Disneyland Paris 2018: Ensimmäinen päivä

Ainakin reilu parikymmentä teistä lukijoista vastasi, että jutut viimevuotisesta Disneyland Paris -matkastamme kiinnostavat, joten täältä pesee! Tässä matkaraporttien ensimmäisessä osassa kerron mitä kaikkea teimme ensimmäisenä päivänämme Disneyland Parisissa.

Matka alkaa

Teimme syyskuussa vähän erilaisen matkan kuin keväällä 2017, sillä emme tällä kertaa aloittaneet reissua Disneylandista tai viettäneet aikaa vain Ranskassa. Aloitimme tällä kertaa matkamme Alankomaista. Lensimme elokuun lopulla Helsingistä Amsterdamiin ja vietimme siellä ensin neljä yötä. Amsterdamiin tutustumisen jälkeen matkasimme junalla Belgian puolelle Antwerpeniin. Vietimme Antwerpenissa 2 yötä ja jatkoimme sitten junalla kohti Disneylandia.

Antwerpenin päärautatieasema oli näyttävä paikka!

Jos ajatus junailusta Disneyland Parisiin kiinnostaa, niin me matkasimme Anterpenista Disneylandiin näin: ensiksi menimme IC-junalla vajaan tunnin pituisen matkan Antwerpen Centraal – Bruxelles Midi. Brysselissä vaihdoimme nopeasti oikealle raiteelle ja sen jälkeen oli vuorossa
TGV-junalla kuljettu vajaan kahden tunnin matka Bruxelles Midi Brysseli – Marne-la-Vallée/Chessy.

Huhtikuusta 2019 alkaen tuon matkan pitäisi sujua ilman vaihtoa, kun Thalys-junayhtiö aloittaa suoran reitin Amsterdamista Disneylandiin. Tuon reitin varrella ovat siis myös Schipholin lentokenttä, Rotterdam, Antwerpen ja Brysseli. Matka-aika Amsterdamin keskustasta Disneylandiin on noin 3 tuntia ja 40 minuuttia ja junia kulkee kahdesti päivässä.

Sunnuntaina 2. syyskuuta lähdimme Antwerpenista aamuseitsemältä ja saavuimme kymmenen aikaan Marne-la-Vallée/Chessyn juna-asemalle. Koska meillä oli molemmilla matkalaukut, olin ajatellut, että pääsisimme hotellille helpoiten Disneylandin ilmaisilla shuttle-busseilla, jotka kulkevat juna-aseman edustalta kaikille hotelleille (paitsi Disneyland Hotelille, sillä se sijaitsee niin lähellä juna-asemaa).

Valitettavasti sain huomata olevani väärässä, kun bussia ei näkynyt eikä kuulunut. Muistaakseni Cheyenne-hotellin ja muutamien yhteistyöhotellien busseja kyllä kulki, mutta Newport Bay Clubin bussia ei näkynyt missään. Koitimme kysyä bussista asemalla kierrelleeltä vartijalta, mutta tämä vain murahti jotain sen suuntaista, että pian se tulee. Busseja olisi pitänyt liikkua noin 12 minuutin välein ja lopulta seisoskeltuamme pysäkillä parisen kymmentä minuuttia, kyllästyimme odotteluun. Niinpä kävelimme ensin Disney Villagen poikki ja sitten Lake Disneyn ympäri Newport Bay Clubille.

Disney’s Newport Bay Club

Valitsimme tällä kertaa hotelliksi Disney’s Newport Bay Clubin. Hotelli sijaitsee puistojen länsipuolella ja sieltä on noin 15 minuutin kävelymatka puistoihin. Olemme molemmat aika mukavuudenhaluisia, joten varasimme tällä kertaa Compass Club -huoneen, jonka etuihin kuuluu muun muassa oma vastaanotto sekä buffet-aamiainen hotellilla.

Hotellin vastaanotto näytti saapuessamme melko ruuhkaiselta, joten olimme tosi tyytyväisiä, kun Compass Clubin vastaanoton jonossa oli vain yksi perhe ennen meitä ja pääsimme kirjautumaan sisään lyhyen odotuksen jälkeen.

Vastaanotossa selvisi, ettei bussikyytiä ollut näkynyt siksi, että hotellien lähistöllä tehtiin jotain isompia tietöitä, joiden vuoksi bussit eivät päässeet kulkemaan kunnolla. Pakko sanoa, että asia otti aika paljon päähän siksi, ettei siitä kerrottu missään. Nyt kun olemme päässeet käymään toisessakin Disney-puistossa, on Pariisin Disneylandiin vähän vertailukohtaa ja voin hyvin kuvitella, että Tokion Disneylandissa tällaisesta poikkeuksesta olisi ollut infokylttejä ja luultavasti myös joku cast member opastamassa vieraita oikeaan paikkaan. Pariisissa cast memberien suhtautuminen asiaan taas oli hyvin ranskalaisen välinpitämätöntä.

Ärsytystä helpotti kuitenkin se, että huoneemme oli jo valmiina ja saimme kaikki tarvittavat liput ja lappuset nopeasti mukaamme vastaanotosta. Suuntasimme siis suoraan huoneeseemme hieman siistiytymään ja vaihtamaan vaatteita.

Huoneeseen päästyämme Ville yllätti minut laskeutumalla yhden polven varaan. Vastasin kosintaan tietysti myöntävästi. ♥

Meille oli uusi juttu, että Disneyland Parisissa on nyt käytössä tuollaiset MagicPassit. Kortti toimi huoneavaimena, puistolippuna sekä meal plan -lipukkeena. Vielä keväällä 2017 nuo kaikki kolme olivat omina lippulappuinaan. Ihan kaikesta paperista ei kuitenkaan ole vielä päästy eroon, vaan Hotel Fastpasseista oli edelleen omat lipukkeensa.

Kirjoitan hotellistamme oman postauksen, joten jaan silloin lisää kuvia huoneestamme.

Puolenpäivän aikaan lähdimme vihdoin kohti puistoja.

Minusta olisi voinut olla aika siistiä kokeilla PanoraMagique-kuumailmapalloa, mutta Ville ei oikein ole korkeiden paikkojen fani, joten en saanut vielä houkuteltua häntä yläilmoihin. Mutta ehkä vielä jonain päivänä!

Kiertelimme aluksi hetken aikaa Disney Villagen kaupoissa ja ostin ensitöikseni pari kultakolikkoa Disney Storen edustalla sijaitsevista laitteista.

Aika suunnata puistoihin

Käväisimme ensimmäiseksi Walt Disney Studios -puiston puolella, mutta en näköjään tullut ottaneeksi porttien sisäpuolella ollenkaan kuvia. Studiosin puolella oli syyskuussa menossa Le Rendez-vous Gourmand -tapahtuma, joka koostui useista ruokakojuista, joissa tarjoiltiin eri euroopan maiden herkkuja. Käväisimme hakemassa ranskalaisia ja sokerisen vohvelin Belgian kojusta ja jatkoimme sitten matkaa Disneylandin puolelle.

Disneyland-puistossa suuntasimme ensimmäisenä Discoverylandiin, jossa matkamme ensimmäinen “laite” oli Les Mystères du Nautilus. Kyseessä ei tosiaan ole mikään varsinainen huvipuistolaite, vaan pieni kävelykierros Sukelluslaivalla maapallon ympäri -elokuvan hengessä. Emme olleet edellisellä kerralla tulleet käyneeksi laitteessa, joten oli ihan kiva käydä katsomassa mistä siinä on kyse, mutta tuskin Les Mystères du Nautilusissa tulee enää toiste käytyä.

Seuraavaksi Ville sai jotenkin ylipuhuttua minut Star Wars Hyperspace Mountainiin, joka onkin yksi puiston hurjimmista laitteista. En saanut välillä edes kiljuttua, kun kova vauhti hirvitti niin. Mutta nyt voin sanoa olleeni laitteen kyydissä!

Hyperspace Mountainin jälkeen tarvitsin vastapainoksi vähän rauhallisempaa menoa, joten menimme ensin Buzz Lightyear Laser Blastiin ampumaan maalitauluja (Ville voitti) ja sen jälkeen it’s a small worldiin tekemään pienen maailmanympärysmatkan.

Nämä Afrikan eläimet ovat ehkä lemppareitani tässä Disneyland Parisin versiossa. Olen melko varma, että otin viime reissullakin kuvan tuosta virtahevosta.

Pakko myöntää, että kaipasin vähän Tokion versiosta tuttuja Disney-hahmoja. Ilman niitä it’s a small world tuntui vähän tyhjältä.

It’s a small world -laitteen jälkeen kävimme vielä uudestaan Buzz Lightyear Laser Blastissa. Tällä kertaa laite pysähtyi, kun olin juuri sopivasti hyvän maalitaulun kohdalla ja sain yli 840 tuhatta pistettä. Ihan vielä en siis päässyt Galactic Hero -tasolle (999 999 pistettä), mutta kyllä se päivä vielä koittaa.

Neljän jälkeen käväisimme uudestaan hotellilla, sillä Compass Clubin Loungessa oli tarjolla suolaista ja makeaa naposteltavaa. Testasimme muutamia herkkuja ja otimme vähän juotavaa, mutta emme syöneet sen enempää, sillä meillä oli jo viiden aikoihin pöytävaraus.

Silver Spur Steakhouse

Puistopakettiimme kuului tällä kertaa Meal Planin Plus-versio, joten kokeilimme vähän eri ravintoloita kuin edellisellä kerralla. Villen toiveesta kävimme ensimmäisenä iltana syömässä Frontierlandissa sijaitsevassa Silver Spur Steakhousessa.

Ulkoapäin ravintola ei ollut aiemmin oikeastaan kiinnittänyt huomiotani, joten yllätyin positiivisesti, kun astuimme sisään Silver Spur Steakhouseen. Heti tuntui siltä, kuin olisimme siirtyneet ajassa jonnekin 1800-luvulle. Ravintola oli kivan hämyinen ja onnistuneesti teemoitettu paikka.

Saimme pöydän läheltä keittiötä, joten ruokia odotellessa saatoimme katsella keittiön tapahtumia.

Meal Planin Plus-versiolla sai Silver Spur Steakhousessa kolmen ruokalajin Sheriff’s menun. Kunkin ruokalajin kohdalla sai valita kolmesta eri vaihtoehdosta. Alkuruuaksi valitsin Prawn saladin, johon kuului katkarapuja, coleslaw-salaattia sekä vihreää salaattia.

Villen valinta taas oli kana-caecarsalaatti. Molemmat alkuruuat olivat oikein hyviä.

Pääruuaksi valitsin Scottish salmon crumblen, johon kuului lohta, voikastiketta, paistettuja kasviksia ja perunamuusia.

Villen pääruoka oli Angus beef flank steak, eli häränpihvi ranskalaisten ja paistetun maissin kera.

Jälkiruokana meillä molemmilla oli sundaet. Minun oli brownien makuinen…

…ja Villen taas punaisten marjojen. Brownie-versio oli ehdottomasti parempaa.

Silver Spur Steakhouse oli ehkä sellaista ihan kiva -tasoa. Ei mikään ehdoton suosikki, mutta ei inhokkikaan. Listalta oli helppo löytää kivat ruokavaihtoehdot, vaikka osaan olla välillä vähän nirso. En varmaankaan haluaisi käydä syömässä tätä samaa menua uudestaan, mutta ehkä jos lista joskus muuttuu, voisi ravintolassa käydä uudestaankin. Ennen sitä on kuitenkin vielä monta muuta kiinnostavaa ravintolaa kokeiltavana.

Illallisen jälkeen olimme aika täysiä, joten kiertelimme rauhassa Frontierlandissa ja katselimme hauskoja ilmoituksia, jotka oli kiinnitetty Phantom Manorin edustalla olevaan aitaan.

Phantom Manor on ollut remontissa tammikuusta 2018 lähtien ja näillä näkymin sen pitäisi aueta jälleen huhtikuussa 2019. Olisi ollut kiva päästä tälläkin reissulla vierailemaan Phantom Manorissa, mutta ymmärtääkseni laite oli jo aika kovasti pienen pintaremontin (tai oikeastaan aika suuren) tarpeessa. Joten seuraavalla reissulla on sitten kiva päästä käymään uudistuneessa laitteessa.

Adventureland

Kierreltyämme aikamme Frontierlandissa, jatkoimme matkaa Adventurelandin puolelle. Kävimme Indiana Jones and the Temple of Peril -vuoristoradassa, jonka jälkeen pää olikin melkoisen pyörällä. Päätimme ottaa loppuillan rauhallisesti.

Auringon laskiessa kiertelimme Adventure Islessa ja kävimme ensimmäistä kertaa La Cabane des Robinson -“laitteessa” eli Robinsonin perheen puumajassa. Korkean puumajan huipulta olikin aika kiva katsella loppuillan auringossa kylpevää puistoa.

Bongasimme myös Rasmuksen ja Karlin.

Kun kello lähestyi puoli yhdeksää, olimme jo aivan poikki, sillä olimme heränneet jo ennen kuutta ja päivän aikana oli ehtinyt tapahtua paljon kaikenlaista. Päätimme siis lähteä hotellille nukkumaan. En hirveästi välitä ilotulituksista, joten meitä ei haitannut missata Disney Illuminations -show’ta.

Hotellihuoneessa meitä odotti kiva yllätys, sillä siivoojat olivat käyneet avaamassa sängyn ja tuomassa muutaman suklaakolikon sekä söpön Dumbo-kortin.

Tällainen oli ensimmäinen päivämme Disneyland Parisissa. Melko rauhallista

Disneyland Paris 2018: Toinen päivä

| Kategoriassa Disney life | Avainsanat:,

2 kommenttia artikkelissa “Disneyland Paris 2018: Ensimmäinen päivä

1. Ihanaa, matkaraportti oli täälä. Oon käynyt jo useamman kerran talven aikana katsomassa koska reissusta tulee kertomusta ja täälähän se oli! Kiva lukee muidenkin reissuista kun niistä löytää aina jotain uutta mitä ei itse oo huomannut paikan päällä. Pelkät kuvatkin saa innostumaan ja haaveilemaan uudesta reissusta. Ollaan myös katsottu tuota hotellia, mutta ei vielä olla päästy testaamaan sitä, joten isompi postaus hotellista kiinnostaa myös.

Me oltiin lokakuussa 2018 Halloween aikaan toista kertaa Disneyland Pariisissa ja reissukirjotukset siitä on työn alla. Kun vain iskisi inspiraatio käydä läpi postauksiin liitettäviä kuvia ja taustatiedostoja.

Tää sun blogi oli yks mun innoittaja kirjoittamaan meidän ekasta reissusta maaliskuulta 2017 omaan blogiini. Silloin kun etsin netistä tietoa meidän reissuille suunnitteluvaiheessa tuntui että löytyy hirveen vähän suomeksi tietoa puistosta, hotelleista yms. Päädyin silloin jotenkin tänne sun blogiin lukemaan jotain puistokirjoitusta ja innostuin jälkikäteen sit kirjoittamaan iteki reissusta. Jos niistä kirjotuksista olis edes jotain hyötyä jollekin matkaa suunnittelevalle :)

1. Tosi kiva kuulla, että matkaraporttini oli odotettu! En ollut itse varma, jaksaako kukaan enää lukea matkaraporttejani, kun kirjoitin viime vuoden puolella niin paljon kaikkia juttuja Tokyo Disney Resortista. Mutta kiva kuulla, että ainakin yksi innokas löytyy. Tällaiset kommentit saavat aina tsemppaamaan postausten kirjoittamisessa. :) Joten tosi kiva kun kommentoit! Koitan saada hotellijutun julkaistua ensi viikolla. :)

Oi, olisi tosi kiva päästä käymään jossain Disney-puistossa juuri Halloweenin aikaan! Ja voi miten kiva kuulla, että juttuni ovat saaneet sinutkin kirjoittamaan puistokäynneistä. Täytyykin käydä tutustumassa sinun blogiisi ja lukemassa matkajuttujasi, jos niistä löytäisi itsekin jotain uutta. :)