Disney Cruise 2019: Vierailulla Neitsytsaarilla

Matkaraporteissa mennään taas eteenpäin ja tänään luvassa on yhteenveto päivistä 4–6. Tänä aikana oltiin maissa Tortolan ja Saint Thomasin saarilla.

Tortola, Brittiläiset Neitsytsaaret

Tiistaina eli neljäntenä risteilypäivänämme heräisimme aikaisin ja kävimme seitsemän aikoihin aamupalalla. Olimme jo aamusta saapuneet Brittiläisiin Neitsytsaariin kuuluvan Tortola-saaren lähelle. Meillä ei ollut mitään erityisiä suunnitelmia päivän varalle, joten lepäilimme aamupalan jälkeen hetken hytissä ja lähdimme sitten käymään maissa.

Matkaa suunnitellessa olin pistänyt eniten paukkuja Walt Disney World -osuuden suunnitteluun, eikä energia ollut oikein riittänyt risteilyä varten. Emme olleet siis tutustuneet Tortolaan etukäteen oikeastaan yhtään. Satama-alueelle saavuttuamme otimme kuvia ja lähdimme sitten kiertelemään.

Satuimme bongaamaan kadun varresta kartan ja huomasimme, että lyhyen kävelymatkan päässä on kuningatar Elisabet II:n mukaan nimetty puisto. Päätimme kävellä katsomaan, millainen se oikein on.

Puisto oli hieman erilainen mihin olemme matkoillamme tottuneet, sillä se käsitti muutaman palmupuun, pari penkkiä ja muutaman kävelyreitin. Puistossa liikkui myös vapaana muutamia paikallisia kanoja. Jokin aiempi hurrikaani oli varmasti vaurioittanut osaa puistosta, mutta vahinkojen korjailussa ei oltu pidetty kiirettä. Olimme kuitenkin tyytyväisiä, että pääsimme hetkeksi erään katoksen varjoon istumaan, sillä oli todella kuuma, vaikka kello oli vasta vähän yli yhdeksän.

Istuimme varjossa muutaman hetken ja päätimme sitten lähetä takaisin kohti Road Townin keskustaa. Matkalla sinne huomasimme pienen paikallisia tuotteita myyvän putiikin ja pistäydyimme sinne ostamaan parit ihanalta tuoksuvat saippuapalat tuliaisiksi.

Huomasimme kartasta, että saarella oli myös jonkinlainen kasvitieteellinen puutarha ja päätimme käydä katsomassa sitäkin. Puutarha oli hienompi kuin aiempi puisto, mutta sanotaanko, että sitä ei ainakaan oltu mitenkään erityisesti siloteltu turisteja varten. Sain kuitenkin otettua kuvia joistain eksoottiselta vaikuttavista kukista, joten olin ihan tyytyväinen siihen.

Päivä oli niin järkyttävän kuuma ja aurinkoinen, että olimme muutaman tunnin kiertelyn jälkeen aivan uupuneita. Tuntui tuskalliselta vain olla niin hikinen koko ajan, joten päätimme lähteä takaisin laivalle.

Oli mielenkiintoista päästä käymään tällaisella pienellä trooppisella saarella ja nähdä pieni vilaus paikallisten saarielämästä. Varsinkin autoilukulttuuri tuntui hyvin erilaiselta kuin kotona; torvea käytettiin, kun haluttiin moikata tuttuja ja liikennevalot tuntuivat olevan lähinnä vain ehdotus siitä, miten risteyksessä ajetaan.

Risteilymatkustajille olisi ollut tietysti tarjolla myös monenlaisia retkiä, joilla ajan olisi voinut käyttää ehkä paremmin. Mutta toisaalta meistä oli myös kiva kävellä omin jaloin ja nähdä vähän kaupunkia. Kaikki kohtaamamme paikalliset olivat myös todella mukavia ja monet esimerkiksi tervehtivät meitä kävellessämme kaupungilla.

Päästyämme takaisin laivan ilmastoinnin huomaan ja käytyämme molemmat kylmässä suihkussa, alkoi taas tuntua, että selviämme kuumasta päivästä jotenkin. Kävimme haukkaamassa vähän lounasta ja menimme sitten lepäilemään hyttiimme.

Pirate’s Night

Illalliselle pukeuduimme aavistuksen merirosvohenkisesti, sillä tiistaina oli risteilyn toinen teemailta: Pirate’s night. Kaikille matkustajille jaettiin Mikin kuvalla koristetut merirosvohuivit, jotka sai pukea haluamallaan tavalla. Osa matkustajista oli käyttänyt paljon vaivaa asuihin, joten näimme illan aikana vaikka minkälaisia piraatteja.

Illallisen jälkeen päädyimme uima-allaskannelle katsomaan Mikin merirosvoshow’ta. Esitys oli ihan hauska, samoin sen jälkeen ollut Dance party. Meitä eniten kiinnostanut osuus alkoi kuitenkin kahdeksan jälkeen, kun kannen isolla screenillä esitettiin Muppettien aarresaari -elokuva vuodelta 1996. Olen nähnyt elokuvan kerran aikaisemmin monta vuotta sitten, joten oli hauska nähdä se uudestaan.

St. Thomas, Yhdysvaltain Neitsytsaaret

Seuraavana päivänä pääsimme jälleen tutustumaan uuteen paikkaan, kun laivamme pysähtyi Saint Thomas -saarelle. Heräsimme keskiviikkoaamuna jälleen aikaisin, kävimme aamupalalla ja puoli yhdeksän aikaan olimme jo satama-alueella kävelemässä.

Saint Thomas oli osa Tanskan siirtomaita vuosina 1672–1917, joten Tanskan vaikutus näkyy saarella esimerkiksi tämän Pieni merenneito -patsaan muodossa. Saariryhmän pääkaupunki on myös saanut nimensä Tanskan entisen kuningattaren Charlotte Amalien mukaan.

Meillä oli yksi suunnitelma päivää varten, halusimme nähdä saaren ja ihailla maisemia Paradise Point -näköalatasanteelta. Liput olisi voinut hankkia etukäteen laivalta, mutta emme olleet tehneet niin, joten lähdimme ensimmäisenä kohti köysihissin lähtöpaikkaa. Olimme lähtöpaikalla jo hieman ennen ilmoitettua aukeamisaikaa ja kun hissin työntekijä saapui paikalle, hänellä oli valitettavasti ikäviä uutisia. Koko saarelta oli ilmeisesti mennyt sähköt muutama päivä aiemmin ja samalla hissin sulakkeet olivat poksahtaneet. Niitä ei oltu saatu vielä kuntoon, joten hissi ei liikkuisi yhtään mihinkään.

Olimme vähän pettyneitä, ettei suunnitelmamme onnistunutkaan, mutta tilanne tuntui myös hieman huvittavalta. Onneksi emme olleet ostaneet lippuja etukäteen niin meidän ei ainakaan tarvitsisi myöhemmin käyttää aikaa rahojen saamiseksi takaisin. Päätimme lähteä kävelemään kohti Charlotte Amalien keskustaa.

Sää oli jälleen lämmin, mutta ei onneksi ihan niin kuuma kuin edellisenä päivänä, joten parin kilometrin matka satamasta keskustaan ei tuntunut ainakaan ylitsepääsemättömän hikiseltä. Perille päästyämme löysimme pienen puiston, jossa istuimme hetkisen varjossa.

Saint Thomas vaikutti heti huomattavasti isommalta ja varakkaammalta paikalta kuin edellispäivän Tortola. Ensinnäkin satamassa tuntui olevan tilaa useammalle isolle risteilyalukselle ja sataman ostosalue oli huomattavasti suurempi kuin Tortolan saarella. Charlotte Amalien kaupungillakin tuntui olevan selkeämpi keskusta, joka oli täynnä kalliita koruja ja kelloja myyviä liikkeitä. Lisäksi saarella näytti olevan useampi teiden parannushanke menossa.

Kiertelimme keskusta-alueelle jonkin aikaa ja samalla ostimme hieman tuliaisia, kiertelimme muutamassa kiinnostavan näköisessä putiikissa ja otimme valokuvia. Eräskin kauppa oli kuin täynnä merirosvojen aarteita.

Kun tuntui, että olimme nähneet kiinnostavimman oloiset jutut, päätimme lähteä takaisin satamaa kohti. Tällä kertaa emme jaksaneet kävellä, vaan otimme taksin satamaan.

Kiertelimme läpi sataman kaupat, mutta suurimmaksi osaksi niissä oli myynnissä vain kaikenlaista turhaa turistikrääsää. Ostin myös yhdestä kaupasta isälleni tuliaisiksi jotain paikallista maustekastiketta (joka osoittautui erittäin tuliseksi).

Laivaan palattuamme kävimme syömässä lounasta ja menimme sitten nauttimaan päivästä Satellite Falls -altaalle. Koska laiva ei ollut lähtenyt vielä liikkeelle, käytimme tilaisuuden hyväksi ja otimme myös muutaman kuvan saaresta laivalta päin.

Halloween party

Saatoimme hieman torkahtaa aurinkotuoleissa makoillessa, mutta heräsimme viimeistään, kun laiva alkoi neljän aikoihin tehdä lähtöä satamasta. Keräsimme kimpsumme ja kampsumme ja lähdimme hyttiin valmistautumaan illalliselle. Keskiviikkoiltana oli Halloween-teema. En ole koskaan ollut Halloween-juhlissa tai muutenkaan juuri pukeutunut miksikään hahmoksi sitten lapsuuden virpomiskierrosten, joten oli ihan hauskaa päästä mukaan Halloween-juttuihin.

Saavuimme Royal Court -ravintolaan pukeutuneina Gravity Falls -sarjan Mabeliksi ja Dipperiksi. Minulla ei valitettavasti ole asuistamme kuvamateriaalia, mutta minulla oli päällä tämä asu ja Villellä tällainen Dipperin perusasu. Olin onnistunut löytämään juuri tuollaisen päivänkakkaralla koristetun mintunvihreän neuleen sekä vaaleanvioletin hameen UFFilta.

Mahamme olivat aivan täynnä illallisen herkkuja, kun oli aika lähteä trick or treat -kierrokselle. Ja tuo kierros vasta olikin melkoinen kokemus. Karkkia jaettiin kuudessa eri pisteessä laivan keskiaulan kolmessa eri kerroksessa ja kierroksen aikana tuo alue oli aivan tupaten täynnä ihmisiä. Ihmiset liikkuivat kaikki eri suuntaan samaan aikaan, joten meininki oli aika kaoottinen. Mutta kaikesta huolimatta saimme paljon erilaisia karkkeja mutusteltavaksi.

Kierroksen jälkeen menimme vielä Walt Disney Theatreen katsomaan Painajainen ennen joulua -elokuvan. Olin nähnyt sen kerran aiemmin ja Ville taas ei kertaakaan. Elokuvaa katsoessa muistin, miksen ole katsonut sitä useammin; en vain jostain syystä pidä siitä. Jaksoimme kuitenkin olla salissa loppuun asti.

Hyttiin palattuamme katsoimme vielä loppuun yhden kesken jääneen Gravity Falls -jakson ja aloimme katsoa Frozenia, mutta onnistuimme nukahtamaan jo ennen kuin peikot nähtiin ensimmäistä kertaa.

Päivä merillä

Kerrotaan loppuun vielä lyhyesti risteilyn kuudennesta päivästä, sillä emme tehneet tuolloin mitään edellisistä päivistä erityisesti poikkeavaa. Söimme aamiaista Cabanas-ravintolassa, vietimme suuren osan päivästä loikoillen Satellite Falls -altaan aurinkotuoleissa ja viiden aikaan söimme illallista Animator’s Palete -ravintolassa.

Haluan sanoa pari sanaa tuosta Animator’s Palete -ravintolasta, sillä se tuntui minusta vähän ristiriitaiselta paikalta. Pidin ravintolan sisustuksesta, sillä siellä oli vaikka mitä katsottavaa. Tila muistutti animaattorin työhuonetta ja joka puolella oli Disney- ja Pixar-hahmojen luonnoksia sekä veistoksia, erilaisia työvälineitä sekä kirjoja, joita animaattori voisi käyttää apuna työssään. Oli hauskaa katsella oman pöydän lähistöllä olleita esineitä ja olisin mielelläni kierrellyt ympäri ravintolaa katselemassa, mitä kaikkea muuta oikein oli esillä. Illallisilla tuohon ei oikein ollut mahdollisuutta, mutta ehkä joskus toiste vielä tulee tai sitten täytyy katsella netistä kuvia ravintolasta.

Sen lisäksi, että esillä oli kaikenlaista rekvisiittaa, ympäri tilaa oli sijoiteltu useita televisioruutuja. Ensimmäisellä kerralla, kun söimme Animator’s Paletessa, ruutujen kautta esiintyi Nemoa ja Doria etsimässä -elokuvista tuttu Tärsky-kilpikonna, joka opetti jotain kilpikonnatervehdyksiä ja hieman vitsaili muutamien ns. silmätikukseen valitsemansa illallisvieraan kustannuksella. Disney-puistoissakin on muutama samankaltainen laite, mutta minusta idea ei oikein toiminut illallisella, sillä se vain sai koko ruokailun tuntumaan yhdeltä suurelta Tärsky-show’lta. Valitettavasti huonolla tavalla.

Toisella kerralla Animator’s Paletessa meitä odotti erilainen esitys. Illallisen alussa kaikki saivat piirtää erityiselle paperille haluamansa hahmon ja illallisen loppupuolella näiden hahmojen nähtiin heräävän henkiin animaation taian avulla. Tämä esitys oli minusta huomattavasti hauskempi ja varmasti myös erityisesti lapsista on mahtavaa nähdä oma piirros liikkumassa mukana esityksessä.

En ole oikein tottunut tällaisiin illallisesityksiin, joten en oikein tiedä pidänkö niistä. Tuntui, että ne veivät huomion pois ruuasta, mikä on vähän tylsää, sillä hyvä ruoka on ainakin minulle se pääpointti ravintolassa käymisessä. Parhaimmillaan esitys voi tietysti olla vaikka matkan kohokohta, jota muistellaan pitkään, mutta meidän tapauksessamme niin ei kyllä käynyt.

Animator’s Palete -ravintolassa minua risoi ehkä eniten se, että ruokasalin tv-ruuduissa tuntui olevan koko ajan liikettä. Ensimmäisellä illallisella ruuduissa taisi näkyä kaloja ja toisena iltana taas monia tuttuja animaatiohahmoja. Ruokailuun ja muiden kanssa keskusteluun oli hankala keskittyä, kun vähintäänkin sivusilmällä näkyi jatkuvasti jotain liikettä. Illalliskeskustelumme olivat minusta kaikkein vaisuimmat juuri niinä iltoina, kun söimme Animator’s Paletessa. Vaikutti myös siltä, että jollakin lähipöytien perheiden lapsilla meni samaisina iltoina aika lujaa. Olen varmaan tässä asiassa vähän vanhanaikainen, mutta minusta syödessä ei kuulu katsoa samalla telkkaria.

Seuraavassa matkaraportissa kerronkin sitten risteilyn viimeisistä tapahtumista ja pääsette kuvien kautta vilkaisemaan, millainen paikka Disneyn omistama yksityissaari Castaway Cay oikein on.

Disney Land & Sea -matkasta kertovat jutut:
Seuraava matkamme: Disney Land & Sea
Walt Disney World 2019: Matka alkaa!
Walt Disney World 2019: Disney’s Contemporary Resort
Walt Disney World 2019: Ensi kertaa Epcotissa
Walt Disney World 2019: Star Wars Galaxy’s Edge & Toy Story Land
Walt Disney World 2019: Maailmanympärimatkalla Epcotissa
Walt Disney World 2019: Aamupäivä Animal Kingdomissa
Walt Disney World 2019: Eläinbongausta Animal Kingdomissa
Walt Disney World 2019: Viimeinen päivä Magic Kingdomissa
Disney Cruise 2019: Kohti Karibianmerta!