kakkostasanteella eikä meitä huvittanut käyttää aikaa jonottamiseen. Sen sijaan kiertelimme tornin lähistöllä ja otimme siitä paljon kuvia kuin kunnon turistit konsanaan.

Ilta alkoi jo pikku hiljaa hämärtyä, mutta päätimme kävellä parin kilometrin matkan hotellille. Pysähdyimme välillä myös syömässä, mutta valitsemamme ravintola ei ollut kummoinen, joten ei siitä sen enempää.

Aloitimme seuraavan päivän aamupalalla hotellin suloisessa aamiaishuoneessa. Aamupalan valikoima ei tietenkään ollut yhtä laaja kuin Disneylandissa, mutta olin tosi tyytyväinen, että olimme maksaneet aamupalasta. Paikallisessa kahvilassa syöminen olisi varmasti taannut autenttisen Pariisi-elämyksen, mutta minusta oli ihanaa, kun ei tarvinnut käyttää nälkäisenä energiaa aamupalapaikan etsimiseen. Herkulliset croissantit pitivät huolen siitä, että aamupala oli oikein ranskalainen.

Muséum National d’Histoire Naturelle

Poikaystäväni oli kiinnostunut tutustumaan paikalliseen luonnonhistorian museoon, joten aamupalan jälkeen otimme taas suunnaksi Charles de Gaulle Étoile -aseman. Matkustimme sieltä ensin 1-linjan metrolla Châtelet’n asemalle ja siitä sitten 7-linjan metrolla Jussieun asemalle. Asemalta oli vain lyhyt kävelymatka museoalueelle.

Ranskan luonnonhistorian museosta löytyy tutkittavaa monelta eri tieteenalalta ja ilmeisesti vain osa museon kohteista sijaitsee Pariisissa. Ensimmäinen määränpäämme oli Grande Galerie de l’Évolution eli evoluutiota esittelevä iso galleria. Saavuimme paikalle sopivasti hieman aukeamisajan jälkeen, joten museossa oli aika rauhallista.

Monikerroksinen tila itsessään oli tosi upea ja erilaisia täytettyjä eläimiä oli todella paljon. Kiertelyintoa kuitenkin latisti se, että vain pieni osa museon opasteteksteistä oli käännetty englanniksi. Siksi suosittelisin evoluutiogalleriassa käyntiä vain niille, jotka ovat todella kiinnostuneita täytetyistä eläimistä tai osaavat ranskaa hyvin.

Ulkoa rakennus oli kyllä melkoisen hieno.

Alkuperäinen suunnitelmamme oli mennä seuraavaksi ”katsomaan fossiileja” eli tutustua paleontologian ja anatomian rakennukseen, mutta elävät eläimet tuntuivat meistä kiinnostavimmilta. Niinpä kävelimme samalla museoalueella sijaitsevaan eläintarhaan.

Ménagerie du Jardin des Plantes

Eläintarhasta löytyi vaikka mitä upeita eläimiä ja niitä oli kyllä huomattavasti mielenkiintoisempaa katsella kuin täytettyjä. Erityisen hauskaa oli kuvata flamingoja sekä katsella, kun iso jakkihärkä työnteli jumppapallon kokoista jalkapalloa pitkin aitausta. Eläintarhasta huomasi, hyvin että se on Ranskan vanhin eläintarha, sillä paikka oli melko sokkeloinen. Mutta paikkana se oli oikein mukava ja ehdottomasti käynnin arvoinen.

Pulp’s Toys

6 Rue Dante

Eläintarhalta lähdimme kävelemään Seinen rantaa pitkin Notre Damelle päin. Ennen sitä pistäydyimme kuitenkin parissa putiikissa. Satuimme löytämään Pulp’s Toys -kaupan ennen matkaa Pariisin putiikkeja googletellessamme ja heti kun näimme kuvia liikkeen sisältä, tiesimme, että meidän on pakko pistäytyä kaupassa.

Pulp’s Toys on oikea joka nörtin unelma. Kaupan hyllyt notkuivat kaikenlaista fanitavaraa ja erityisesti Funko Pop! -figuureja oli useita satoja. Myös Disney-hahmoja oli useita kymmeniä. En itse raaskinut kuvata kaupassa, mutta esimerkiksi Pulp’s Toysin Facebook-sivuilta löytyy useita kuvia kaupan sisältä. Olin tehnyt niin paljon ostoksia Disneylandissa, että hillitsin itseni tässä liikkeessä, mutta poikaystäväni osti itselleen Rogue Onesta tutun Scarif Trooper -Funkon. Pulp’s Toysin naapurista sijaitsi myös Hayaku Shop, jossa myytiin näyteikkunan perusteella mangaa ja muuta japanilaista ja aasialaista keräilytavaraa. Emme itse käyneet tuossa kaupassa, mutta ehkä se on kiinnostava vierailukohde jollekin teistä lukijoista.

Aivan Pulp’s Toys -liikkeen vierestä löytyi pieni La Solita Taverna (10 Rue du Fouarre), jossa kävimme syömässä tosi hyvät pizzat. Jos pidät fanitavarasta sekä pizzasta, kannattaa Pariisissa käydessä ehdottomasti piipahtaa Pulp’s Toys -kaupassa sekä La Solita Tavernassa.

Notre Dame

Syötyämme jatkoimme matkaa päivän turistikohteelle, Norde Damen katedraalille. Emmimme ulkopuolella hetken aikaa sitä, menisimmekö sisälle ollenkaan, sillä jono kiemurteli pitkänä läheiselle aukiolle. Mutta onneksi asetuimme jonon perälle, sillä se etenikin yllättävän nopeasti.

Sisältä Notre Dame oli edelleen vaikuttavan näköinen ja lasimaalaukset näyttivät tosi hienoilta. Niistä oli vain tosi vaikea saada hyviä kuvia.

Sisällä kiertelyn jälkeen ihmettelimme jonkin aikaa, mistä jono Notre Damen ylätasanteille alkaisi, kunnes lopulta huomasimme sen kiertävän pitkin rakennuksen pohjoissivua. Tämä jono etenikin sitten huomattavasti hitaammin, sillä sisään päästettiin aina kerrallaan vain parikymmentä henkeä ja seuraava porukka vasta kymmenen minuutin päästä. Olen kuitenkin iloinen, että jaksoimme jonottaa vesisateesta huolimatta, sillä näkymät katedraalin tasanteilta olivat todella upeat.

Kyllä näiden näkymien takia kannattikin kiivetä reilut 300 porrasta.

Notre Dame tarjosi myös kivan tilaisuuden leikkiä dioraama-asetuksella.

Vaikka kierroksella ei pääsekään esimerkiksi tutustumaan kelloihin, kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa, miten hienot maisemat Quasimodolla oikein olikaan. Ja ai niin, katedraalin gargoilit olivat huomattavasti karmivampia kuin Notre Damen kellonsoittajassa.

Kavuttuamme alas Notre Damesta, kävelimme Seinen pohjoispuolelle tutkimaan kaupunkia. Shoppailimme hieman Forum Des Hallesin kauppakeskuksessa, josta löytyi muun muassa Lego Store sekä lempikauppoihini kuuluva Muji, jossa käydessä on aina täydennettävä kynävarastoja. Lyhyen shoppailukierroksen jälkeen tutustuimme maailman suurimpaan metroasemaa ja otimme Châtelet’n metroasemalta 1-linja metron Riemukaaren suuntaan.

Disney Store Champs-Elysées

44 Av. des Champs-Élysées

Jäimme metrosta pois Franklin D. Rooseveltin asemalla. 1-linjan lisäksi tuolla asemalla pysähtyy myös metro 9. Satuimme nousemaan asemalta katutasolle juuri oikeita portaita ja päädyimme sopivasti aivan Disney Storen edustalle.

Poikaystäväni oli joko erittäin innoissaan siitä, että hän pääsi taas käymään Disney Storessa tai sitten hän halusi vähän kettuilla minun Disneyland-poseerauksilleni.

Heti liikkeen etuosasta löytyi Pariisi-teemaisia matkamuistoja, kuten paitoja, juomapulloja, kukkaroita ja pehmoleluja. Näitä tuotteita saa varmasti vain Pariisissa sijaitsevista Disney Storeista, sillä en muista nähneeni Disneylandissa samanlaisia Pariisi-tuotteita. Jokunen pehmolelu oli ehkä tuttu puiston kaupoista.

