Disneyland Paris 2018: Toinen päivä

On aika jatkaa syyskuisen matkamme matkaraportteja ja kertoilla, mitä puuhailimme toisena päivänämme Disneyland Parisissa.

Toinen puistopäivämme käynnistyi melko hitaasti, sillä emme jaksaneet nousta herätyskellon soitua, vaan torkuimme noin kahdeksaan asti. Disneyland Parkissa olisi ollut Extra Magic Hour klo 8.30-9.30, mutta koska tiesimme, ettemme ehtisi siihen, päätimme ottaa aamun kaikessa rauhassa. Kun jaksoimme nousta ylös, kävimme hotellin Compass Clubin aamupalalla ja suuntasimme sitten puistoa kohti.

Saavuimme Disneyland Parkiin noin kymmenen aikaan aamulla. Ensitöiksemme nappasimme muutaman kuvan linnasta ja kävimme sitten tarkistamassa linnan alta olevista luolista, ettei sinne kahlittu lohikäärme vain ole päässyt pakoon. Siellä se oli edelleen vangittuna, huh!

Linnan ihastelun jälkeen kävelimme Fantasylandiin ja kävimme hakemassa fast passit Peter Pan’s Flightiin. Sen jälkeen suuntasimme Fantasylandin “uudelle alueelle”, jolla sijaitsevat Casey Jr. ja veneajelu Le Pays des Contes de Fées.

Villen kameran zoomiobjektiivista oli taas hyötyä Le Pays des Contes de Fées -ajelussa, sillä sen avulla sai ikuistettua laitteen yksityiskohtia, joita ei paljain silmin ihan kovin hyvin näe.

Casey Jr. ja Le Pays des Contes de Fées eivät tunnu olevan kovin suosittuja laitteita, joten niihin molempiin sai oikeastaan kävellä ihan jonottamatta kyytiin. Ne ovat molemmat kuitenkin aika symppiksiä ajeluita, joten niissä on kiva käydä ainakin kerran joka puistokäynnillä.

Kahden ensimmäisen laitteen jälkeen kävelimme takaisin Peter Pan’s Flightin luo ja käytimme aiemmin hakemamme fast passit.

Pater Pan’s Flightin jälkeen kävimme hieman kiertelemässä Adventurelandissa ja Frontierlandissa.

Puolen päivän aikoihin aloimme suunnitella ruokailua. Olimme koittaneet aiemmin saada pöytävarausta Bistrot Chez Rémyyn, mutta se ei valitettavasti onnistunut. Kävimme kysymässä myös ravintolan ovelta, olisiko siellä vapaata pöytää, mutta paikka oli aivan täynnä, joten meidän oli keksittävä joku toinen ruokapaikka.

Annette’s Diner

Hetken tuumailun jälkeen päädyimme kokeilemaan Disney Villagessa sijaitsevaa Annette’s Diner -ravintolaa. Annette’s dinerissa käynti oli kuin aikamatka 50-luvulle, sillä paikka oli sisustettu fiftarityyliin ja radiosta soi Elvis ja muita klassikkoja. Ravintolassa oli melko tyhjää, kun saavuimme sinne, eikä paikka vaikuttanut mitenkään hirveän suositulta ainakaan lounasaikaan.

Tilasimme molemmat Hula Hoop Menun, johon kuuluu vapaavalintainen alkuruoka, hampurilainen ja jälkiruoka. Menu olisi maksanut 36,99 euroa, mutta meillä se meni Meal Plan Plussan piiriin.

Valitsin alkuruuaksi kasviskeiton, Ville taas wingseja. Molemmat alkuruuat olivat ihan hyviä, mutta ainakin tuo keitto oli niin jättimäinen, että se olisi melkein mennyt lounaasta yksinäänkin.

Pääruuan sai valita vajaan parinkymmenen burgerin joukosta. Valitsin vaihtoehdoista The Avocado Burgerin, joka ihan yhtä jättimäinen kuin keittokin. Villen hampurilaisesta ei löytynyt mitään kuvamateriaalia, joten emme enää muista mihin valinta oikein osui. Mutta ei meidän kummankaan hampurilainen ainakaan mitenkään mieleenpainuva ollut.

Jälkiruoka oli ehkä lounaan paras osuus. Lautaseltani löytyi juustokakku jäätelön, kermavaahdon ja muiden herkkujen kera. Ville valitsi brownien, joka oli myös kuulemma hyvää.

Kaiken kaikkiaan Annette’s Diner oli meistä aika pettymys. Ruoka oli ihan ok -tasoa ja palvelu melko kehnoa. En esimerkiksi saanut keiton mukana lusikkaa ja kun pyysin sitä yhdeltä henkilökuntaan kuuluneelta mieheltä, ei tätä koskaan kuulunut takaisin. Hän ei varmaankaan osannut englantia, kun hän niin vain häipyi. Disneylandista löytyy parempiakin ravintoloita, joten tuskin käymme Annette’s Dinerissa enää uudestaan.

Kehnohkon lounaskokemuksen jälkeen päätimme käydä nopealla kierroksella yhdessä puiston lempipaikassani eli Disneyland Hotelissa.

Hotellin aula oli ihan yhtä tyylikäs ja kutsuva kuin edelliskerrallakin.

Disneylandin hotelleissa saa tosiaan mennä ihan vapaasti käymään vaikkei asuisikaan missään Disneyn omista hotelleista. Esimerkiksi Disneyland Hotelista löytyy pari kivaa ravintolaa, joista toisesta kirjoitinkin edellisen reissun yhteydessä. California Grill -ravintolassa voisin käydä uudestaankin ja myös Inventionsin buffetillallinen oli hauska kokemus.

Disneyland Hotelin sijainti on kyllä lyömätön!

Disneyland Tour

Vähän ennen kahta kävelimme takaisin Disneyland Parkiin, sillä olimme varanneet parin tunnin opastetun kierroksen puistossa. Kierroksen oli määrä alkaa Main Street U.S.A. -alueella sijaitsevasta Disneyland City Hallista, joten saavuimme sinne ajoissa odottelemaan.

City Hall on aika jännä paikka. Sieltä saa tosiaan apua monenlaisiin kysymyksiin ja tilan seiniltä löytyy mielenkiintoisia juttuja.

Tokyo Disneylandin henkilökunnan tervehdysviesti oli aika sympaattinen.

Kahdelta oppaamme Sofiya saapui paikalle ja aloitimme kierroksen Main Street U.S.A. -alueelta. Sofiya kyseli meiltä jonkin verran esimerkiksi siitä, olemmeko käyneet Disneylandissa usein ja mistä olemme kotoisin. Kuulemma ainakaan kierroksilla ei kovin usein ole ollut muita suomalaisia. Oppaamme kertoili meille monenlaisia kiintoisia faktoja puistosta ja Walt Disneystä.

Meidän kierroksestamme muotoutui varsinainen ravintolakierros. Sofiya kyseli usean ravintolan kohdalla, olemmeko jo käyneet siellä ja jos paikka ei ollut meille ennestään tuttu, kävimme siellä pienellä kierroksella. Ylemmässä kuvassa näkyvät valokuvat ovat Walt’s-ravintolasta ja nämä pari itämaistyyppistä kuvaa Restaurant Agrabah Cafésta.

Oli oikeastaan kivaa päästä katsomaan, miltä eri ravintoloissa näyttää ja millaisia jänniä yksityiskohtia niistä löytyy. Kullakin reissulla ehtii kuitenkin käydä vain rajatussa määrässä ravintoloita, joten nyt saimme kerralla nopean katsauksen useaan ravintolaan. Seuraavalla puistoreissulla pitää kyllä käydä testaamassa Walt’s, Restaurant Agrabah Café sekä parissa seuraavassa kuvassa näkyvä Auberge de Cendrillon.

Uskoisin myös, että jokainen opastettu kierros on erilainen, joten oppaalle voi kyllä sanoa, jos ravintoloiden kiertely ei kiinnosta. En oikein osaa sanoa, miten suosittuja nämä kierrokset oikein ovat, mutta ainakin me saimme kiertää puistoa oppaan kanssa ihan kahdestaan, joten meille jäi sellainen fiilis, että oppaalle olisi hyvin voinut esittää toiveita kierrokseen liittyen. Disneyland Parkissa riittää kyllä paljon muutakin esiteltävää kuin ravintolat, mutta kuten sanoin, oppaamme osasi esitellä niitä kiinnostavalla tavalla. Joskus aiemmin kierroksilla on ilmeisesti voinut päästä käväisemään niin sanotusti kulissien takana, mutta nykyään enää niin ei tehdä, joten sitä varmaankin on turha toivoa.

Koska olen jo ehtinyt lukea muutamia kirjoja aiheesta ja muutenkin tutustunut netissä Disney-puistoihin, tiesin ennalta jotain oppaamme kertomia juttuja. Muutamassa kohdassa mietin myös, mahtoiko oppaamme tieto tosiaankin pitää paikkansa. Ihailin oppaassamme kyllä sitä, miten luontevasti hän osasi puikkelehtia ihmisjoukossa ja tehdä itselleen reitin ihmismuurin läpi. Samaa taitoa kaipaan itsekin joka päivä yrittäessäni pujotella keskustassa ruuhka-aikoihin töihin tai töistä kotiin.

Kierros oli ehkä vähän erilainen kuin olin odottanut, mutta mielenkiintoinen kumminkin. Parin tunnin aikana ehdimme kiertää kaikki Disneylandin alueet ja kuulla monenlaisia mielenkiintoisia juttuja niistä. Olisin ehkä toivonut, että oppaamme olisi puhunut äidinkielenään englantia, sillä silloin ehkä ollut samanlaista pientä kielimuuria kuin selvästi ranskalaistaustaisen oppaan kanssa. Mutta ei kielestä mitään ongelmiakaan ollut.

Kierros ei ole ihan ilmainen vaan se maksoi 65 euroa per osallistuja eli meiltä kahdelta yhteensä 130 e. Kierros piti varata ja maksaa ennakkoon. Varauksen teko onnistui sähköpostitse, mutta maksua varten piti soittaa Disneylandin numeroon. Disneyland Tourin lisäksi Pariisin puistoissa järjestetään myös Walt Disney Studios Tour ja Tower of Terror Tour. En ole välttämättä kiinnostunut muista Pariisin kierroksista, mutta ainakin Kalifornian Disneylandissa haluan ehdottomasti päästä vielä osallistumaan Walk in Walt’s Disneyland Footsteps -kierrokselle.

Kierroksemme päättyi Tomorrowlandiin noin neljän aikoihin, minkä jälkeen päätimme käydä nopeasti hotelilla. Ehdimme juuri sopivasti Compass Clubin loungeen syömään hieman herkkuja.

Disney Stars on Parade

Saavuimme takaisin puistoon juuri parahiksi katsomaan päivän paraatia. Asetuimme odottamaan City Hallin edustalle ja paikastamme saikin ihan hyvin katsottua paraatia ja tietysti myös otettua kuvia.

Lohikäärmeen muodon ottanut Pahatar on kyllä yksi vaikuttavimmista osista paraatissa.

Paraatin jälkeen istuskelimme hetken linnan edustalla, söimme popcornia ja katselimme ihmisiä. Mikä sen hauskempaa, kuin katsella miten muut puistokävijät ovat pukeutuneet tai millaisia kuvia he ottavat linnan edustalla.

The Starlit Princess Waltz

Aikamme istuskeltuamme tulimme katsoneeksi päivän ohjelmalehtistä ja huomasimme The Starlit Princess Waltz -esityksen olevan pian alkamassa. Olin kiinnostunut näkemään esityksen, joten menimme hyvissä ajoin istumaan lavan edustalle ja odottamaan esityksen alkamista. Olikin ihan hyvä olla paikalla ajoissa, sillä paikoiltamme näki esityksen oikein hyvin.

Täytyy myöntää, etten ihan täysillä keskittynyt esityksen juoneen, vaan räpsin vain kovasti kuvia prinsessoista ja heidän näteistä mekoistaan.

Harmillisesti The Starlit Princess Waltz -esitys ei enää pyöri Disneylandissa, vaan se jäi pois ohjelmistosta 25-vuotisjuhlintojen päättyä. Jos esitys kiinnostaa, sen voi varmasti katsoa YouTubesta.

Tämä Lumikki-kuva on ehkä oma lempparini esityksestä ottamistani kuvista. Ja tuo mekkokin on niin nätti! Prinsessat tanssahtelivat niin vikkelään, että kameran muistikortille tallentui myös kymmenittäin epäonnistuneita kuvia.

Myös prinssit saapuivat lavalle tanssimaan prinsessojensa kanssa. Tosi söpöä!

Esityksen jälkeen oli hyvä saada vähän vastapainoa kaikelle prinsessasäihkeelle, joten kävimme vielä hieman kiertelemässä Villen lempialueella, Frontierlandissa. Alue näytti kauniilta auringon laskiessa.

Olisimme käyneet myös Big Thunder Mountainissa, mutta se oli juuri suljettu eikä ollut tietoa milloin laite aukeaisi taas, joten päätimme jättää laiteajelun seuraavalle päivälle ja mennä parin kaupan kautta hotellille nukkumaan.

Tällaista tekemistä kuului toiseen puistopäiväämme. Otimme aika rauhallisesti, mutta päivään kuulunut Disneyland Tour oli kyllä aika mieleenpainuva juttu. Kierroksella tuli kiinnitettyä huomiota sellaisiin juttuihin, joita ei aiemmin ole huomannutkaan.

Matkaraportit jatkuvat maaliskuussa vielä yhdellä osalla, kun kerron mitä teimme kolmantena eli viimeisenä puistopäivänämme.