Disney Cruise 2019: Kohti Karibianmerta!

Aiemmissa matkaraporteissa olen kertonut, miten neljä päiväämme Walt Disney Worldissa sujuivat. Tämänkertaisessa matkaraportissa on aika ottaa nokka kohti Cape Canaveralia ja lähteä Karibian-risteilylle Disney Fantasy -aluksen kyydissä.

Lyft-kyydillä Walt Disney Worldista Cape Canaveraliin

Lähdimme Walt Disney Worldista torstai-iltapäivällä neljän jälkeen, haimme laukkumme säilytyksestä ja tilasimme Lyft-kyydin itään kohti matkamme seuraavaa etappia, Cape Canaveralia. En ole kovin tottunut matkustamaan takseilla tai kyytipalveluilla ulkomailla vaan tykkään mieluummin suosia julkista liikennettä. Floridassa se ei oikein ollut vaihtoehto, joten päätimme testata Lyftiä. Kuskimme Jesus oli hyvä tyyppi eikä puhunut turhia. Autolla matka on noin 110 kilometrin pituinen, kesti reilun tunnin ja maksoi noin 90 euroa.

Kuuden aikaan illalla saavuimme hotellillemme Cape Canaveraliin. Emme lähteneet risteilylle ihan suoraan Walt Disney Worldin jälkeen vaan vietimme välissä kaksi yötä Holiday Inn Club Vacations Cape Canaveral Beach Resortissa. Tämä hotelli valikoitui yösijaksemme lähinnä siksi, että se sijaitsi lähellä satamaa ja vaikutti kohtuullisen nykyaikaiselta. Halusimme myös päästä välissä pesemään pyykkiä ja se onnistui helposti huoneistomme omalla pyykinpesukoneella. Huoneisto oli ihan siisti ja pihan uima-allasaluekin oli oikein hieno, mutta eihän se mitenkään vetänyt vertoja Contemporary Resortille.

Kennedy Space Center

Sen lisäksi, että Cape Canaveral on kahden Disney Cruise Line -aluksen kotisatama, tunnetaan alue myös kahdesta avaruuskeskuksestaan: NASA:n Kennedy Space Centeristä sekä Yhdysvaltain ilmavoimien Cape Canaveral Air Force Stationista. Juuri Kennedy Space Centerin vuoksi päätimme viettää yhden päivän Cape Canaveralissa ennen risteilyämme. Niinpä perjantaiaamuna suuntasimme kohti tätä avaruusfanien mekkaa ja vietimme mukavan päivän siellä.

Kennedy Space Centerissä Ville pääsi ihailemaan kaikenlaisia raketteja…
…ja minä kuvaamaan paikallisia oravia. Win-win siis!

Kennedy Space Center ei välttämättä ollut oma suosikkipaikkani maailmassa, mutta Ville oli tosi innoissaan siellä käymisestä. Avaruusjutut eivät olleet minulle ennestään kovin tuttu aihe, joten opin paljon uutta päivän aikana. Voin suositella Kennedy Space Centerissä käyntiä ihan yleissivistyksen takia. Aikuiselta sisäänpääsy maksoi noin 55 euroa ja Lyft-kyydit hotellilta sinne ja takaisin yhteensä noin 50 euroa.

Pakollinen turistikuva alligaattoreista varoittavasta kyltistä. Ei tullut kyllä mieleenkään mennä lähellekään tuota pientä lampea.

Kun olimme viettäneet suurimman osan päivästä avaruusrakettien ja sukkuloiden parissa, päätimme palata hotellille. Käväisimme huoneessamme ja päätimme sitten lähteä katsomaan miltä Atlantti oikein näyttää. Kävelimme hiljakseen kohti rantaa ja otimme kuvia kaikessa rauhassa, kun kuulimme laivan torven soittavan pätkän verran When You Wish Upon a Star -sävelmää. Ääni ei voinut olla peräisin mistään muuta kuin jostain Disney-laivasta, joten lähdimme kiireen vilkkaa pikakävelemään kohti rantaa.

Rannalle saapuessamme ehdimme juuri sopivasti todistamaan, kuinka Disney Dream -alus lähti risteilemään kohti Karibianmerta. Disney Dream on Disney Fantasyn sisaralus, joten seuraavana päivänä pääsimme lähes samanlaisen risteilyaluksen kyytiin.

Meillä kävi kyllä ihan mahtava mäihä, kun satuimme niin sopivasti olemaan juuri matkalla rannalle, kun laiva lähti liikkeelle. Ilma oli myös todella kaunis, joten ihailimme kaunista rantaa hetken aikaa. Jos joskus toiste päädymme käymään Cape Canaveralissa, täytyy käydä myös uimassa tuolla rannalla.

Loppuillan aikana kävimme vielä vähän polskimassa hotellin uima-altaalla ja valmistauduimme seuraavaan päivään.

Risteilyn aika!

Lauantaiaamuna meillä oli edessä jännittävä päivä. Söimme aamupalaa hotellin ravintolassa, pakkasimme tavaramme ja aamukymmeneltä meidän pitikin jo kirjautua ulos hotellista. Päätimme jäädä hotellin aulaan istumaan noin puoleksi tunniksi, sillä tuntui vähän turhan aikaiselta lähteä kohti satamaa.

Olisi saattanut kuitenkin olla järkevää lähteä liikkeelle jo heti kymmeneltä, sillä kun kuljimme Port Canaveralia kohti Lyft-kyydillämme, Disney Cruise Linen terminaaliin oli pitkä jono. Kyyti kesti sen vuoksi noin puoli tuntia pidempään kuin ilman mitä sen olisi pitänyt kestää ruuhkaa. Päätimme jättää kuskille reilun tipin, koska kyytimme oli vienyt niin paljon hänen aikaansa ja koska hän oli mukava ruuhkasta huolimatta.

Oikean terminaalin luo saapuessa kaikilta tarkistettiin alustavasti, että heillä on mukana tarvittavat dokumentit risteilyä varten. Sen jälkeen itse terminaalirakennuksen sisällä oli turvatarkastus, jossa kuljettiin metallinpaljastimen läpi ja laukut läpivalaistiin. Ja lopulta menimme tiskille tekemään vielä check-inin.

Olimme antaneet kaikki check-iniä varten tarvittavat tiedot jo etukäteen netissä, joten tiskillä meidän piti vain vahvistaa, ettemme ole olleet sairaina viime päivinä (tyyliin flunssassa/kuumeessa) ja sitten saimme Key to the World -korttimme ja infoa risteilyn ohjelmasta. Vaikka tie terminaalille oli ollut ruuhkainen, itse terminaalissa kaikki sujui todella sulavasti.

Terminaalissa oli esillä Disney Magic -risteilyaluksen pienoismalli

Online check-iniä tehdessä emme olleet oikein vielä tienneet lauantaiaamun ohjelmaa, joten olimme valinneet omaksi port arrival timeksi vasta klo 13:15. Olimme kuitenkin saapuneet terminaaliin pari tuntia sitä aiemmin, mutta onneksi siitä ei kuitenkaan ollut mitään muuta haittaa, kuin että jouduimme odottamaan omaa boarding-ryhmäämme noin 45 minuutin ajan. Lopulta tuli kuitenkin meidän vuoromme astua laivaan.

Disney Fantasyn eteisaula oli todella hieno

Laivaan kävellessä oli kuvauspiste, jossa saattoi ottaa kuvan itsestään. Skippasimme kuitenkin sen ja kävelimme suoraan laivan sisäänkäynnille. Laivan astuessa cast memberit kuuluttavat jokaisen perheen tervetulleeksi laivaan. Tapa on juhlallinen, mutta samalla tuntui hieman kiusalliselta olla pieni hetki huomion keskipisteenä.

Ja tämä art deco -henkinen jättimäinen kattokruunu oli aivan upea!
Risteilymme oli Halloween-teemainen, joten laivan eri osista löytyi monenlaisia Halloween-koristeita

Laivaan astuttuamme olimme vapaita kiertelemään vapaasti. Kiertelimme ympäri laivaa, kävimme katselemassa uima-altaita ja koitimme saada jonkinlaista käsitystä siitä, millainen laiva oikein on ja mistä löytää mitäkin. Aamupalasta oli ehtinyt vierähtää jo hetki, joten kävimme myös syömässä Cabanas-ravintolassa. Risteilyllä söimme aina aamupalan ja lounaan buffet-ravintolassa (yleensä juuri Cabanasissa) ja illallisen yhdessä kolmesta kiertävästä ravintolasta, joissa oli pöytiintarjoilu.

Annokseni ei näytä kovin erikoiselta, mutta halusin hieman näyttää, millaista ruokaa Cabanas-ravintolassa oli esimerkiksi saatavilla. Valikoimaa oli todella paljon ja ruokalajit vaihtelivat päivittäin, joten ruokiin ei todellakaan ehtinyt kyllästyä. Olen vähän nirso ruokien suhteen, mutta koko matkan aikana maistoin ehkä Cabanas-ravintolassa vain pari-kolmea ruokalajia, jotka eivät maistuneet hyviltä. Muuten kaikki oli minusta oikein hyvää.

Hytin esittely

Puoli yhdeltä hytit olivat valmiit, joten menimme saman tien katsomaan, millainen meidän oma hyttimme onkaan. Risteilyä varatessa sai varata joko jonkin tietyn hytin tai vain hyttikategorian. Päätimme valita vain hyttikategorian, sillä olin jostain aiemmin lukenut, että silloin voisi olla pieni mahdollisuus saada mahdollisesti tuota kategoriaa parempi huone. Halusimme hytin, jossa olisi oma parveke, joten valitsimme Deluxe Oceanview Stateroom with Verandah -hytin kategoriasta 05E. Meille annettiin hytin numeron muistaakseni siinä vaiheessa, kun teimme online check-inin eli pari kuukautta ennen risteilyä.

Emme kai saaneet mitään erityistä upgreidausta, mutta meillä kävi kuitenkin tosi hyvä tuuri hytin kanssa, sillä saimme laivan perällä sijaitsevan kulmahytin kannelta 10. Kuten yllä olevasta pohjakuvasta näkee, hyttimme oli hieman isompi kuin muut saman kategorian hytit. Lisäksi hyttimme parveke oli tavallista isompi. Katsotaanpa siis tarkemmin millaisessa hytissä vietimme risteilyviikon.

Hytin ovesta astuessa näkee ensimmäisenä nämä vaatekaapit, joihin tavaramme mahtuivat oikein hyvin. Kuvassa oikealta löytyvät wc sekä kylpyhuone ja vasemmalla nurkan takana taas on sänky, sohva ja käynti parvekkeelle.

Parvekkeen ovelta päin kuvattuna hyttimme näytti tältä. Hytistä löytyy makuupaikat neljälle. Keskellä on parisänky ja etualalla sohva, jota olisi voinut käyttää yhden hengen vuoteena. Neljännen sänkypaikan olisi saanut laskettua katosta sohvan yläpuolelta, mutta meille kahdelle tosiaan riitti tuo parisänky.

Sohvan vasemmalta puolelta löytyi pieni laatikosto sekä kaappi, jonka sisällä on minijääkaappi.

Ymmärtääkseni kaikissa Disney-laivojen hyteissä wc ja kylpyhuone ovat erikseen ja se oli kyllä aika kätevää. Yllä kuvassa on kylpyhuoneen lavuaari, jonka yhteydessä oli mukavasti hylly/laskutilaa kosmetiikalle.

Altaan vasemmalta puolelta löytyi pieni kylpyamme/suihku. Olipa muuten ihanaa, että suihkussa oli tuollainen tavallinen käsisuihku. Amerikkalaiset tuntuvat pitävän sellaisista seinään kiinnitetyistä suihkuista, mutta ne ovat minusta kamalan epäkäytännöllisiä.

Disney Cruise Line oli risteilymme aikaan jo siirtynyt näihin isoihin pumppupulloihin. Vaikka hotellien pienet shampoopullot ovatkin söpöjä, tulee niistä kuitenkin hirveästi muoviroskaa, joten on hienoa, että ne ovat nyt jäämässä historiaan ainakin Disneyn hotelleissa ja laivoissa.

Kylpyhuoneen oikealta puolelta, ihan hytin sisäänkäynnin vierestä löytyi pieni vessa.

Ja sitten vielä ihana parvekkeemme. Sen oikealta reunalta löytyi kaksi tuolia ja pikkupöytä.

Vasemmalla taas oli kaksi aurinkotuolia. Kulmaparveke oli tosi mukava, sillä sieltä oli näkymät sekä taaksepäin että paapuuriin (laivan vasemmalle puolelle). Oma parveke oli tosi kiva ja ehdottomasti tulevilla risteilyilläkin valitsemme parvekkeellisen hytin.

Parisängyn ja parvekkeen välissä oli pieni pöytätaso, jonka yhteydessä oli monenlaisia pistorasioita. Oli tosi kiva, kun tarjolla oli noita vasemmassa reunassa näkyviä eurooppalaisia pistorasioita, niin ei koko ajan tarvinnut säätää adapterien kanssa. Ihan kuvan oikeassa reunassa näkyy myös Wave Phonet, puhelimet, joiden avulla olisi voinut olla yhteydessä muihin. Koska olimme risteilyllä vain kahdestaan ja vietimme lähes kaiken ajan yhdessä, meidän ei tullut missään vaiheessa edes testattua niitä.

Hyttimme ainoa pieni miinuspuoli oli se, että se sijaitsi suoraan Cabanas-ravintolan alapuolella, joten sinne kuului joskus hieman ääntä, kun pöytiä siirreltiin. Nämä satunnaiset äänet eivät kuitenkaan onneksi häirinneet meitä. Cabanas-ravintolan läheisyys oli myös hyvä asia, sillä aamupalalle tai lounaalle ei ollut pitkä matka. Kaiken kaikkiaan olimme todella tyytyväisiä hyttiimme.

Ennen laivan lähtöä oli vielä pakollinen turvaharjoitus, jossa kaikkien tuli kokoontua tiettyyn paikkaan laivalla kuulemaan turvallisuudesta laivalla. Turvaharjoituksessa kesti ehkä vajaan tunnin ajan. Sen jälkeen menimme katselemaan Sailing Away -esitystä kannelle 11 ja ottamaan kuvia rannasta, josta olimme edellisiltana katselleet Disney Dream -laivan lähtöä.

Sailing Away -esitys oli ihan kiva, mutta se tuntui ehkä vähän enemmän lapsille suunnatulta, joten emme jaksaneet seurata sitä kovin tarkasti.

Esityksen jälkeen lähdimme takaisin hyttiin valmistautumaan illalliselle. Tarkkasilmäisimmät saattoivatkin huomata aiemman kuvan Key to the World -kortistani muutaman kirjaimen omituisen rimpsun ERAERAE. Nuo kirjaimet viittasivat illallispaikkoihimme ja ensimmäinen kirjain E tarkoitti Enchanted Garden -ravintolaa, jossa söimme siis ensimmäisenä iltana. Seuraavana iltana taas oli vuorossa R niin kuin Royal Court ja kolmantena iltana A niin kuin Animator’s Palate. Neljäntenä iltana kierros alkoi alusta ja söimme jälleen Enchanted Gardenissa ja niin edelleen.

Alkuruuaksi söin parsaa ja kampasimpukoita

Illallispöytään saavuttuamme meitä oli vastassa pienoinen yllätys, sillä emme olleetkaan pöydässä yksin. Pöytäämme oli buukattu lisäksemme neljä muutakin ihmistä. Tilanne tuntui yllättävältä aluksi, mutta onneksi kaksi muuta paria olivat oikein mukavia ihmisiä ja meillä riitti joka ilta jotain puhuttavaa, varsinkin kaikista Disney-jutuista.

En kehdannut ottaa itse ravintolasta juuri kuvia, sillä se siellä oli niin paljon ihmisiä, että saatte tällä kertaa tyytyä pelkkiin ruokakuviin.

Jälkiruuaksi oli jokin ihana suklaaleivos ja vaniljajäätelöä

Näissä ilallallisravintoloissa ruuat olivat aina tosi hyviä. Illallisilla oli aina kolme ruokalajia ja jokaisen ruokalajin kohdalla oli useampi vaihtoehto, joista valita. Ja jos ei osannut päättää, sai tilata vaikka kaksi jälkiruokaa, kuten Ville teki yhtenä iltana. Joka ilta meillä oli myös samat tarjoilijat, jotka tekivät kaikkensa, jotta ruokailu olisi kiva kokemus.

Illallisen jälkeen kiertelimme vielä hetken laivalla ja menimme sitten hyttiin katselemaan Mikki-piirrettyjä sekä Kaksin karkuteillä -elokuvaa siihen saakka, että nukahdimme.

Minun oli tarkoitus kirjoittaa risteilystä vähän lyhyemmin, mutta niin siinä vaan taas kävi, että ryhdyin höpöttelemään kaikesta. No, ensimmäisenä päivänä oli paljon uutta kerrottavaa. Toivottavasti tämä ensimmäinen Disney-risteilystämme kertova juttu oli kuitenkin mielenkiintoinen. Ensi kerralla paljon lisää kuvia laivalta sekä paljasta mikä oli ehdoton lempipaikkamme koko aluksella!

Disney Land & Sea -matkasta kertovat jutut:
Seuraava matkamme: Disney Land & Sea
Walt Disney World 2019: Matka alkaa!
Walt Disney World 2019: Disney’s Contemporary Resort
Walt Disney World 2019: Ensi kertaa Epcotissa
Walt Disney World 2019: Star Wars Galaxy’s Edge & Toy Story Land
Walt Disney World 2019: Maailmanympärimatkalla Epcotissa
Walt Disney World 2019: Aamupäivä Animal Kingdomissa
Walt Disney World 2019: Eläinbongausta Animal Kingdomissa
Walt Disney World 2019: Viimeinen päivä Magic Kingdomissa
Disney Cruise 2019: Kohti Karibianmerta!