Disney-tiistai: Tarzan

Tässä sitä nyt ollaan. Disney-tiistaissa on vuorossa viimeinen Disney-renessanssin klassikkoelokuva eli Tarzan. Jos haluat tietää, kuinka tämä lannevaatteisesta sankarista kertova seikkailu oikein saatiin animaatiomuotoon, jatka lukemista.

Tarzan
Ohjaaja: Chris Buck & Kevin Lima
Äänirooleissa: Tony Goldwyn, Minnie Driver, Glenn Close, Brian Blessed, Rosie O’Donnell, Wayne Knight, Lance Henriksen, Nigel Hawthorne
Suomidubissa: Peter Franzén, Jonna Järnefelt, Merja Larivaari, Esko Salminen, Elina Knihtilä, Jarkko Tiainen, Juha Hyppönen, Aarre Karén
Kesto: 1 h 28 min
Ensi-ilta Yhdysvalloissa: 18.6.1999, Suomessa: 3.12.1999
Lipputulot maailmanlaajuisesti: 448,191,819 USD

Vuoden 1994 loppuun mennessä Kevin Lima oli ehtinyt tehdä monenlaisia tehtäviä Disneyn animaatiostudiolla. Hän oli työskennellyt muun muassa hahmosuunnittelijana Pieni merenneito -elokuvassa ja ollut mukana suunnittelemassa Leijonakuninkaan visuaalista ilmettä. Hän toivoi myös pääsevänsä kokeilemaan ohjaajan pestiä ja saikin lopulta ohjattavakseen Hopon poppoo -animaatiota. Kun hänen esikoiselokuvansa oli loppusuoralla, animaatiostudion silloinen johtaja Jeffrey Katzenberg tarjosi Limalle uutta projektia, Tarzania.

Katzenbergin suunnitelma oli, että Kanadaan perustettaisiin uusi sivustudio, jossa Tarzan voitaisiin tehdä. Liman mielestä idea oli hullu, sillä uuden studion perustaminen vaatisi paljon työstä eikä elokuva mikään helppo projekti uusille kyvyille. Hän ei uskonut, että elokuvasta tulisi hyvä eikä suostunut sen ohjaajaksi. Kun Katzenberg lähti perustamaan omaa studiota, Disneyn toimitusjohtaja Michael Eisner tarjosi Tarzania uudelleen Kevin Liman ohjattavaksi ja lupasi, että elokuva voitaisiin tehdä Kalifornian studiolla. Lima suostui ohjaajaksi, sillä tiesi, että studion työntekijät pystyisivät tekemään elokuvasta upean. Hän alkoi tutustua vuonna 1912 ilmestyneeseen amerikkalaiskirjailija Edgar Rice Burroughsin alkuperäisteokseen Tarzan of the Apes ja hahmotella teemoja, joita elokuvassa voitaisiin käsitellä. Lima oli myös yhteydessä ystäväänsä animaattori Chris Buckiin ja kysyi haluaisiko tämä tulla elokuvan toiseksi ohjaajaksi. Buck oli aluksi epäileväinen, mutta kuultuaan Liman suunnitelmat, hän suostui tehtävään.

Tarzanin käsikirjoitus alkoi heti vuoden 1995 alussa, kun Notre Damen kellonsoittajassa mukana ollut Tab Murphy kirjoitti elokuvan ensimmäisen version. Käsikirjoituksen kolmannessa näytöksessä haluttiin pysyä uskollisena alkuperäiskirjalle, joten tarinassa Tarzan päätti lähteä Englantiin. Ohjaajien mielestä Tarzanin lähtö ei kuitenkaan sopinut elokuvan keskeiseen perheteemaan, joten elokuvan loppupuoliskoa päätettiin muokata. Myöhemmin elokuvan tekoon liittyi myös kolme uutta käsikirjoittajaa, Bob Tzudiker, Noni White sekä Dave Reynolds, jotka palkattiin tuomaan emotionaaliseen tarinaan lisää huumoria.

Disney-triviaa: Tekijöiltä vei kolme vuotta päättää, millainen elokuvan alkukohtauksen pitäisi olla. Ennen kuin he päätyivät lopulliseen versioon, he kokeilivat aloittaa elokuvan suoraan gorillojen luota tai jättää kokonaan kuvaamatta, miten Tarzanin vanhemmat päätyivät viidakkoon.

Edgar Rice Burroughsin kirjassa on useita eläin- ja ihmishahmoja, joita Disneyn versiossa ei nähdä. Joitain kirjan hahmoja taas muutettiin elokuvaa varten. Erityisen paljon muutettiin Kerchakia, joka on alkuperäistarinassa villi apinakuningas, jonka Tarzan lopulta kukistaa. Lisäksi animaatioversiota varten tarinaan kehiteltiin aivan uusi pahis, Clayton

Tarzanin ääninäyttelijäksi valittiin näyttelijä Tony Goldwyn, sillä tämä osasi tuoda roolisuoritukseen ohjaajien kaipaamaa eläimellisyyttä. Lisäksi hän oli hyvä imitoimaan paviaaneja. Hän ei kuitenkaan onnistunut tekemään Tarzanin perinteistä huutoa, joten brittinäyttelijä Brian Blessed, joka esitti Claytonia, äänitti ne hänen puolestaan. Janea esittämään valittiin Minnie Driver ja tämän isää prodessori Porteria taas Nigel Hawthorne. Glenn Close sen sijaan lainasi äänensä Tarzanin ottoäiti Kalalle ja Lance Henriksen Kerchakille. Tarzanin ystävän Terk piti olla alun perin mieshahmo, mutta Rosie O’Donellin koe-esiintyminen vakuutti tekijät, joten hahmoa päätettiinkin muuttaa.

Elokuvan ohjaajat päättivät jo tuotannon varhaisessa vaiheessa, että he halusivat poiketa Disneylle tyypillisestä kaavasta. Heistä tuntui hölmöltä ajatukselta, että Tarzan olisi laulanut, joten he halusivat tuoda elokuvaan tarinan ulkopuolisen lauluäänen, joka toimisi samalla kertojana. Elokuvan laulujen tekijäksi valittiin Phil Collins, joka kirjoitti ja esitti Tarzanin viisi laulua ja yhden repriisin. Lisäksi Collins esitti laulut Tarzanin italian-, saksan-, espanjan- ja ranskankielisissä versioissa, vaikka ei ollut koskaan aiemmin laulanut muilla kielillä kuin englanniksi. Elokuvan taustamusiikin taas sävelsi Mark Mancina, joka oli aiemmin työskennellyt Leijonakuninkaan musiikin sovittajana.

Disney-triviaa: Ohjaajat eivät onnistuneet löytämään sopivaa lapsinäyttelijää nuoren Terkin ääneksi, joten Rosie O’Donnell äänitti kaikki hahmon repliikit. O’Donnellin ääntä muokattiin jälkikäteen, jotta se kuulostaisi kimeämmältä.

Elokuvan animaatiotiimin jäsenet vierailivat useasti eläintarhoissa ja katsoivat useita luontodokumentteja saadakseen hyvän käsityksen gorillojen liikkeistä. Osa animaattoreista osallistui myös kaksi viikkoa kestäneelle safarille, joka suuntautui Keniaan ja Ugandaan. Matkan aikana he pääsivät valokuvaamaan ja tarkkailemaan gorilloja.

Tarzanin animaatiotyö jaettiin Kalifornian Burbankissa ja Pariisissa sijaitsevien studioiden kesken. Haasteita toi esimerkiksi se, että Tarzanin pääanimaattori Glen Keane työskeneli Pariisista käsin ja Janen animaattori Ken Duncan Burbankissa. Voisi kuvitella, että Tarzanin animointi olisi ollut helppo tehtävä, sillä hahmollahan on päällä vain lannevaate. Mutta hahmon pääanimaattori Glen Keanelle valkeni nopeasti, ettei tehtävä olisikaan kovin yksinkertainen, sillä hahmon ulkonäköä ja liikkeitä varten oli tehtävä paljon taustatutkimusta siitä, miten ihmisten ja apinoiden lihakset toimivat. Lisäksi Keane oli inspiroitunut teini-ikäisen poikansa harrastuksista ja halusi Tarzanin ikään kuin surffaavan puissa.

Tarzanin taustoja varten Disneyllä kehitettiin aivan uusi Deep Canvas -niminen ohjelma. Deep Canvas mahdollisti sen, että perinteisesti animoituja hahmoja saatettiin sijoittaa tietokoneella tehtyihin, kolmiulotteisiin taustoihin. Uutta ohjelmaa käytettiin siten, että ensiksi tietokoneella luotiin kuhunkin kohtaukseen sopiva kamera-ajo. Tämän jälkeen animaattorit piirsivät hahmonsa tuohon kolmiulotteiseen ympäristöön. Lopuksi kukin kohtaus viimeisteltiin maalaamalla tietokoneella tehdyt taustat ja lisäämällä tarvittavia yksityiskohtia.

Tarzan Jane
Disney-triviaa: Janen ääninäyttelijä Minnie Driver improvisoi suuren osan puheesta, jossa hän kertoo Claytonille ja isälleen ensikohtaamisestaan Tarzanin kanssa.

Tarzan sai ensi-iltansa 18. kesäkuuta 1999. Se sai pääasiassa positiivia arvioita ja yleisökin tuntui pitävän elokuvasta, sillä lipputuloja kertyi enemmän kuin aiempien vuosien klassikot olivat saaneet. Laulu You’ll Be In My Heart voitti parhaan laulun Oscar-palkinnon. Vuosien 2001–2003 aikana tehtiin 39 jakson verran Disneyn Tarzanin legenda -nimistä animaatiosarjaa. Lisäksi Tarzanille on tehty kaksi suoraan videolla julkaistua jatko-osaa: Tarzan ja Jane (2002) sekä Tarzan 2 (2005). Tarina on muokattu Suomessakin vuonna 2014 nähdyn musikaalin muotoon.

Tarzan saapui Suomen elokuvateattereihin puolisen vuotta Yhdysvaltoja myöhemmin eli 3.12.1999. Katsojia oli reilut 338 tuhatta ja elokuva oli vuoden 4. katsotuin. Suomenkielisen dubbauksen ohjasi Pekka Lehtosaari ja nimiroolissa kuullaan Peter Franzénia aikuisena Tarzanina sekä Max Wibergiä lapsiroolissa. Muita hahmoja dubbaavat muun muassa Jonna Järnefelt (Jane), Esko Salminen (Clayton), Aarre Karén (professori Porter), Merja Larivaari (Kala) ja Elina Knihtilä (Terk).

Tarzan on minusta aivan ihana elokuva. Se kuului suosikkeihini jo lapsena ja muistan, että se oli ensimmäinen DVD, joka meille koskaan hankittiin. Elokuvan musiikilla on aivan erityinen paikka sydämessäni ja Phil Collinsin lauluja kuunnellessani en ikinä malta olla laulamatta mukana. Pidän elokuvassa aivan erityisen paljon siitä, millainen pari Tarzan ja Jane ovat. On niin suloista, miten heitä molempia vähän jännittää toistensa seurassa tai miten Tarzan valvoo yöllä ajatellessaan Janea. Elokuvasta tuntuu myös huomaavan jokaisella katselukerralla jotain pientä uutta.

Mistä sinä pidät Tarzanissa?

Lähteet:
Animated Views: Get Enchanted! Chapter Six: Director Kevin Lima and exec producer Chris Chase
The Making of Tarzan


Kuten alussa jo mainitsinkin, Tarzan päättää 10 elokuvan pituisen Disneyn renessanssikauden. Kerron helmikuun alkupuolella vielä vähän yleisemmin siitä, mitä kaikkea muuta Disneyn animaatiostudiolla oikein tapahtui vuosien 1989–1999 aikana. Sen jälkeen Disney-tiistait ovat jonkin aikaa tauolla ennen kuin siirrytään seuraavan aikakauden elokuvien käsittelyyn.

| Kategoriassa Elokuvat | Avainsanat:,

4 kommenttia artikkelissa “Disney-tiistai: Tarzan

  1. Tarzan on ehdottomasti parhaita ei-disney prinsessa -elokuvia. Laulut on aivan ihania ja suomi dubbi on mielestäni myös todella mukavaa kuultavaa. Lempi kohtani on ehdottomasti se, kun Tarzan vie Janen ylös puuhun, missä hän saa rauhassa katsella isoa lintuparvea ja piirtää näitä lintuja.

    Innolla odotan seuraavaa Disney tiistai jaksoa!

    1. Olen ihan samaa mieltä! :) Tuo mainitsemasi kohtaus on ihana esimerkki siitä, miten Tarzan yrittää saada parhaansa mukaan Janen viihtymään viidakossa. Niin herttaista!

      Kiva kuulla! :) Seuraavaa osaa joutuu hetken odottamaan, mutta tauon aikana yritän parhaani siinä, että saisin tulevista osista mahdollisimman mielenkiintoiset. :)

  2. Tarzan elokuvana ei ole omia lemppareita (tosin sijoittuu Hyvä-kategoriaan) :D Sen sijaan muistelen lämmöllä tietokonepeliä, joka oli lähelä sydäntäni lapsena hih :D Muusikit ovat elokuvassa lempparini ja kuuntelen elokivan soundtrackia monesti taustamusiikkina. Elton Jhon on kyllä hyvä! Lisäksi tykkään kovasti Janen hahmosta, hän on tosi söpö ja hömelö, mutta myöskin rohkea! Sen sijaan hänen vaatteensa häiritsevät minua ja se keltainen mekko, ugh miten hän voi liikkua siinä viidakossa? :D Olin lapsena iloinen kun hänen vaatteensa vaihtuivat elokuvan lopussa. Janen lisäksi lempihahmoni onnTantor! Minulla oli tosi rakas pehmolelu hänestä, mutta en muista enää mitä sille tapahtui! Ja vielä maininta pahiksesta, hän on ehkä Kapteeni koukun ja Radcliffen ohella yksi hauskinpia pahiksia :D Ärsyttävä, mutta hauska!

    1. Minullakin taisi olla lapsena jonkinlainen Tarzan-tietokonepeli! :D Siinä oli jotain kiipeilyä (yllätys), mutta sen tarkemmat yksityiskohdat ovat jo päässeet unohtumaan mielestäni. Tarzanin musiikkeja on kyllä hauska kuunnella, se sopii minusta erinomaisesti autossa kuunneltavaksi (ja tietenkin myös laulettavaksi!).

      Hih, Janen mekko ei todellakaan ole mikään optimaalinen viidakontutkimisasu. :D Ehkä tekijöillä on ollut taustalla ajatus, että Jane vaihtaa ylleen paremmin viidakkoon sopivan asun vasta, kun hän on todella päättänyt jäädä Tarzanin luokse. Keltainen mekko on myös aika viktoriaaninen tyyliltään ja Janen ajatusmaailmakin on tosi englantilainen, kunnes hän päättää ryhtyä viettämään viidakkoelämää. :) Tantor on tosi huvittava ja voin vähän samaistua hahmoon. Varsinkin repliikki: ”Oletko varma, että vesi on puhdasta? Näyttää likaiselta minusta.” on ihan huippu! :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *