Disney-tiistai: Kaunotar ja hirviö

Tänään Disney-tiistaissa on jo renessanssin kolmannen elokuvan eli Kaunottaren ja hirviön vuoro. Tämä elokuva on oikeastaan pääsyy sille, miksi ajoitin 90-luvun elokuvien käsittelyn juuri maaliskuulle. Uuden näytellyn Beauty and the Beast -elokuvan ensi-iltaan on nyt vain pari päivää ja lisäksi tänään tulee kuluneeksi 26 vuotta Howard Ashmanin kuolemasta.

Kaunotar ja hirviö (Beauty and the Beast)
Ohjaajat: Gary Trousdale & Kirk Wise
Äänirooleissa: Paige O’Hara, Robby Benson, Richard White, Jerry Orbach, David Ogden Stiers, Angela Lansbury
Suomidubissa: Mervi Hiltunen, Matti Olavi Ranin, Esa Ruuttunen, Juha Muje, Tom Wentzel, Anneli Saaristo
Kesto: 84 min
Ensi-ilta Yhdysvalloissa: 22.11.1991, Suomessa: 31.12.1992
Lipputulot maailmanlaajuisesti: 424,967,620 USD

Tarina kauhean hirviön vangiksi jäävästä nuoresta neidosta on vuosisatoja vanha. Ranskalaisen Jeanne-Marie Leprince de Beaumontin vuonna 1757 julkaisema  versio on yksi sen tunnetuimpia muotoja ja siihen myös Disney-animaatio pohjautuu. Walt Disney suunnitteli jo 1930- ja 1950-luvuilla tarinan muuttamista animaatioelokuvaksi, mutta suunnitelmat eivät edenneet kovin pitkälle hänen elinaikakaan. Vasta 1980-luvun alkupuolella elokuvan tekoa aloiteltiin tosissaan. Eri käsikirjoittajat yrittivät muokata tarinaa oikeaan motoon, kunnes Jeffrey Katzenberg palkkasi Linda Woolvertonin kirjoittamaan uuden version.

Ohjaajaksi pyydettiin Kuka viritti ansan, Roger Rabbit? -elokuvan animaatio-osuuksien ohjaajaa, englantilaista Richard Williamsia. Hän kuitenkin kieltäytyi kunniasta ja suositteli ohjaajiksi sen sijaan tuntemaansa Richard Purdumia sekä tämän vaimoa Jilliä. Purdumit suostuivat tehtävään ja pieni joukko elokuvan tekijöitä muutti Lontooseen työstämään tarinaa, jonka oli tarkoitus sijoittua 1700-luvun alun Ranskaan eikä sisältää lauluja. Puolen vuoden uurastuksen jälkeen elokuvan ensimmäiset 20 minuuttia oli saatu valmiiksi ja edistys esiteltiin studiopomo Jeffrey Katzenbergille. Hän ei ollut vaakuuttunut näkemästään, vaan piti tarinaa liian synkkänä ja hahmoja persoonattomina. Katzenberg halusi siihen lisää viihdettä ja lauluja, joten koko tuotanto täytyi aloittaa alusta.

Kesällä 1989 yhdeksän hengen tuotantotiimi aloitti puhtaalta pöydältä ja matkusti viideksi päiväksi Ranskan maaseudulle Vallée de la Loireen tutustumaan seudun yksityiskohtiin. Matkan jälkeen osa tekijöistä siirtyi tekemään muita elokuvia siksi aikaa, kun elokuvasta alettiin kirjoittaa jälleen uutta versiota. Purdumit olivat vielä muutaman kuukauden verran mukana projektissa, mutta kun kävi selväksi, ettei elokuva olisi heidän visionsa mukainen, he erosivat tehtävästä. Elokuvan uusiksi ohjaajiksi nimettiin Gary Trousdale ja Kirk Wise ja tuotanto siirrettiin Burbankiin. Jeffrey halusi elokuvasta musikaalin, joten hän houkutteli Howard Ashmanin mukaan projektiin. Tulevien kuukausien aika vanhasta tarinasta muotoutui aivan uudenlainen elokuvaversio.

Disney-triviaa: Howard Ashmanin mielestä elokuvan olisi pitänyt alkaa täysin animoidulla prologilla, jossa kerrotaan kuinka 7-vuotias prinssi kieltäytyy antamasta vanhalle naiselle suojan myrskyssä. Prinssi joutuu maksamaan töykeydestään, kun eukko osoittautuu haltiattareksi ja jahtaa tätä pitkin linnaa muuttaen palvelusväen esineiksi ja lopulta itse prinssin hirviöksi. Ohjaajat eivät kuitenkaan pitäneet tästä versiosta, joten prinssin taustatarina kuvattiin lasimaalauksin.

Kaunottaren ja hirviön aiemmassa versiossa Bellellä oli pikkusisko nimeltä Clarice, Charley-kissa sekä ahne täti Marguerite. Uudessa versiossa näistä hahmoista luovuttiin kokonaan ja tekijät keskittyivät tekemään Bellestä uudenaikaisen sankarittaren. Bellellä oli myös soittorasia, joka vastaili Bellen kertomuksiin soittamalla sävelmiä. Tämä mykkä sivuhahmo sai kuitenkin väistyä, kun Linda Woolverton keksi Kipon.

Bellen rooliin valittiin laulajatar-näyttelijätär Paige O’Hara, jonka ääni kuulosti ohjaajista oikealla tavalla ainutlaatuiselta ja vilpittömältä. Hirviön ääninäyttelijän valinta taas osoittautui haastavaksi, sillä tekijöiden oli hankala löytää ääntä, joka kuulostaisi samalla sekä hirviömäiseltä että rakastumassa olevalta nuorelta mieheltä. Rooliin valittiin lopulta Robby Benson. Gastonia taas esitti näyttelijä ja oopperalaulaja Richard White, Lumiereä Jerry Orbach, Könniä David Ogden Stiers ja Rouva Pannua Angela Lansbury.

Glen Keane tutki monen eri eläimen piirteitä suunnitellessaan Hirviötä ja kun elokuvaa tehtiin vielä Lontoossa, hän käveli päivittäin London Zoon halki. Lopullinen hahmo sai muun muassa parran puhvelilta, harjan leijonalta, sarvet villisialta ja karhumaisen vartalon. Bellen pääanimaattoriksi valittiin vasta 24-vuotias James Baxter, joka haki hahmoon inspiraatiota ballerinan liikkeistä. Andreas Deja taas sai tehtäväkseen animoida Gaston koomisella, mutta silti uskottavalla tavalla. Lumottujen esineiden, Lumieren, Könnin ja rouva Pannun pääanimaattorit Nik Ranieri, Will Finn ja Dave Pruiksma tutkivat aiempia Disney-animaatioita ja sitä, miten elottomat hahmot oli animoitu niissä.

Disney-triviaa: Howard Ashman kirjoitti Gastonin nimikkolauluun useamman säkeistön, joita ei lopulta käytetty animaatiossa. Poistettuja säkeistöjä käytettiin kuitenkin Broadway-versiossa sekä pian ensi-iltaan tulevassa live action -elokuvassa.

Koska Howard Ashman osallistui elokuvan käsikirjoitukseen, myös laulut saatiin kirjoitettua jo hyvin aikaisessa vaiheessa esituotantoa. Yhdessä Alan Menkenin kanssa hän teki elokuvaan yhteensä yhdeksän laulua. Niihin tehtiin vuosien aikana joitakin muutoksia. Esimerkiksi Be Our Guest -laulu esitettiin alun perin Mauricelle eikä Bellelle. Katzenberg leikkasi elokuvasta Human Again -laulun kokonaan, sillä se tuntui vievän huomion pois Bellestä ja Hirviöstä. Laulua korvaamaan kirjoitettiin Something There, joka taas keskittyy parin orastavaan romanssiin. Yleensä laulut syntyivät siten, että Ashman keksi laulun idean ja jopa nimenkin ja pyysi sitten Menkeniä, kokeilemaan miltä laulu voisi kuulostaa. Laulut syntyivät lopulta erilaisten ideoiden kokeilemisen jälkeen ja Ashmanin kehiteltyä niihin sopivat sanat.

Elokuvan visuaalinen puoli suunniteltiin tarkkaan värimaailmaa myöten. Esimerkiksi aloitusnumero Bellen aikana sankarittaren sininen mekko erottuu tarkoituksella kyläläisten murretun sävyisistä asuista ja korostaa sitä, kuinka Belle ei sovi joukkoon. Edellisessä elokuvassa käytettyä CAPS-järjestelmää hyödynnettiin jälleen, samoin tietokoneella tehtyjä taustoja. Esimerkiksi Be Our Guest -kohtauksessa on niin paljon liikkuvia hahmoja ja erikoistehosteita, että sen teko vei yli vuoden verran. Lisäksi kohtauksessa oli runsaasti tietokoneella toteutettuja ja käsin animoituja elementtejä, joiden yhdistäminen vaati paljon työtä. Elokuvaan suunniteltiin myös kohtausta, jossa liikkuva kamera olisi seurannut Bellen ja Philippen pakoa metsässä, mutta studion tietokoneosaston tekemät puut näyttivät pikemmin joukolta kananjalkoja kuin metsältä, joten ohjaajat päättivät muuttaa kohtausta ja pistää paukut näyttävän tanssisalin tekoon.

Tuotannon loppupuolella aika ja rahat alkoivat käydä vähiin ja tekijät joutuivat kiirehtimään ja tekemään töitä yömyöhään. Jotta elokuva saataisiin valmiiksi ajoissa, päätettiin alun kohtaukseen lainata hieman animaatiota Bambista ja lopun valssiin Prinsessa Ruususesta. Samaan aikaan AIDSiin sairastunut Howard Ashman antoi viimeisen panoksensa elokuvalle. Ennen kuolemaansa hän ehti kuulla yleisön kommentteja elokuvan varhaisista näytöksistä, mutta lopullista elokuvaa hän ei ehtinyt näkemään. Kiitollisina Ashmanin työpanoksesta, ohjaajat päättivät omistaa Kaunottaren ja hirviön tälle miehelle, joka oli antanut merenneidolle äänen ja hirviölle sielun.

Disney-triviaa: Elokuvan alussa Bellen asun sininen väri symbolisoi hänen tunteidensa kylmyyttä. Hirviö taas tulistuu helposti, joten hänen vaatteensa ovat lämpimän värisiä. Tanssiaiskohtaukseen mennessä Bellen asujen sävyt ovat muuttuneet hänen tunteidensa tapaan lämpimämmiksi, kun taas Hirviö on oppinut rauhoittumaan, joten hänen vaatteensakin ovat viileämpiä sävyiltään.

Kaunottaren ja hirviön ensi-ilta koitti 22.11.1991. Elokuva osoittautui nopeasti valtaisaksi menestykseksi ja se keräsi maailmanlaajuisesti lipputuloja liki 425 tuhatta dollaria. Se sai yhteensä kuusi Oscar-ehdokkuutta ja oli ensimmäisenä animaationa ehdolla parhaan elokuvan kategoriassa. Laulu Beauty and the Beast voitti parhaan laulun palkinnon ja Alan Menkenin score parhaan musiikin Oscarin. Vuosina 1997 ja 1998 julkaistiin jatko-osat Kaunotar ja hirviö – Lumottu joulu sekä Kaunotar ja hirviö – Bellen lumottu maailma. Emma Watsonin ja Dan Stevensin tähdittämä näytelty versio, Beauty and the Beast – Kaunotar ja hirviö saa ensi-iltansa 17. maaliskuuta.

Suomeen Kaunotar ja hirviö saapui reilu vuosi Yhdysvaltoja myöhemmin, vuoden 1992 viimeisenä päivänä. Elokuvan suomenkielisen dubbauksen ohjasi Matti Ranin ja rooleissa kuullaan muun muassa Mervi Hiltusta Bellenä, Matti Olavi Raninia Hirviönä, Esa Ruuttusta Gastonina, Juha Mujetta Lumierena sekä Tom Wentzeliä Könninä. Elokuvateattereissa se sai reilut 193 tuhatta katsojaa.

Kaunotar ja hirviö kuuluu ehdottomasti omiin suosikkielokuviini ja viime vuosina olen tainnut katsoa sen useammin kuin minkään muun animaation. Tarina tempaa aina mukaansa ja hahmot ovat kiinnostavia. Elokuvan laulut ovat aivan ihania ja suomenkielinen versio on kaikin puolin mahtava. Animaatiosta näkee kuinka joissain kohdissa on menty sieltä mistä aita on matalin ja juonessa on muutamia aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia, kuten omituisesti vaihtelevat vuodenajat, mutta muuten elokuva on minun silmissäni liki täydellinen.

Löytyykö lukijoista muita, joiden suosikkeihin Kaunotar ja hirviö kuuluu? Entä mikä on sinun lempikohtauksesi elokuvassa?

Lähteet:
Kaunotar ja hirviö Diamond edition blu-rayn lisämateriaalit
Solomon, Charles: Tale as Old as Time (2017)
Stewart, James: DisneyWar (2005)
Waking Sleeping Beauty -dokumentti (2009)

| Kategoriassa Elokuvat | Avainsanat:,

18 kommenttia artikkelissa “Disney-tiistai: Kaunotar ja hirviö

  1. Kaunotar ja Hirviö on mun suosikki disney-elokuva <3 Lapsena en osannut arvostaa sen visuaalista ja musikaalista puolta. Lempikohtaukseni on ehkä se kun Belle karkaa linnasta kunnes sudet hyökkää ja Hirviö tulee pelastamaan, ja tietysti se kun Belle ja Hirviö tanssii kahdestaan salissa. :D Something There- biisiä tulee usein hyräiltyä kotona.

    1. Kaunottaresta ja hirviöstä ei vain voi olla pitämättä! Molemmat mainitsemasi kohtaukset ovat kyllä ihania! :) Tykkään itse myös kovasti juuri susien hyökkäyksen jälkeisestä kohtauksesta, jossa Belle puhdistaa Hirviön haavoja ja kaksikko kinaa vähän siitä, kumman syytä äskeinen oikein olikaan.

  2. Hei avaisitko / oletko avannut jossain muualla juonen epäjohdonmukaisuuksia? Itseltä on muksuna mennyt lukuisista katsomiskerroista huolimatta esimerkiksi nuo vaihtelevat vuodenajat täysin ohi (tai täydestä kuin väärä raha), joten olisi hauska tietää mitä muuta lapsenaivoni ovat jättäneet huomioimatta.

    1. Toki! :) Minua on jonkin aikaa ihmetyttänyt se, miten aika oikein kuluu Hirviön lumotussa linnassa. Vieraamme-laulussa sanotaan lumouksen kestäneen kymmenen vuotta ja sinä aikana Hirviö tuntuu vanhenneen, sillä alussa kerrotaan sen kukkivan tämän 21. syntymäpäivään asti. Mutta miten on palvelusväen laita, vanhenevatko he? erityisesti Kippo ihmetyttää, sillä hahmo ei millään vaikuta yli kymmenvuotiaalta, joten onko hän sitten jotenkin syntynyt lumouksen aikana. Koko lumous on muutenkin vähän jännä, sillä elokuvan aikana linnassa nähdään tosi monta elävää esinettä, mutta tuskin linnassa on ollut alkujaan niin älyttömästi palveluskuntaa. Vai ovatko esimerkiksi tavalliset astiatkin sitten vain heränneet henkiin lumouksen vuoksi.

      En itsekään tullut ihan heti näitä juttuja miettineeksi ja varmasti muilta sivuilta lukemani jutut ovat auttaneet huomaamaan näitä pieniä epäloogisuuksia. Mutta onneksi ne eivät häiritse ainakaan minua mitenkään liikaa elokuvaa katsoessa. :) Netissä on varmasti listattuna enemmänkin näitä elokuvan ”virheitä”, jos ne jäivät vielä kiinnostamaan. :)

  3. Kaunotar ja hirviö kuuluu ehdottomasti suosikkeihini Disney-elokuvista, samoista syistä, joita sinäkin mainitset. Elokuvalla on ollut minuun suuri vaikutus ja Belle oli yksi lapsuuteni esikuvista, sillä hän jakoi intohimoni kirjoihin. Minä kuuluinkin niihin lapsiin, jotka prinssin sijasta olisivat halunneet Hirviön kirjaston. :D
    Kaiken lisäksi oopperalaulaja Esa Ruuttunen teki minuun niin suuren vaikutuksen Gastonina, että päätin jo pienenä, että haluan kuulla miestä myös oopperassa. Haaveeni toteutui 15-vuotiaana, sillä ensimmäinen ooppera, jonka koskaan näin livenä, oli Tosca, jossa Esa Ruuttunen esiintyi.

    1. Belle on kyllä hyvä esikuva, eikä ole ihme, että hahmo on monen suosikkiprinssessa. Hirviön kirjastoon olisi mahtava voida oikeasti tutustua! :)

      Vau, tosi kiva tuo tarinasi Ruuttusesta! Miehellä on kyllä vaikuttava ääni, siitä olen ihan samaa mieltä! Oopperat voisivat kiinnostaa vähän enemmän, jos niissä voisi useamminkin kuulla Disney-klassikoista tuttuja ääniä. :)

  4. Hyviä ovat nämä sinun Disney-tiistaisi yhä! :) Ne sisältävät aina paljon mielenkiintoista asiaa elokuvan taustoista. Kaunotar ja Hirviö kuuluu minun suosikkielokuviini, on melkein jopa ihan ykköspaikalla. Elokuvassa paras kohtaus on ihana tanssiaiskohtaus ja tietenkin elokuvan loppu (Hirviön muuttuminen ihmiseksi), joka saa minut aina herkistymään kauneudellaan. <3

    Minun täytyy kyllä sanoa, että minusta vuodenaikojen vaihtelu elokuvassa on ihan loogista… Heh! Elokuvan alussa on syksy, sitten tulee talvi ja sitten kevät. Vuodenajat tuntuvat vaihtuvan elokuvassa nopeasti, mutta olen aina ajatellut sen siten, että katsojille halutaan näyttää Bellen viettävän Hirviön linnassa niin pitkän ajan, että syksy kerkeää muuttua kevääksi. Elokuvan versiossa, jossa on mukana Human Again -laulu, on laulun aikana selvästi alkukevät/lopputalvi, kun linnan puutarha alkaa jo viheriöidä mutta paikalla on vielä myös lunta. Tällä kohtauksella ja sen aikana tapahtuvalla ulkoilman näyttämisellä on ehkä haluttu tehdä vuodenaikojen vaihdos enemmän jatkumoksi… Mutta siis en muista, että elokuvassa pompittaisiin esimerkiksi talvesta syksyyn ja takaisin talveen, vai muistanko väärin?

    Innolla odotan perjantaita ja uutta versiota tästä ihanasta elokuvasta!!!!! Iltanäytökseen on nyt liput ostettu, wuhuuu!!!! Toivottavasti elokuva on hyvä!!!!!