Vastakkaisella seinällä taas oli vaikka mitä söpöjä pikkulasten vaatteita. Katutasosta löytyi tietysti vaatteita vähän isommillekin lapsille, mutta Pariisi-paitoja lukuun ottamatta ne muista nähneeni aikuisten kokoja. Disneylandin liikkeissä oli paljon enemmän vaatteita myös aikuisille, mutta Champs-Elysées’n Disney Storen valikoima oli selvästi suunniteltu pääasiassa lapsiasiakkaita ajatellen.

Liikkeessä oli myös paljon Beauty and the Beast -aiheisia tuotteita, sillä elokuva oli tuolloin vasta ilmestynyt. Kuvassa näkyvä myös hienot portaat, joita pääsi liikkeen alakertaan.

Alakerrassa kävijöitä tervehti suloinen Mikki Hiiri -patsas. Nappia painamalla kuului muistaakseni Höyrylaiva Villestä tuttua musiikkia ja olisiko patsas keinunutkin musiikin tahtiin.

Alhaalta löytyi paljon leluja, esimerkiksi Star Wars ja Marvel -sarjoista, nukkeja, mukeja ja monenlaisia keräilytuotteita.

Oli mielenkiintoista huomata, että vaikka Disney Store sijaitsi kalliilla ostoskadulla, joidenkin tuotteiden hinnat olivat hieman halvempia kuin Disneylandissa. Esimerkiksi Tsum Tsumit maksoivat Disneylandissa 5,99 e ja Pariisin Disney Storessa 5 e. Hinnoissa oli siis selvästi pieni Disneyland-lisä.

Selvisin liikkeestä ulos vain kahden ostoksen kanssa. Ihastuin tuohon mukiin heti ja se tuntui kivalta ostokselta, vaikka en yleensä mitään perinteisiä matkamuistoja ostelekaan.

Mukiin on valittu muutamia Pariisin kuuluisia maamerkkejä ja kuvitus on minusta ihan hirveän suloinen. Olen olen yrittänyt selvittää varsinkin Instagramin avulla, mistä muista muista kaupungeista mukeja oikein saa ja vaikuttaa, että niitä on myynnissä vain joissain Euroopan isoimmissa kaupungeissa. Ainakin tämän ja tämän kuvan perusteella niitä saa Venetsiasta ja eräässä toisessa kuvassa näin Dublin-mukin. Sanle ystävällisesti tarkisti keväällä Tukholman Disney Storen valikoiman, mutta sieltä mukeja ei löytynyt. Olemme menossa poikaystäväni kanssa muutamaksi päiväksi Lontooseen myöhemmin tänä vuonna ja toivon kovasti, että mukeja saisi sieltä.

Kassalla pyysin mukaan myös söpön Pariisi-kassin mukilleni. Muki maksoi 15 € ja kassi 4 €.

Disney Store, 44 Av. des Champs-Élysées

Disney Storessa kiertelyn jälkeen kiertelimme vielä parissa muussa kaupassa. Sen jälkeen olimmekin niin pahasti raittiin ilman myrkytyksen kourissa, ettemme jaksaneet miettiä, mihin ravintolaan menisimme illalliselle. Niinpä kävimme vain hakemassa Publicis Drugstoresta (133 Av. des Champs-Élysées) eväitä sekä Pierre Hermén ihania macaronleivoksia ja pidimme piknikin hotellihuoneessamme.

Pariisi-osuuden kolmas ja viimeinen päivä valkeni aurinkoisempana kuin mikään muu päivä koko matkamme aikana ja sää oli ihanan lämmin koko lauantain. Aamulla söimme jälleen aamupalan hotellilla, pakkasimme sitten tavaramme ja kävimme kirjautumassa ulos hotellista. Lentomme lähti vasta illalla, joten jätimme laukut hotellille säilytyksen päivän ajaksi ja lähdimme kiertelemään

Riemukaari

Ensimmäinen pysäkkimme oli Riemukaari, jonka ohi olimme jo kulkeneet useasti, mutta emme olleet ehtineet tutustumaan siihen tarkemmin. Niinpä ostimme liput ja kapusimme ylös näköalatasanteelle. Oli muuten kätevää käydä Pariisissa tämän ikäisenä, sillä alle 26-vuotiaille EU-kansalaisille tarjottiin joko ilmainen tai edullisempi sisäänpääsy moniin museoihin ja nähtävyyksiin.

Pariisi näytti tosi kauniilta 50 metrin korkeudesta ja aurinkoisella säällä, joten räpsin kuvia varmasti joka ilmansuuntaan.

Riemukaaren kierreportaat meinasivat pistää pään pyörälle.

Riemukaaren ihastelun jälkeen otimme 1-linjan metron Louvre–Rivolin asemalle ja lähdimme tutkimaan Louvren ympäristöä. Kävimme syömässä bagelit Bagelstein-nimisessä pikaruokapaikassa (13 Rue des Pyramides) ja jatkoimme sitten kiertelyä.

Louvre

En ole mikään erityisen innokas museoihminen, mutta minusta olisi ollut mukavaa käydä tutustumassa taidenäyttelyihin. Valitettavasti meillä ei ollut siihen riittävästi aikaa, joten Louvren kiertely jää ensi kertaan. Onneksi olin päässyt tutustumaan Louvreen jo aikaisemmalla matkalla perheen kanssa.

Ihastelimme satojen muiden turistien tapaan Louvrea ulkopuolelta (niin paljon selfie-tikkuja…) ja kävelimme sitten vilkaisemaan läheistä puistoa, Jardin de Tuileriesia.

Viikonloppu ja aurinkoinen kevätsää olivat houkutelleet puistoon paljon väkeä, joten kävimme vain pyörähtämässä siellä. Kiertelimme vielä hetken puiston lähistöllä ja lähdimme sitten takaisin hotellille hakemaan laukkujamme. Suunnistimme sitten metrolla Châtelet’n asemalle ja otimme sieltä RER B -junan Charles de Gaullen lentokentälle. Lento takaisin Suomeen sujui hyvin, mutta perillä meitä odotti tosi kalsea sää ja räntäsade. Huh, onneksi se on nyt enää muisto vaan.

Toivottavasti piditte tästä ”extraraportista”, vaikka siitä tuli aika pitkä ja sen kirjoittaminen tuntuikin vähän off-topicilta. Toivon kuitenkin kovasti, että juttu tarjosi jotain vinkkejä siihen, mitä Pariisissa kannattaa tehdä Disneylandissa käynnin lisäksi. Kirjoitan vielä jutun Disneyland-ostoksistani, mutta sen jälkeen alkaa olla aika siirtyä taas muihinkin aiheisiin kuin pelkkiin puistojuttuihin.

Disneyland Paris -matkasta kertovat jutut:

Pari päivää Pariisissa & Disney Store Champs-Elysées

| Kategoriassa Disney life, Keräily | Avainsanat:,

4 kommenttia artikkelissa “Pari päivää Pariisissa & Disney Store Champs-Elysées

1. Hihii, olipas kiva lukea tämä juttu Pariisista. Tuli ihan oma matka mieleen. Kävin Pariisissa vuonna 2010, ja silloin minulla ja kaverilla oli hotelli ihan tuon evoluutio-museon naapurissa, ja pitihän siellä museossa käydä! Tutulta näytti siis se, ja toki muutkin matkakohteet! :) Kiva on ollut teidän Pariisin matkaa seurata! Niin ja vähänkö tuo diodraama-kuva-asetus on hieno! Notre Damen tornista olet varsinkin ottanut todella upeita kuvia!

1. Hauska kuulla, että juttu toi muistoja mieleen! On aina hauska lukea muiden juttuja sellaisista paikoista, joissa on itsekin käynyt, kun mieleen voi muistua sellaisia pikkujuttuja, jotka oli jo ehtinyt unohtaa. ;) Museon ympäristö vaikutti tosi kivalta alueelta, mitä ehdimme sitä hieman katsella kävellessämme metrolta. :) Hihi, koitin käyttää dioraamakuvia säästellen, ettei niiden katseluun ihan kyllästy. Sen kanssa leikkiessä meinaa mennä helposti överiksi! :’D

2. Pariisin on kyllä ehdottomasti päästävä, niin Disneylandin takia kuin ihan vain ihastelemaan nähtävyyksiä ym… Pidin kovasti tämänkin raportin lukemisesta, mutta odotan innolla uusia juttuja!

1. Pariisissa kannattaa ehdottomasti käydä edes kerran elämässä, sen verran upea kaupunki se on! Ja Disneylandissa kannattaa tietysti käydä niin monta kertaa kuin vain pystyy! ;D