Tää kokemus on ollut opetus, siis matkaa teen

Huhhuh! Tähän mennessä joulukuu on kulunut ihan hujauksessa, kun olen kamppaillut syksyn viimeisten harjoitustöiden ja tenttien parissa. Huomenna olisi luvassa vielä yksi tentti, sitten on viimein joululoman aika.

Mutta nyt päivän aiheeseen, nimittäin The Art of Bolt -kirjan pariin. Satuin löytämään tämän kirjan alkuvuodesta Huuto.netistä ja hankin sen itselleni. Kirja on kuitenkin saanut odottaa sopivaa lukuhetkeä.

Mark Cotta Vaz: The Art of Bolt
Sivut: 160, Chronicle Books 2008

Pidän kirjan kansikuvasta todella paljon. Siinä on oikeastaan tiivistetty elokuvan pääeläinten välinen dynamiikka, Raivo-hamsteri kuvailee luultavasti jotain tv:ssä näkemäänsä tarinaa, Bolt kuuntelee sitä innokkaasti ja naiivi ilme naamallaan ja Missu ihmettelee miten oikein päätyikään näiden kahden sekopään seuraan.

Yllä: Joe Moshier – Graphite, pen, marker. Alla: Jin Kim – Graphite
Yllä: Chen-Yi Chang – Digital. Alla: Jin Kim – Graphite

Kirjasta löytyy paljon suloisia luonnoksia elokuvan eläimistä. Kuvien perusteella kolmen päähenkilön; Boltin, Missun ja Raivon ulkonäössä ei ole oikeastaan tehty suuria muutoksia elokuvan tuotantoprosessin aikana vaan kaikkien tyyli on ollut alusta asti melko selvä. Ainoastaan Bolt on jossain vaiheessa suunnittelua ollut huomattavasti suurikokoisempi. Kirjasta selviää myös, että elokuva tehtiin melko nopeassa tahdissa. Sen varsinainen suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2007 ja ensi-ilta oli jo marraskuussa 2008.

Joe Moshier – Graphite, marker
Jim Finn – Digital

Olen joskus aiemmin katsonut läpi Bolt blu-rayn lisämateriaaleja. Mieleenpainuvin seikka niissä oli se, että kaukana olevat taustat tehtiin näyttämään maalauksilta. Myös tässä kirjassa korostetaan tuota maalausmaista tyyliä aika paljon ja on osin sen ansiota, että elokuva ylipäätään tehtiin. Tuo tyyli toimii mielestäni hyvin ja vie pois monia tietokoneanimaatioita vaivaavaa muovimaista ilmettä. Kirjailijan mukaan Bolt myös aloitti uuden aikakauden Disneyllä. Huomaa kyllä, että Boltin jälkeen valmistuneet CGI-klassikot ovat visuaalisesti kunnianhimoisemmin tehtyjä ja onnistuneempia kuin muutama aikaisempi.

Joe Moshier & Mac George – Digital

Kaikista söpöistä eläimistä huolimatta tämä taitaa kuitenkin olla suosikkiaukeamani. Tuo Waffle world -kartta nähädään elokuvassa melko pikaisesti ja oli kiva nähdä se kokonaisuudessaan kirjan sivuilla. Pidän hirmuisesti tuollaisista kauniisti kuvitetuista kartoista ja tätä karttaa ei yhtään huononna se seikka, että tuo vohveliheppu muistuttaa aika paljon toista lemppariani, Paavo Pesusientä.

Paul Felix – Digital

Oli mielenkiintoista tutustua taiteeseen Boltin takana. Elokuvassa on lukematon määrä eri tapahtumapaikkoja ja kirjassa onkin eniten luonnoksia ja digitaalimaalauksia eri maisemista. Monipuolisuutta tuovat myös hahmojen luonnokset ja muutamat storyboard-sivut.

Bolt nyt ei välttämättä ihan ensimmäisenä tule mieleen, kun miettii Disneyn suurimpia taide-elämyksiä. Siitä huolimatta tämä klassikko oli tarpeellinen etappi studion historiassa. Taas kerran sai edes pienen käsityksen siitä, miten paljon suunnittelua elokuvan kulisseissa oikein tehdään ja miten paljon työtä jokainen yksityiskohta vaatii. Minulla ei ollut kovin suuria ennakko-odotuksia tätä kirjaa kohtaan, mutta se osoittautui aika mukavaksi luettavaksi.

| Kategoriassa Keräily | Avainsanat:, ,

4 kommenttia artikkelissa “Tää kokemus on ollut opetus, siis matkaa teen

    1. Jos söpöt ja veikeät eläinkuvat kiinnostaa, niin tässä on kyllä siihen makuun sopiva kirja. ;) Vaikka löytyy kirjasto toki paljon muutakin. Toivottavasti löydät sen jostain! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *