Disney Cruise 2019: Castaway Cay

Viimesyksyisen reissumme matkaraportit alkavat olla loppusuoralla, sillä tänään kerron miten risteilymme seitsemäs päivä sujui. Tuo päivä risteilymme viimeinen kokonainen päivä, sillä lauantaiaamuna saavuimme takaisin Port Canaveraliin. Onneksi meillä oli vielä edessä yksi kohokohta; pääsimme nimittäin käymään Bahamalla sijaitsevalla Disneyn Castaway Cay -yksityissaarella.

Laivan oli tarkoitus saapua Castaway Cay -saaren satamaan puoli kymmeneltä, mutta merenkulussa oli ollut jonkinlaisia vaikeuksia, joten saapuminen myöhästyi hieman. Tuntui, että kaikki laivalla olijat olivat kymmenen aikaan portaikoissa odottamassa saarelle pääsyä, joten päätimme käyttää tilaisuuden hyödyksi ja kierrellä hieman laivan lähes autiolla aula-alueella.

Kävimme moikkaamassa Iinestä sekä Plutoa, jotka huomasimme käytävillä ja otimme kuvia kauniista sisustuksesta.

Kun laivasta viimein pääsi puoli yhdentoista aikaan ulos, kävelimme suoraan sataman lähistöllä olevalla katujunan lähtöpaikalle. Olimme päättäneet mennä ensimmäisenä ainoastaan aikuisille tarkoitetulle Serenity Bay -rannalle ja sinne olisi ollut jonkin verran kävelymatkaa, joten menimme mieluusti katujunan kyydissä.

Serenity Bay

Serenity Bay ja toki koko Castaway Cay -saari oli tosi kaunis paikka. Vaikka saari ei olekaan mitenkään luonnontilassa, vaan ihmisen muokkaama paikka, se tuntui kuin paratiisisaarelta. Merivesikin oli ihanan turkoosin väristä. Saari oli ilmeisesti ottanut hieman osumaa noin kuukautta aiemmin Dorian-hurrikaanista, mutta vaikutti siltä, että paikat oli saatu hyvin takaisin kuntoon sen jäljiltä.

Saavuttuamme Serenity Bay’lle, varasimme itsellemme rantatuolit ja istuimme hetkeksi. Oli ollut hyvä idea tulla rannalle heti päivän alussa, sillä päivän edetessä alueelle saapui koko ajan lisää väkeä. Ennen sitä ehdimme kuitenkin nauttia melko rauhallisesta ajasta rannalla.

Käveltyämme hieman rantavedessä ja loikoiltuamme aurinkovarjojen alla, päätimme käydä uimassa. Vesi oli ihanan lämpöistä ja todella kirkasta. Ranta oli todella loiva ja rannasta sai mennä pitkän matkan päähän, että se ulottui edes vatsaan asti. Siitä onkin aikaa, kun olen viimeksi uinut merivedessä enkä koskaan aiemmin ole ollut yhtä ihanalla rannalla. Paikka ja sää olivat kyllä suorastaan täydellisiä.

Kun olimme uineet ja lilluneet merivedessä sopivan hetken, päätimme palata rannalla kuivattelemaan. Olimme viettäneet rannalla vajaat pari tuntia ja meillä alkoi olla jo hieman nälkä. Päätimme kerätä tavaramme kasaan ja mennä syömään.

Ruokapaikkaa ei tarvinnut etsiä kaukaa, sillä Serenity Bayn alueella tarjoiltiin ruokaakin. Tarjolla oli grilliruokaa, salaatteja ja tuoreita hedelmiä. Söimme kumpikin lounaaksi burgerit ja jälkkäriksi pehmistä. Kaikki ruuat kuuluivat tosiaan risteilyn hintaan, vain alkoholijuomista olisi täytynyt maksaa erikseen.

Tuntui, että olimme jo saaneet makoilla tarpeeksi rannalla, joten päätimme lähteä kiertelemään saaren muita osia. Hetken Serenity Bayn pysäkillä odoteltuamme katujuna saapuikin ja pääsimme sen kyydissä takaisin saaren ikärajattomalle puolelle.

Pelican Point

Jäimme katujunasta pois Pelican Pointin pysäkillä ja jatkoimme siitä matkaa kävellen. Castaway Caylta löytyy pari pientä kauppaa, joissa myydään vain saarelta saatavia tuotteita ja kävimme katsomassa, mitä liikkeissä oikein oli tarjolla.

Nämä olivat kyllä ehkä söpöimpiä ämpäreitä ikinä!

Olin kuvitellut, että saaren kaupoissa olisi ollut vähän isompi valikoima erilaisia tuotteita, mutta toisin oli. Melko moni tuote oli erityisesti lapsille tarkoitettu, joten senkin vuoksi sivuutimme osan valikoimasta. Löysimme kuitenkin muistoksi rantapyyhkeen sekä postikortin kotiin lähetettäväksi.

Jatkoimme pian kuvien ottoa ja saaren ihmettelyä. Päädyimme Heads Up Barin lähelle ja huomasimme sen erinomaiseksi paikaksi ottaa muutamia valokuvia Disney Fantasy -laivasta.

Serenity Bay -alueeseen verrattuna muu saari oli huomattavasti hälyisempi: Olimme siis jälleen todella iloisia siitä, että Disney Cruise Line on ottanut huomioon ilman lapsia matkustavat aikuiset ja että sekä laivalta että saarelta löytyy ainoastaan yli 18-vuotiaille varattuja alueita. Toki myös muut on otettu huomioon ja Castway Cayl -saarelta löytyy esimerkiksi teineille varattu Hideout-niminen paikka.

Otettuamme jälleen kymmenittäin kuvia jatkoimme kiertelyä. Kävimme syömässä toiset pehmikset Cookie’s BBQ -ruokapaikassa ja istuimme hetkisen katselemassa ohikulkevia ihmisiä. Kirjoitimme myös samalla valmiiksi postikortit.

Päivä oli jälleen suorastaan kuuma, joten päätimme alkaa pikkuhiljaa valua kohti laivaa ja sen ihanaa ilmastointia. Päätimme kuitenkin katujunan sijaan kävellä laivalle, sillä samalla näkisimme mitä reitin varrella oikein on.

Saarella tuntui olevan tarjolla vaikka minkälaisia liikunta-aktiviteettejä snorklauksesta pyöräilyyn ja kalastukseen. Emme tällä kertaa osallistuneet niihin vaan kiersimme vaan saarella omatoimisesti, mutta jos joskus toiste pääsemme käymään Castaway Cay -saarella, voisi silloin käydä vaikka pyöräilemässä tai osallistua viiden kilometrin juoksuun.

Aivan sataman liepeillä oli postilaatikko, johon tiputimme kirjoittamamme kortit. Ehdin jo uskoa, etteivät korttimme saavu perille ollenkaan, kun sitä ei viime vuoden loppuun mennessä ollut kuulunut. Korttimme saapui kuitenkin perille tammikuun lopussa, matkattuaan noin kolmen ja puolen kuukauden ajan. Lähetämme melkein joka matkalta kortin tai pari enkä muista, että koskaan aiemmin niiden saapuminen olisi kestänyt näin pitkään. Mutta olin kuitenkin tyytyväinen, että kortti tuli perille asti.

Paluu Disney Fantasy -laivalle

Noustuamme takaisin laivaan oli lepäilyn aika. Kävin kylvyssä hyttimme pienessä kylpyammeessa ja katselimme vähän telkkaria. Illallista taas söimme jälleen Enchanted Garden -ravintolassa, jossa olimme nyt siis ennalta jaetun ravintolajärjestyksen mukaisesti kolmatta kertaa.

Kun olimme tekemässä lähtöä saarelta, sain napattua tämän sateenkaarikuvan hyttimme parvekkeelta. Selvästi Castaway Cay on aarre sateenkaaren päässä

Illallisella taisimme myös antaa tarjoilijoillemme pienet tippikuoret. Disney-risteilyllä lähestulkoon kaikki kuuluu risteilyn hintaan, mutta tarjoilijoiden ja huonesiivoojan tipit maksetaan vasta risteilyn lopussa. Onneksi tippien määrää ei tarvitse alkaa itse arvioida, vaan Disneyllä on tietty roolikohtainen hinnasto, jonka mukaan tipit maksetaan. Halutessaan tippiä voi antaa myös enemmän, mutta menimme ihan noilla oletustipeillä.

Tipit veloitetaan automaattisesti luottokortilta ja halutessaan tarjoilijoille tai huonesiivoojalle voi myös antaa pienen kirjekuoren, jossa vielä mainitaan annetun tipin määrä. Kirjekuorten merkitys on kuitenkin ihan symbolinen eikä niitä ole pakko antaa. Emme esimerkiksi sattuneet näkemään huonesiivoojaamme enää viimeisenä päivänä ollenkaan, joten emme ehtineet antaa hänelle kuorta ollenkaan.

Illallisen jälkeen päätimme käydä vielä viimeisen kerran kiertämässä laivan kaupoissa, mutta kaikki muutkin tuntuivat saaneen saman idean, joten kaupoissa oli melkoisen täyttä. Tungos ei houkutellut, joten päätimme sen sijaan mennä katsomaan UP-elokuvan 11. kannen allasalueelle. Tällä kertaa Funnel Vision -ruudun edessä oli aurinkotuolit, joten elokuvaa oli mukavampi katsoa kuin muutama ilta aiemmin lattialla istuen.

Elokuvan loputtua kaupoissa olikin jo paljon hiljaisempaa, joten saimme muutamat pikkuostokset vielä tehtyä. Kävimme myös ottamassa muutamat kuvat hahmojen kanssa, kun muun muassa Tiku ja Taku, Ariel ja Tuhkimo tapasivat risteilyvieraita aulan alueella.

Paluu Port Canaveraliin

Lauantaiaamuna olimme tosi tehokkaita. Kello herätti meidät aamukuudelta ja jo ennen seitsemää olimme ulkona hytistä kimpsujemme ja kampsujemme kanssa. Kävelimme Echanted Garden -ravintolaan ja söimme siellä melko pikaisen aamiaisen, sillä halusimme hyödyntää Express Walk-Offia. Express Walk-Offissa oli oltava valmis poistumaan laivasta muistaakseni puoli kahdeksalta. Muuten laivasta olisi päässyt ulos yhdeksään mennessä.

Ajattelimme, että on kätevämpää lähteä laivasta aikaisin, ennen suurinta osaa muista matkustajista ja tuo suunnitelma onnistuikin oikein hyvin. Maahantulotarkastus oli tosi nopea ja jo varttia vaille kahdeksan olimme ulkona laivasta ja tilaamassa Lyft-kyytiä takaisin Orlandoon.

Päästyämme takaisin Walt Disney Worldin lähistölle vietimme vielä yhden yön Disney Springs -alueella sijaitsevassa Holiday Inn -hotellissa. Sinä aikana tutustuimme Disney Sprinsissä sijaitseviin lukuisiin kauppoihin ja myös muutamiin ravintoloihin. En ajatellut ainakaan tällä erää kirjoittaa matkamme tuosta osuudesta sen enempää, sillä emme tehneet juuri mitään shoppailua kummempaa. Disney Springsiin tutustumisen jälkeen lensimmekin sitten Reykjavikin ja Tukholman kautta takaisin kotiin.

Tällainen oli siis meidän viimesyksyinen matkamme Walt Disney Worldiin ja Disney-risteilylle. Alta löydät linkit kaikkiin aiemmin julkaisemiini 12 osaan. Kirjoitan vielä matkasta kahden jutun verran; haluan nimittäin näyttää muutamat ostoksemme sekä kirjoittaa pidemmän yhteenvedon koko matkasta ja siitä, mikä siinä onnistui ja mitä tekisimme ensi kerralla toisin.

Jos sinulla sattuu olemaan jotain kysymyksiä, joihin haluaisit vastauksen tuossa loppuyhteenvedossa, niin laita kommenttia tai lähetä vaikka DM Instagramissa @disnerddreams.

Disney Land & Sea -matkasta kertovat jutut:
Seuraava matkamme: Disney Land & Sea
Walt Disney World 2019: Matka alkaa!
Walt Disney World 2019: Disney’s Contemporary Resort
Walt Disney World 2019: Ensi kertaa Epcotissa
Walt Disney World 2019: Star Wars Galaxy’s Edge & Toy Story Land
Walt Disney World 2019: Maailmanympärimatkalla Epcotissa
Walt Disney World 2019: Aamupäivä Animal Kingdomissa
Walt Disney World 2019: Eläinbongausta Animal Kingdomissa
Walt Disney World 2019: Viimeinen päivä Magic Kingdomissa
Disney Cruise 2019: Kohti Karibianmerta!
Disney Cruise 2019: Kaksi päivää merillä
Disney Cruise 2019: Vierailulla Neitsytsaarilla
Disney Cruise 2019: Castaway Cay
Disney Land & Sea 2019: Ostosten esittely

| Kategoriassa Disney life | Avainsanat:, ,

2 kommenttia artikkelissa “Disney Cruise 2019: Castaway Cay

1. Moi! Ihana matkasarja. Itseä kiinnostaa samaiset kohteet paljon, ja olisi kiva kuulla matkan budjetoinnista. :)

1. Moi ja kiitos kommentista! :) Matkabudjetista onkin tullut pari toivetta ja mielelläni kerron yhteenvedossa siitä, mitä reissu oikein maksoi.