    1. Mukava kuulla Anna! :) Hirviön muutos on kyllä kauniisti toteutettu, vaikka hahmon ihmismuoto vähän huvittikin elokuvan ensimmäisillä katselukerroilla.

      Vuodenaikojen nopea vaihtuminen sopii minusta hyvin Bellen ja Hirviön osaan tarinassa ja niin kuin sanoit, sen ansiosta kaksikon rakastuminen ei vakuta tapahtuvan ihan niin nopeasti kuin jos koko ajan olisi vaikka syksy. Mutta jos miettii Mauricea, niin ainakin minun aivoni menevät vähän solmuun. Jos Belle on linnassa esimerkiksi loppusyksystä alkukevääseen, niin eikö sitten vaikuta, että hänen isäparkansa hortoilee metsissä kuukausi- tai vähintäänkin viikkokaupalla. Eivät elokuvan vuodenajat tainneet vaihtua mitenkään väärässä järjestyksessä, mutta jotain outoa paikan ilmastossa minusta kuitenkin on. :D

      Samaa toivon minäkin! Elokuvaa on kyllä mainostettu tosi paljon. Törmään päivittäin matkalla töihin useaan julisteeseen ja viime viikonloppuna telkkaria katsoessa tuli mainospätkäkin tutuksi. :)

      1. Aah, totta. No ilmankos Maurice on ihan kuolemansairas Bellen löytäessä hänet, jos hän on harhaillut metsässä monta kuukautta! XD

        Beauty and the Beastia on kyllä mainostettu nyt kovasti ja näyttävästi. Enää yksi yö pitää malttaa odottaa!!!!! Jeee!!!!!!

        1. No niinpä, Mauricella täytyy olla ihan mahdottoman huono suuntavaisto! :’D

          Joudun itse odottamaan lauantaihin asti, mutta onneksi siihenkään ei ole enää pitkä aika! :)

  5. Satuitko kuuntelemaan viime syksynä Ylen radiokuunnelmasarjaa ”Olipa kerran”? Kuunnelmasarjassa folkloristiikan emeritaprofessori Satu Apo kävi läpi vanhoja satuja yhdessä toimittaja Kaisa Pulakkan kanssa. Kaunottaren ja Hirviön alkuperäissadun historiikkia oli tosi mielenkiintoista kuunnella. Satuhan valmisteli neitoja järjestettyyn avioliittoon, mutta eniten minua kiehtoi se seikka, kuinka tulevan miehen puutteet ulkonäössä voisi antaa anteeksi, mutta jos mies olisi sivistymätön imbesilli oli tilanne morsiamen kannalta kamala (onneksi Hirviöllä oli kirjasto ja hän oppi käytöstapoja!). Harmi, ettei sarjaa voi enää kuunnella uudestaan, se oli niin mainio, että voisin kuunnella tietyt osat toistamiseenkin.

    Kaunottaren ja Hirviön näytelty elokuvaversio on ensimmäinen Disney-tuotos pitkään aikaan, jota olen odottanut innoissani. Tulevana viikonloppuna en pääse sitä katsomaan, mutta toivottavasti jo sitä seuraavana!

      1. Juu, juuri tuo se on! Siis voiko sitä vieläkin kuunnella? Minulta jäi jokin jakso välistä, nyt täytyy penkoa muutkin osat läpi.

