Disneyn pakettielokuvien kausi

Viimeiset viikot ovat taas menneet Disney-klassikoiden tuotantoon tutustumisen parissa. Ennen kuin jatketaan seuraaviin elokuviin, on aika tehdä vielä lyhkäinen katsaus siihen, mitä kaikkea studiolla oikein tapahtuikaan vuosien 1942–1949 aikana.

Disney pakettikausi

Disneyn kultakauden jälkeen ilmestyneiden kuuden elokuvan putkea kutsutaan englanniksi nimellä Package era. Tälle termille ei taida olla mitään vakiintunutta suomenkielistä nimeä, joten olen päätynyt käyttämään nimitystä pakettielokuvien kausi. Toisinaan elokuvista käytetään myös yhteisnimitystä sota-ajan elokuvat, mutta minusta sana pakettielokuva kuvaa näiden klassikoiden tyyliä paremmin, joten käytän mieluummin sitä. Mutta oli termi mikä hyvänsä, elokuvat Saludos amigos, The Three Caballeros, Make Mine Music, Pennitön ja suruton, Melody time ja The Adventures of Ichabod and Mr. Toad ovat hyvin erilaisia kuin muut Disney-animaatiot ja ne myös tehtiin hyvin erilaisissa olosuhteissa kuin aiemmat Disney-klassikot.

1940-luvun klassikot paketoitiin pienellä budjetilla useista tarinoista

Pakettikaudella elokuvat jouduttiin tekemään aiempia animaatioelokuvia pienemmällä budjetilla, koska Bank of Americalta ei herunut rahoitusta kokoillan elokuville. Siksi studion oli koostettava elokuvat pienemmistä osista. Sen vuoksi missään aikakauden elokuvassa ei ole yhtä yhtenäistä juonta, vaan ne rakentuvat kahdesta kymmeneen eri jaksosta, jotka on sidottu yhteen jollain pienellä tarinantapaisella. Poikkeuksellista on, että elokuvien tarinat ovat pääosin Disneyllä luotuja. Vain Pennittömässä ja suruttomassa sekä The Adventures of Ichabod and Mr. Toadissa kaikki jaksot perustuvat aiemmin kirjoitettuihin tarinoihin.

Budjetin asettamien rajoitteiden vuoksi elokuvat oli tehtävä aiempaa vaatimattomammalla tyylillä ja visuaalisesti pakettikauden klassikot muistuttavatkin enemmän piirrettyjä kuin muita Disney-klassikoita. Monet taustamaalaukset ovat yksinkertaisempia, hahmot karikatyyrimäisempiä eikä niiden animaatio ole yhtä hienostunutta kuin Disneyllä yleensä. Siitä huolimatta elokuvia oli tekemässä monia arvostettuja taiteilijoita, kuten Disneyn yhdeksän vanhaa miestä ja Mary Blair.

Disney-elokuville ominaiseen tapaan musiikki on keskeisessä osassa myös useimmissa pakettikauden elokuvissa. Jokaisessa elokuvassa on useita lauluja ja joissain tarinoissa ei ole lainkaan puhetta, vaan tarina kerrotaan vain laulun kautta. Pakettikaudelta ei kuitenkaan ole jäänyt elämään samanlaisia klassikkokappaleita kuin suositummissa Disney-klassikoissa. Lauluja oli sanoittamassa ja säveltämässä useita eri henkilöitä eikä niillä ole kovin yhtenäistä linjaa. Esiintyjinä oli enimmäkseen 40-luvun tunnettuja laulajia ja laulajattaria.

Pakettikauteen vaikuttivat sekä sisäiset että ulkoiset tekijät

Vuoden 1941 lakon seurauksena studion ilmapiiri oli muuttunut radikaalisti. Osa vanhoista työntekijöistä oli saanut lähteä ja vaikeuksien myötä Waltista oli tullut aiempaa äreämpi. Studiolla ei ollut enää samanlaista iloista tunnelmaa kuin aiemmin, vaan työntekijöiden keskuudessa Waltia ja hänen ärähtelyjään suorastaan pelättiin. Lakko oli vienyt hänen uskonsa työntekijöihinsä ja kiinnostus animaatioita kohtaan oli lähes sammunut.

Myös toinen maailmansota muutti monella tapaa Disneyn toimintaympäristöä. Henkilökuntaa oli tavallista vähemmän, sillä osan oli lähdettävä sotatantereelle. Vuonna 1941 studio alkoi tehdä opetusfilmejä valtiolle, ja seuraavana vuonna suurin osa studion tiloista luovutettiin ilmatorjuntajoukkojen käyttöön. Vuosien 1941–1945 aikana studiolla tehtailtiin klassikoiden ohella kymmenittäin opetus- ja propagandafilmejä.

Valtion tilaamat filmit takasivat studiolle melko säännöllisen, vaikkakin pienen tulovirran, mutta ne piti tehdä huomattavan pienellä budjetilla ja nopeassa aikataulussa. Niinpä Waltin oli tingittävä perfektionismistaan. Näissä filmeissä kierrätettiin aiemmin tehtyä animaatiota ja käytettiin vaatimattomampaa animaatiota. Tilanne turhautti Waltia, sillä hän ei saanut tuottaa mielenkiintoisia tarinoita, vaan taloudellisen ja isänmaallisen pakon edessä oli tehtävä tilaustöitä. Vain Victory Through Air Power -niminen animaatio (1943) sai hänet innostumaan, mutta hänen suureksi pettymyksekseen elokuva ei menestynyt.

Studio kutakuinkin kituutti eteenpäin klassikoista sekä opetus- ja propagandafilmeistä saaduilla pienillä tuloilla. Toisaalta sodalla oli myös positiivisia vaikutuksia studioon, sillä kustannusleikkaukset pakottivat keksimään taloudellisempia tapoja tehdä animaatioita. Jos jokaisen uuden Disney-klassikon kustannukset olisivat vain kasvaneet kasvamistaan kultakauden jälkeen, studio olisi mahdollisesti ajautunut vielä jossain vaiheessa vararikkoon.

Sodan päätyttyä Walt sai studionsa takaisin. Myös hänen intonsa tuntui palaavan ja Walt ryhtyi suunnittelemaan monia uusia animaatioelokuvia. Studion taloudesta vastaava Roy Disney piti kuitenkin veljensä maan pinnalla. Säästöpaineet olivat edelleen kovat ja vuosien 1945–1946 välillä studiolta lähti yli viisikymmentä animaattoria. Alalle oli tullut useita kilpailevia studioita ja heikon kannattavuuden vuoksi Waltin oli taivuttava jatkamaan lyhyemmistä tarinoista koostuvien pakettielokuvien tekemistä vielä muutaman vuoden ajan. Niinpä uusia haasteita kaipaava Walt alkoi keskittyä enemmän uusiin viihdemuotoihin, erityisesti näyteltyihin elokuviin sekä luontofilmeihin.

1940-luku ei tosiaankaan ollut mitään Walt Disney Animation Studiosin vahvinta aikaa, mutta onneksi seuraavalla vuosikymmenellä moni asia muuttui parempaan suuntaan.

Lähteet:
Gabler, Neal: Walt Disney – Amerikkalaisuuden ikoni (2008)
Walt Disney -dokumenttisarja (2015)


Pakko myöntää, että olen jokseenkin helpottunut, että tämä pakettifilmien aikakausi on nyt saatu pois alta ja pääsen seuraavaksi keskittymään vähän suuremmalla kunnianhimolla tehtyihin elokuviin. Välillä tekstien kirjoittaminen on tuntunut yhdeltä tuskien taipaleelta, kun tietoa ei juuri löydy, eikä mikään vaan ole hirveästi innostanut kirjoittamaan itselle ei-niin-mieluisista elokuvista. En ole edes hankkinut yhtään aikakauden elokuvaa omaan hyllyyn, vaan lainasin DVD:t tekstejä varten kirjastosta.

Mutta en halua valittaa, sillä itsepä halusin kirjoittaa näistäkin elokuvista ja tulihan sitä samalla opittua jotain uutta. Toivottavasti jutut ovat tarjonneet uutta tietoa myös teille. Disney-tiistait jatkuvat näillä näkymin huhti–toukokuun vaihteen tienoilla Tuhkimon seurassa.

| Kategoriassa Elokuvat | Avainsanat:

10 kommenttia artikkelissa “Disneyn pakettielokuvien kausi

  1. Minä olen myös odottanut, että nämä loppuisivat ja pääsisin lukemaan myös minua enemmän kiinnostavammista (samalla myös tutummista) elokuvista😉 Olen kovin kiinnostunut klassikoista ja näin opin niistä paljon. Toisin sanoen olen jäänyt koukkuun kirjoittamiisi juttuihin ja tiistaita odotan innolla😊

    1. Oi miten ihana kuulla Pauliina! Tällaiset kommentit piristävät aina hirveästi! :)

      Tästä eteenpäin luvassa pitäisikin olla onneksi paljon mielenkiintoisempia tekstejä! :) Odotan jo kovasti, että pääsisin tutustumaan paremmin Tuhkimoon, Peter Paniin ja muihin seuraavin klassikoihin, sillä näiden 1950-luvulla tehtyjen Disney-elokuvien tuotanto ei ole minulle etukäteen kovin tuttu.

  2. Kiva että kirjoitat myös studion historiasta näin useamman klassikon ajalta, tässäkin tuli taas hurjasti uutta tietoa (hauskaa olla hiukan fiksumpi kun on oppinut uutta). :D

    Ja tosiaan, kivaa myös että pakettielokuvat on nyt porskuteltu ja päästään taas kokoillan elokuvien pariin! Niin kuin Pauliinakin sanoi, on ollut kiva odotella aina seuraavaa tiistaita, kun tämä on ollut niin hyvä sarja. Parasta on saada tietoa elokuvien kulissien takaa ja suunnitteluprosesseista.

    Eli iso kiitos! :)

    1. Jes, kiva kuulla, että tykkäsit Vilhelmiina! :) Näistä kommenteista saa taas lisäintoa seuraavien juttujen kirjoitteluun!

      Seuraavaa Disney-tiistaita pitää tosiaan odottaa muutama viikko, sillä tarvitsen aikaa taustatutkimuksen tekoon ja osien kirjoittamiseen, mutta toivottavasti muut postaukset viihdyttävät taas sitä odotellessa. :)

  3. Oi, ihanaa, että pakettielokuvat ovat ohi! :D Tiedän, miten paljon kivempaa on kirjoitella itselle mieluisista elokuvista, ja miten tekstien laatiminen sujuu silloin kuin itsestään. Tällaiset ei-niin-hyvät (tai suoraan sanottuna huonot) elokuvat ovat varsinaista pakkobullaa arvostelun kirjoittajalle. Mutta hyvä sinä, että selvisit niistä! Jejj!

    Pidän kyllä näistä sinun kokoamisteksteistä aina kunkin aikakauden lopussa. Itse en ole vielä Disneyn aikakausiin sen syvällisemmin perehtynyt, ja aihe kiinnostaa. Disneyn ja elokuvien historia on minulle tuttua, mutta on kiva kertailla tapahtumia, sillä valitettavasti kaikki tieto ei varastoidu kovin pitkäksi aikaa tähän päänuppiin. :) Tuhkimoa odotellaan täälläkin taloudessa!

    1. Nyt voin hyvin kuvitella, miten tylsää sinullekin on ollut kirjoittaa arvosteluja näistä samaisista klassikoista. Mutta onneksi niistä on nyt tosiaan selvitty ja saa jatkaa mielenkiintoisempaan suuntaan. Kiinnostavien elokuvien lisäksi tiedossa on myös enemmän draamaa studion sisällä. :D

      Kiva kuulla, että tekstit ovat käsitelleet myös sinulle vähän tuntemattomampia Disneyn osa-alueita. Hehe, minulla käy monesti ihan samalla tavalla! Vaikka kuinka koittaisi Puhin tapaa koputtaa päätä ja hokea: “Mieti mieti mieti”, niin ei kaikki tieto vaan ole jäänyt päähän, vaikka tietäisi lukeneensa jonkin jutun jo kerran aikaisemmin. :)

  4. Vaikkei nämä pakettiklassikot olleetkaan kovin onnistuneita, oli silti hauska lukea niiden teosta ja taustoista.

    Onneksi tästä lähtien päästään parempien klassikoiden pariin! :D

    1. Mukavaa, että teksteistä on ollut elokuvien laadusta (tai lähinnä sen puutteesta) huolimatta iloa! :) Se on tullut huomattua, että vaikka elokuva itse ei olisi kovin onnistunut tekele, löytyy kulisseista kuitenkin monesti ihan mielenkiintoisia juttuja.

  5. Hienosti selvisit näistä vähemmän mielyttävistä elokuvista, osaa sitten arvostaa enemmän myös niitä suosikkejakin :)
    Ja minusta oli myös tavallaan tärkeä käydä myös tämä vaihe Disneyn historiassa läpi, oppisin itsekin tästä paljon ja voin kuvitella kuinka turhautunut varmasti koko porukka siellä näihin aikoihin oli, kun ei oikein hekään saaneet tehdä sitä mitä rakastivat. Tästä on hyvä lähteä uuteen nousuun! :)

    1. Ihan totta! Onhan se toisaalta hyvä, että Disney teki edes nämä elokuvat eikä esimerkiksi vaan sulkenut vaikeina aikoina animaatiostudiota kokonaan. En osaa kuvitellakaan miten erilaista kaikki olisikaan, jos Disney-animaatioiden taru olisi vaan loppunut Bambiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.