The art of Zootropolis

Yhden jutun olenkin jo saanut ruksata pois tämän vuoden toivelistalta. Nyt jo kahteen otteeseen nähty Zootropolis teki minuun vaikutuksen, joten halusin pikimmiten päästä tutkiskelemaan elokuva maailmaa ihan ajan kanssa. Niinpä minun tuli tilattua elokuvan taidekirja, The Art of Zootropolis.

The art of Zootropolis - Disnerd dreams
David Goetz & Cory Loftis – Digital

Jessica Julius: The art of Zootropolis
Preface: John Lasseter | Foreword: Byron Howard & Rich Moore
160 sivua | Chronicle Books 2016

Heti kansikuvasta lähtien kirja on täynnä värejä, yksityiskohtia sekä tietysti erilaisia eläimiä. Selasin kirjan läpi heti, kun sain sen näppeihini ja ihastuin siihen hetkessä. Jo esilehdiltä paljastui hauskoja eläimellisiä logona ja siitä lähtien joka sivulta paljastui toinen toistaan hienompia kuvia, joissa riittää ihasteltavaa.

Marty Baumann, Cory Loftis & Mac George – Digital

Kuvien lisäksi kirjassa on muutama lyhyt tekstiosio. Alussa kerrotaan hieman siitä millaisista lähtökohdista Zootropolista lähdettiin kehittelemään. Alkuvaiheen suunnitelmissa elokuva muistutti kovasti 60-luvun vakoojaelokuvia ja tarinan pääosassa oli agenttikani nimeltään Jack Savage. Kirjassa esitellään näitä varhaisia ideoita kuvien kera sekä kerrotaan siitä, kuinka elokuvan keskeiset tekijät tulivat mukaan projektiin.

Yllä: Cory Loftis – Digital | Alavasen: Matthias Lechner – Digital | Alaoikea: David Goetz – Digital

Kirjan tekstien ja kuvien kautta elokuvasta ilmenee monta mielenkiintoista seikkaa, joita en ollut itse vielä aiemmin hoksannut. Yksi parhaiten mieleenjääneistä on se, että Zootropolista suunniteltaessa päätettiin jakaa eläimet neljään eri kokoluokkaan. Pienimpiä edustavat hiiret, hieman isompia kanit, keskikokoisiin kuuluvat kaikki lampaista lehmiin ja jättikokoisia ovat muun muassa elefantit. Näitä kokoluokkia hyödynnettiin sitten asuntoja, kulkuneuvoja ja kaikenlaisia esineitä sekä niiden mittasuhteita suunniteltaessa.

Cory Loftis – Digital

Taidekirjassa kerrotaan, että Judyn ulkonäkö säilyi hyvin samanlaisena varhaisista luonnoksista lähtien. Pienillä muutoksilla on kuitenkin iso vaikutus, sillä hahmo näyttää ainakin minusta melko erilaiselta tuon pienen hiustupsun kanssa.

Reunat: Cory Loftis – Digital | Keskellä: Byron Howard – Digital

Alkuvaiheessa Nick taas pukeutui tyylikkääseen tummaan pukuun ja oli muutenkin hyvin sliipattu. Tarinan kehittyessä hahmon tyyli alkoi kehittyä aina vaan rennompaan suuntaan, kunnes siitä muotoutui elokuvasta tuntemamme ovela kettu.

Matthias Lechner – Digital

Jos en ihan väärin muista, niin Sara kommentoi joskus kuukausia sitten, että häntä kiinnostaa elokuvassa, kuinka jättimäisen kaniperheen elämä oikein sujuu. Itse elokuvassa nähdään vain pieni vilkaisu suurperheen elämästä, mutta taidekirja paljastaa, että kanien asuinpaikkaa on mietitty enemmänkin. Kirjassa on useamman sivun verran hauskoja kanintäyteisiä kuvia Bunnyburrow’sta.

Matthias Lechner – Digital

Zootropoliksessa rakennuksiin on upotettu eläimellisiä yksityiskohtia, kuten tassuja tai sarvia. Lisäksi osa yksityiskohdista viittaa eläinten elinympäristöön, erityisesti kasveihin.

Kaikkein pienimpien nisäkkäiden asuttama Little Rodentia on yksi lempialueitani elokuvassa. Pikkuriikkiset hiiruskat ovat vaan niin hauskoja pienine koteineen ja kauppoineen.

Kirjan erikoisuudeksi voisi vielä mainita sen, että siinä on mukana poikkeuksellisen paljon valmiista elokuvasta pois jääneitä hahmoja ja tapahtumapaikkoja. En sattunut valitsemaan sellaisia tämän jutun kuvitukseksi, mutta sivuilta tulee tutuiksi muun muassa sellaiset poistetut hahmot kuin jääkarhu Koslov ja hän poikansa Morris sekä Nickin ystävä Honey Badger. Myös yllä olevassa kuvassa tilanne on hieman erilainen kuin valmiissa elokuvassa, siinähän Nickin tilalla on Duke Weaselton.

Arvioni:

Minusta The Art of Zootropolis on ehdottomasti taidekirjojen kärkikastia. Kuvia on todella runsaasti ja kirja tarjosi elokuvaan juuri sellaisen yksityiskohtaisen katsauksen kuin toivoinkin. Elokuvassa on poikkeuksellisen paljon erilaisia tapahtumapaikkoja, mutta kirjassa ehditään silti tehdä pieni katsaus kaikkiin. Jos pidit Zootropoliksesta, uskon, että pidät myös tästä kirjasta.

| Kategoriassa Keräily | Avainsanat:, ,

4 kommenttia artikkelissa “The art of Zootropolis

  1. Oi, onpas ihania ja värikkäitä kuvia! Hauska, että kirjassa esitellään myös hahmoja, joita itse elokuvassa ei näy. Muissa taidekirjoissa vastaavaa katsausta ei taideta tehdä…? Ei ainakaan minun omistamissani. Tekstisi perusteella Zootropoliksen taidekirja näyttää todella mielenkiintoiselle tapaukselle, pitänee harkita sen hankkimista… :)

    1. Poistettuja hahmoja ja tapahtumapaikkoja taitaa olla mukana taidekirjoissa aika harvoin. Äkkiseltään tulee mieleen, että Räyhä-Ralfin taidekirjassa oli ihan pari sivua sellaisista peleistä, joita ei otettukaan mukaan elokuvaan. Muuten kirjoissa on tainnut olla enintään jotain yksittäisiä kuvia, mutta ei todellakaan niin paljon kuin tässä. Pidin itse tästä kirjasta niin paljon, että uskallan suositella sitä myös sinulle. :)

  2. Mistä hankit? Olen jo viikon miettinyt hankkimista mutten ole löytänyt mistään fyysistä versiota.
    Zootropolis oli kyllä kiinostava elokuva ja eläimien mallit oli mukavan selkeitä ja eläimen tunnisti heti. Yksi asia mitä itse jäin miettimään on missä ns. Lemmikit esim. kissat ja koirat ovat? Olihan elokuvassa hamstereitakin.

    1. Tilasin kirja bookdepository.comista, mutta näitä taidekirjoja löytyy yleensä myös Adlibriksen ja Suomalaisen kirjakaupan verkkokaupoista. Kirja vaikuttaa olevan tällä hetkellä loppu monesta paikasta, mutta toivotaan, että niitä tulee lisää myyntiin myöhemmin.

      On kyllä jännä juttu, ettei elokuvassa tosiaan nähty kissoja tai koiria. Ehkä tällä kertaa haluttiin keskittyä vähän enemmän villieläimiin. Ja toisaalta Disneyn animaatioissa on nähty aikaisemmin useasti sekä kissoja että koiria, joten oli ihan mukavaa, että muunlaisetkin eläimet saivat tällä kertaa olla parrasvaloissa. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *