Disney Cruise 2019: Kaksi päivää merillä

Kesäkuu on tuntunut kuluvan ihan hujauksessa ja kohta on jo juhannus! Säät ovat olleet niin ihanan aurinkoiset, ettei tietokoneella ole tullut vietettyä ihan hirveästi aikaa, mutta nyt on aika jatkaa matkaraportteja.

En huomannut edellisessä matkaraportissa kertoa sen tarkempia tietoja risteilystämme, joten tehdäänpä se nyt. Olimme siis viime lokakuussa Disney Cruise Linen Halloween-teemaisella risteilyllä Disney Fantasy -aluksella. Tarkemmin sanottuna risteilymme oli 7-Night Halloween on the High Seas Eastern Caribbean Cruise. Viikon kestänyt risteilymme sijoittui siis itäiselle Karibianmerelle ja sen ohjelma oli tällainen:

Päivä 1: Lähtö Port Canaveralista
Päivä 2: Merillä
Päivä 3: Merillä
Päivä 4: Tortola, Brittiläiset Neitsytsaaret
Päivä 5: St. Thomas, Yhdysvaltain Neitsytsaaret
Päivä 6: Merillä
Päivä 7: Castaway Cay, Bahama
Päivä 8: Paluu Port Canaveraliin

Tämä matkaraportti on yhteenveto päivistä 2 ja 3 eli kahdesta merillä vietetystä päivästä. Eiköhän palata siis laivalle!

Aamupalalla Cabanas-ravintolassa

Otimme risteilyllä rennosti emmekä tainneet laittaa herätyskelloa soimaan kuin vasta viimeisenä aamuna, kun palasimme Floridaan. Joinakin päivinä jaksoimme nousta vasta yhdeksän jälkeen ja toisina taas pari tuntia aiemmin. Esimerkiksi kolmannen päivän aamuna heräsin jo puoli seitsemältä ja hipsin parvekkeelle katselemaan ja kuvaamaan auringonnousua.

Aloitimme päivät aina aamupalalla Cabanas-ravintolassa. Ravintolassa tarjoiltiin aamupalaa noin seitsemästä yhteentoista. Aamupalalla oli selkeästi rauhallisempaa seitsemän ja kahdeksan aikoihin, kun taas yhdeksältä porukkaa oli huomattavasti enemmän. Oli ihanaa saapua aamupalalle aikaisin ja nautiskella ruuista kaikessa rauhassa katsellen samalla merta isoista ikkunoista. Ensimmäisellä aamupalalla en vielä löytänyt Mikki-vohveleita, mutta seuraavasta päivästä eteenpäin ne ja vaahterasiirappi taisivat olla yksi vakkariherkuistani aamiaisella.

Cabanas-ravintolan sisustuksessa oli haettu inspiraatiota australialaisesta rantabaarista. Ravintolan hienoin yksityiskohta oli Nemoa etsimässä -aiheinen lasimosaiikki. Ties miten monesta tuhannesta palasesta se on tehty.

Ravintolan seiniltä löytyi myös hiekkalinnamaiset reliefit kaikkien Disney-puistojen linnoista sekä kellot, jotka näyttivät mitä kello on missäkin puistossa. Tai jos oikein muistan, Shanghai Disneylandista ei tainnut olla linnaa taikka kelloa, sillä tuo puisto on auennut vasta Disney Fantasyn valmistumisen jälkeen.

Kierros uima-altailla

Varsinkin ensimmäisinä päivinä kiertelimme paljon laivalla ja otimme kuvia eri paikoista. Laivalla riitti niin paljon nähtävää, että emme mitenkään ehtineet ottaa kuvaa ihan joka nurkasta, mutta kertyi kuvia kuitenkin satoja.

Lapsena olisin varmasti nauttinut aivan suunnattomasti tästä laivan keskiosassa sijaitsevasta Mickey’s Poolin ja Donald’s Family Poolin muodostamasta uima-allasalueesta ja vesiliukumäistä. Nyt taas alue tuntui lähinnä tosi hälyiseltä, joten jatkoimme aina mielellämme matkaa sen ohi laivan keulaosaan.

Akulle oli tainnut käydä vähän hassusti AquaDuck-vesiliukumäessä

Lähempää keulaa kansilta 12 ja 13 löytyi ensiksi Quiet Cove Adult Pool sekä Cove Bar ja Cove Cafe, joissa oli jo huomattavasti rauhallisempaa. Ehkä juuri baarin ja kahvilan takia alueella tuntui kuitenkin olevan jonkin verran liikettä, joten emme jääneet minään päivänä viettämään aikaa Quiet Coven luona.

Cove Cafe

Sen sijaan kävelimme aina ihan laivan keulassa kannella 13 sijaitsevalle Satellite Falls -alueelle asti. Useimpina päivinä Satellite Fallsilla oli hyvin rauhallista, varmasti erityisesti siksi, että alue oli tarkoitettu vain yli 18-vuotiaille.

Rauhallisuuden lisäksi oli ihan parasta, että iso osa Satellite Fallsin aurinkotuoleista oli varjossa. Nuorempana olen ollut huolimattomampi auringossa oleskelun suhteen, mutta enää en ole kiinnostunut ruskettumisesta vaan yritän olla paljon varovaisempi auringossa olon kanssa. Oli ihan parasta makoilla kaikessa rauhassa noilla aurinkotuoleilla ja vaikka kuunnella podcasteja kuulokkeista ilman huolta, että tulee liian kuuma tai palaa auringossa.

Satellite Fallsilla ei toki ollut mitään kunnollista uima-allasta, joten se ei ehkä siksi kiinnostanut kaikkia risteilymatkustajia. Alueen keskiosassa oli vain pyöreän mallinen matala allas, jossa saattoi uittaa jalkojaan tai istua. Kun oli vähän isompia aaltoja, altaan vesi loiskui kyllä noiden korkeiden reunojenkin yli.

Satellite Fallsista tuli nopeasti meidän lempipaikkamme laivalla ja vietimme varmaan siellä varmaan hyttimme jälkeen eniten aikaa. Kaiken Walt Disney World -reippailun jälkeen oli vaan ihan täydellistä saada vain makoilla lämpimässä ilman kiirettä mihinkään ja nukahtaa välillä vähän päiväunille laivan keinuessa rauhallisesti.

Lämpimässä nesteytyksestä pitää myös huolehtia, joten välillä kävimme myös hakemassa hieman juotavaa Mickey’s Poolin läheisestä automaatista. Laivalla oli muutama automaatti, josta sai itse ottaa haluamaansa limua aina kun teki mieli. Juomat kuuluivat tietysti risteilyn hintaan.

Limupisteiden lisäksi laivalta löytyi Eye Scream -pehmispiste, jossa sai käydä tekemässä itselleen pehmiksen. Paikka ei ollut auki koko päivää vaan vain joinakin tiettyinä aikoina, mikä oli varmaan ihan hyvä, että lapsimatkustajat (ja miksei aikuisetkin) malttavat syödä myös jotain kunnon ruokaa välillä.

Pehmisten ja virvoitusjuomien lisäksi uima-altaiden lähistöltä sai myös ruokaa muutamalta Autot-teemaiselta tiskiltä. Kävimme yhtenä päivänä kokeilemassa, millaista ruokaa niissä oikein oli tarjolla, mutta petyimme vähän laatuun. Tarjolla oli lähinnä pizzaa, ranskalaisia ja muuta pikaruokaa eivätkä ainakaan maistamamme wrapit olleet hyviä. Paikka oli selvästi lapsiperheiden suosiossa, mutta emme itse käyneet siellä toiste.

Puuhaa laivan sisäosissa

Laivan sisäosista löytyi myös paljon kaikenlaista puuhaa. Laivalla oli muun muassa oma spa-osasto, jossa kävimme hieman kiertelemässä ensimmäisenä päivänä, kun siellä tehtiin esittelykierroksia. Hoitojen hinnat tuntuivat kuitenkin aika suolaisilta, joten siellä meidän ei tullut vietettyä aikaa.

Sen sijaan kävimme katsomassa laivalla muutamia esityksiä. Toisena risteilypäivänä kävimme katsomassa laivan keskiosasta löytyvässä Buena Vista Theatressa Toy Story 4 -elokuvan. Tai katsomassa ja katsomassa.. Salissa oli mukavan pimeää ja laiva keinui mukavasti, joten torkahtelin elokuvan aikana useampaan otteeseen. Onneksi olin kyllä nähnyt elokuvan jo kahdesti aikaisemmin, joten en missannut mitään tärkeää. Teatterissa oli kyllä hieman kylmä, joten sinne kannattaa varautua pitkähihaisella paidalla.

Elokuvateatterina toimivan Buena Vista Theatren lisäksi laivalta löytyi myös isompi Walt Disney Theatre, jossa oli joka ilta jonkinlainen esitys. Olimme monesti illalla ruokailun jälkeen niin täynnä ja sen takia vähän unisia, ettemme jaksaneet mennä katsomaan esityksiä, mutta maanantai-iltana kävimme katsomassa Aladdin – a Musical Spectacular -esityksen. Esitys oli jälleen uudenlainen versio tutusta tarinasta, mutta oikein kiva sellainen. Ja Henki tietysti veti ihan omaa hauskaa show’taan.

Päivän mittaan laivalla oli myös lukuisia hahmotapaamisia. Muun muassa monet prinsessat, Aku, Mikki, Minni, Iines, Pluto ja Stitch tapasivat eri paikoissa ympäri laivaa. Mekin otimme muutamat hahmokuvat myöhemmin risteilyllä.

Laivassa itsessäänkin oli todella paljon nähtävää ja erityisesti näissä portaikkojen taideteoksissa riitti ihailtavaa. Jokaisella tasanteella oli erilaisia kuvia yhdestä elokuvasta. Suurin osa tuntui olevan suoraan elokuvista, mutta bongasin myös jonkin verran konseptitaidetta.

Kävimme myös testaamassa Disney-tietouttamme tietovisassa. Harmillisesti tietomme eivät olleet ihan parhaassa terässä ja saimme ehkä puolet oikein.

Tietovisasta jäi ehkä parhaiten mieleen kysymys siitä, mikä on Tupun, Hupun ja Lupun äidin nimi. Muistan kyllä tuijotelleeni Don Rosan piirtämää Aku Ankan sukupuuta moneen otteeseen, mutta meillä meni vähän nimet sekaisin ja vastasimme Hortensia. Visassa oikea vastaus oli kuitenkin Dumbella, mikä tuli meille ihan puskista, sillä nimi ei kuulostanut yhtään tutulta. Kun pääsimme risteilyn jälkeen taas Googlen ääreen, selvisi, että hahmo tunnetaan ainakin Suomessa paremmin nimellä Della. Mistähän tuo Dumbella-nimi on oikein mahtanut tulla?

Kun Disney on kyseessä, laivalla oli tietysti myös ihan riittävästi ostosmahdollisuuksia. Disney-teemaisten vaatteiden, pehmolelujen, koriste-esineiden ja pinssien lisäksi merkkitavaraa myyvä kauppa. Kaupoissa oli hauska kierrellä ja ostimme toki muutaman matkamuiston, jotka esittelen matkaraporttien jälkeen.

Formal night

Risteilyn toisen päivän iltana oli vuorossa ensimmäinen teemailta nimittäin Formal Night. Kuumottelimme vähän etukäteen sitä, miten iltaa varten oikein pitäisi pukeutua. Päädyin lopulta itse puoleen sääreen ulottuvaan tummansiniseen helmi- ja paljettikirjailtuun mekkoon ja Villellä taisi olla päällä neule, kauluspaita ja siistit farkut. Muilla risteilymatkustajilla oli asuja ihan laidasta laitaan. Osalla oli tosi perusvaatteet ja osa taas oli pukeutunut parhaimpiinsa, joten sanoisin omien asujemme sopineen joukkoon oikein hyvin. Oli kyllä hauska nähdä muiden tyylikkäitä asuja, joten iltaa varten voi tuskin ainakaan ylipukeutua.

Aina, kun palasimme illallisen jälkeen hyttiin, löytyi sängyltämme joku erikoinen päiväpeitosta ja pyyhkeistä taiteltu hahmo. Sekä peri palaa suklaata. En ole ihan varma, mitä tämä sunnuntai-illan otus oikein esitti, mutta hauska se oli kuitenkin.

Mainitsinkin aiemmin, ettemme yleensä jaksaneet lähteä enää illallisen jälkeen katsomaan live-esityksiä Walt Disney Theatreen. Sen sijaan jäimme yleensä loikoilemaan hyttiin ja katsomaan televisiota. Hytin televisiosta näki muutamia uutis-, urheilu- ja draamakanavia ja sen lisäksi sieltä pystyi katsomaa laajaa valikoimaa erilaisia Disney-elokuvia ja -sarjoja. Katsoimme risteilyn aikana ainakin kaikki valikoimista löytyneet Gravity Falls -jaksot, kymmeniä Mikki-piirrettyjä, useamman elokuvan sekä Kennedy Space Centerissä käynnistä inspiroituneina Apollo 11 -dokumentin.

Tällä tavalla melko rauhallisesti sujuivat kaksi risteilyn alun meripäiväämme. Ensi kerralla päästäänkin ensimmäisen kerran maihin ja tutustumaan hieman Neitsytsaariin.

Disney Land & Sea -matkasta kertovat jutut:
Seuraava matkamme: Disney Land & Sea
Walt Disney World 2019: Matka alkaa!
Walt Disney World 2019: Disney’s Contemporary Resort
Walt Disney World 2019: Ensi kertaa Epcotissa
Walt Disney World 2019: Star Wars Galaxy’s Edge & Toy Story Land
Walt Disney World 2019: Maailmanympärimatkalla Epcotissa
Walt Disney World 2019: Aamupäivä Animal Kingdomissa
Walt Disney World 2019: Eläinbongausta Animal Kingdomissa
Walt Disney World 2019: Viimeinen päivä Magic Kingdomissa
Disney Cruise 2019: Kohti Karibianmerta!
Disney Cruise 2019: Kaksi päivää merillä
Disney Cruise 2019: Vierailulla Neitsytsaarilla

| Kategoriassa Disney life | Avainsanat:,

3 kommenttia artikkelissa “Disney Cruise 2019: Kaksi päivää merillä

1. Matkanne kuulostaa tähän mennessä todella upealta! Mielestäni postaukset ovat olleet riittävän informatiivisia, jos joskus tulevaisuudessa pääsisi itsekin risteilylle. :) En malta odottaa, että saan nähdä kuvia kun olette päässeet tutustumaan maihin ja mitä kaikkea Disneyn omalla Castaway Caylla on!

1. Kiva kuulla Noora! :) Tänään on tulossa matkaraporttien seuraava osa ja yritän ensi viikoksi saada kirjoitettua tuosta Castaway Caysta. Se oli kyllä ihana paikka! :)