    1. En ollutkaan kuullut tuosta sarjasta aikaisemmin, mutta kuuntelin tuon jakson tänään työpäivän aikana. Se oli oikein mielenkiintoinen, enpä tiennyt noin paljon Kaunotar ja hirviö -sadun historiasta tai eri tulkinnoista. Nuo muutkin jaksot voisi kyllä kuunnella! Kiitos kuunnelmavinkista Maitorahka ja kiitokset Enille linkistä! :)

      Uusi Beauty and the Beast on saanut minunkin innostukseni ylös, vaikka elokuvasta ei olekaan tullut hirveästi kirjoitettua blogissa. Toivon todella, että elokuva on hypetyksen arvoinen! :)

  6. Oij ihana Beauty and the Beast <3 Äitini aina sanoi, että olen kuin pikku Belle, koska olen aina ollut kova lukemaan ja pidin Hirviötä suosikki prinssinä (edelleen). Minulta taisi löytyäkin samanlainen keltainen mekko kuin Belleltä :) Odotan hyvin innoissani perjantaita, sanoinkin jo miehelle, että sitten mennään heti katsomaan :D Emma Watson on vielä yksi suosikki näyttelijättäristäni niin ai että ja olenkin katsonut jo pätkiä elokuvasti, Gastonin näyttelijä on oikein sopiva valinta rooliin.

    Omia suosikkikohtauksiani on totta kai ihana tanssikohtaus, jossa rouva Pannu laulaa tale as old as time, jonka osaankin ulkoa, joten laulan totta kai mukana. Onneksi tekijät päättivät lisätä musiikkia ja lauluja elokuvaan, olisi kyllä todella erilainen ilman näitä klassisia lauluja.

    Tässä oli mielenkiintoista tuo värien käyttö, tiesin kyllä mitä Bellen sininen puku symbolisoi, mutta en ajatellutkaan asujen värin vaihtoa tanssikohtauksessa. Enkä ollut muuten ikinä oikeastaan kiinnittänyt huomiota noihin vuodenaikoihin, mennyt minulta aina jotenkin ohi jostain syystä tai sitten ei ole vain häirinnyt.

    1. Voi miten suloista! :) En ole itse katsonut elokuvasta kuin trailereita, mutta soundtrackia päädyin kuuntelemaan yhtenä päivänä ja voi että laulut kuulostivat hyviltä! Niiden kuuleminen toi heti nostalgisen ja innostuneen fiiliksen! :)

      Olisi tosi hankala kuvitella Kaunotar ja hirviö ilman lauluja. Onneksi ihan alkuperäiset suunnitelmat eivät toteutuneetkaan, vaan elokuvasta tehtiin sellainen kuin se on.

      Hahmojen puvut ja elokuvan värimaailma ovat minusta aina tosi kiinnostavia juttuja. Varsinkin tuo Hirviön asujen värien muutos tuli minullekin ihan uutena tietona Tale as old as Time -kirjan sivuilta. :)

  7. Kaunotar ja Hirviö on ehdoton suosikkini! Tuo vuodenaikojen omituinen vaihtelu on oikeastaan ainoa pienen pieni miinus, mitä löydän elokuvasta. :D

    Pidän eniten kohtauksista missä Könni pääsee näyttämään asiantuntevaa puoltaan, etenkin linnan esittelykierros saa minut aina nauramaan. Musiikki-kohtauksista Tyttö sekä Hän on suosikkini, koska sen animointi on varmasti yksi kauneimmista ikinä. Pidän myös paljon Human again-kohtauksesta, mutta ymmärrän kyllä miksi se on alkuperäisestä jätetty pois. :)

    1. Niin olen vähän blogijuttujesi perusteella arvellutkin. :) Onneksi nuo erikoiset vuodenaikojen vaihtelut eivät juuri koskaan ole häirinneet ainakaan minun elokuvakokemustani, vaan huomio kiinnittyy aina tarinaan. Ei sellaista elokuvaa taida ollakaan, jossa ei jotain pieniä virheitä olisi. :)

      Könni on kyllä hauska hahmo! Oikein mielelläni osallistuisin hänen opastamalleen kierrokselle ympäri Hirviön linnan. :D Olen useaimmilla katselukerroilla skipannut Human again -kohtauksen kokonaan, sillä erilainen animaatiojälki ja hieman erilaiset äänet häiritsevät minua liikaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *