Pixar-perjantai: Ihmeperhe

En tajua mihin päivät ovat tällä viikolla kadonneet, kun en ole ehtinyt kirjoitella yhtään kunnon kirjoitusta. Pixar-perjantai tulee kuitenkin ajallaan ja tänään onkin Ihmeperheen vuoro. Jos olet sattunut hyppäämään blogini kyytiin vasta vähän aikaa sitten, kannattaa tutustua myös Pixar-kesän aloituspostaukseen.

Ihmeperhe-juliste | Pixar-perjantai: Ihmeperhe - Disnerd dreams

Ihmeperhe
Ohjaaja: Brad Bird
Äänirooleissa: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Samuel L. Jackson, Jason Lee
Kesto 1 h 55 min
Ensi-ilta Yhdysvalloissa: 5.11.2004, Suomessa: 12.11.2004
Maailmanlaajuiset lipputulot: 631,442,092 USD
Arvioita: IMDb 8,0, Rotten tomatoes 97 %
Alkuperäinen traileri YouTubessa

Ihmeperhe on ensimmäinen Pixar-elokuva, jonka on ohjannut studion ulkopuolinen ohjaaja, Brad Bird. Kaikki aikaisemmat Pixar-ohjaajathan olivat olleet joko perustamassa studiota tai työskennelleet siellä useiden vuosien ajan. Bird oli kuitenkin John Lasseterin opiskelukaveri CalArtsista ja hänen kiinnostuksensa animaatioihin oli tehnyt Lasseteriin vaikutuksen. Bird oli 11 vuoden iässä alkanut tehdä ensimmäistä lyhytanimaatiotansa ja tämä 15 minuutin pituinen lyhytelokuva The Turtoise and the Hare valmistui hänen täyttäessään 14 vuotta. Hän lähetti animaationsa Walt Disney Studiosille ja pääsi sitä kautta animaattori Milt Kahlin epäviralliseksi oppipojaksi sekä sai myöhemmin stipendin CalArtsiin.

Lasseter olisi halunnut lahjakkaan Brad Birdin studiolleen jo pian Toy Storyn jälkeen, mutta Bird oli silloin sitoutunut tekemään Warner Brothersille Rautajätti-elokuvan (ehdottomasti katsomisen arvoinen elokuva, suosittelen). Valmistuttuaan elokuva ei kuitenkaan menestynyt suuren yleisön keskuudessa, vaikka kriitikot siitä pitivätkin. Lasseter oli vaikuttunut elokuvasta ja sai houkuteltua WB:n toimintaan tyytymättömän Birdin työskentelemään Pixarille tekemään juuri sellaista elokuvaa kuin itse haluaisi. Brad aloitti Pixarilla toukokuussa 2000, takataskussaan hänellä oli idea supersankarielokuvasta.

Ihmeperheen idea ei meinannut mennä ensiksi läpi Disneyn puolelta. Pixar ja Disneyhän tekivät elokuvia yhteistyössä eikä tuotantoa voitu aloittaa ennen kuin idea oli hyväksytetty Disneyllä. Silloinen pomo oli vakaasti sitä mieltä, että Ihmeperhe tulisi tehdä live actionina eikä suinkaan animaationa. John Lasseter seisoi kuitenkin jo vakaasti Birdin idean takana ja puolusti elokuvaa.

Pixar-perjantai: Ihmeperhe - Disnerd dreams
Pixar-trivaa: Vaaran perheen illalliskohtaus aiheutti myös työryhmän keskuudessa kiistoja. Kohtaus oli yksi ensimmäisenä tehtyjä, ja Birdin mukaan oli painajaismaista pysyä kärryillä jokaisen pöydällä olevan esineen paikasta eri kuvakulmissa.

Jo vuosikymmenen ajan Bird oli halunnut tehdä elokuvan tavallisiksi ihmisiksi tekeytyneestä supersankariperheestä. Elokuvan tarina on pääasiassa hänen käsikirjoittamansa ja vasta jälkikäteen hän tajusi, kuinka paljon hänen omat elämänkokemuksensa olivat vaikuttaneet elokuvan syntyyn. 1990-luvun lopulla hänen oma tilanteensa oli samankaltainen kuin herra Ihmeellä: hän tunsi olevansa jumissa ja turhautunut, kun ei päässyt tekemään sitä mitä rakasti. Ja toisaalta tasapainottelu perhe-elämän ja töiden välillä tuntui vaikealta.

Pixarilla Bird pääsi toteuttamaan ideoitaan luovassa ympäristössä ja toi mukanaan studiolle Rautajätin parissa työskennelleen tiimin. Hän uudisti Pixar-elokuvien tuotantoa omilla parannuksillaan. Ihmeperhe oli studion ensimmäinen elokuva, jossa jo storyreeliin kuviin lisättiin liikettä ja tehosteita. Tämä selkeytti seuraavia vaiheita huomattavasti, kun jo varhain tiedettiin konkreettisesti, mitä kussakin otoksessa pitäisi tapahtua ja miltä lopullinen elokuva tulisi näyttämään.

Varhaisissa luonnoksissa kaikki perheenjäsenet Ilua lukuun ottamatta osasivat lentää. Sankareiden kykyjä kuitenkin rajoitettiin, jotta he eivät pääsisi jokaisesta pulasta liian helposti. Vaikka hahmot ovat yli-inhimillisiä, he ovat elokuvan aikana useaan otteeseen todellisessa vaarassa eivätkä voittamattomia. Bird myös halusi aloittaa elokuvan epätavallisesti dokumentilla, eikä suoraan räminällä kuten supersankarielokuvissa yleensä. Vasta kun yleisö oli saatu tarpeeksi hämilleen, siirryttiin suoraan toimintaan.

Craig T. Nelson ja Holly Hunter lainasivat äänensä elokuvan herra ja rouva Ihmeelle. Samuel L. Jacksonin ääni taas oli tarpeeksi cool Hyytäjän rooliin. Jason Lee ääninäytteli Pasin/Syndrooman lapsi- sekä aikuisosuudet. Elokuvassa on valtava määrä sivuhahmoja ja osana heistä ääninä kuullaa Pixarin työntekijöitä. Brad Birdin oli alun perin tarkoitus olla Eira E Kuosin ääni vain väliaikaisissa nauhoissa, mutta rooli jäi lopulta pysyväksi, kun kukaan muu ei tuntunut sopivan hahmon ääneksi. Hahmojen suunnittelija Teddy Newton oli äänenä uutispätkässä, päälavastaja Lou Romano ääninäytteli Esan opettajaa ja tuottaja John Walker teki pienen roolin pappina.

Pixar-perjantai: Ihmeperhe - Disnerd dreams
Pixar-triviaa: Ihmeperheen englanninkielinen sukunimi, Parr, on omanlaisensa sisäpiirin vitsi. Sana “par” on muun muassa synonyymi keskinkertaiselle ja sitähän perhe yrittää olla.

Ihmeperhe oli valtava urakka ja se oli monella mittarilla isompi ja haastavampi kuin yksikään aikaisempi Pixar-elokuva. Sen teknisistä haasteista voisi kirjoittaa vaikka miten pitkästi, mutta koitan pitää osuuden aisoissa. Birdillä ei ollut aiempaa kokemusta cgi-animaatioista eivätkä sen rajoitukset varmasti olleet hänelle yhtä tuttuja kuin muille Pixarin työntekijöille, joten hänen luomassaan tarinassa oli roppakaupalla uusia tehtäviä asioita. Ensinnäkin Ihmeperhe on liki kaksi tuntia pitkä ja siten vartin pidempi kuin Nemoa etsimässä. Siinä on runsaasti erilaisia tapahtumapaikkoja, joista osa nähdään vain keran. Myös erilaisia efektejä on niin paljon, että elokuva vaati ensi kertaa Pixarin historiassa oman erikoistehosteosastonsa.

Merkittävintä oli kuitenkin se, että Ihmeperhe oli ensimmäinen Pixar-elokuva, jonka pääosassa ovat ihmiset. Aiemmissa elokuvissa keskiössä olivat olleet muunlaiset hahmot, joiden toteuttaminen tietokoneella oli sujuvampaa. Sen vuoksi Pixarilla ei oltu tuotannon alkaessa täysin kärryillä siinä, miten pitkällä ihmisten toteutus tietokoneanimaatioissa oli. Studion oli nyt otettava isoja harppauksia, jotta elokuvan ihmishahmot näyttäisivät uskottavilta hiuksineen, lihaksineen ja vaatteineen kaikkineen. Studiolla kehiteltiin uusia tekniikoita, joilla saatiin vaikkapa hahmojen iho näyttämään luonnollisemmalta, vaatteet laskeutumaan luontevasti joka asennossa ja ihmisten animointi sujuvammaksi. Aluksi suorastaan mahdoton tehtävä, Ilonan pitkien hiusten toteutus, saatiin pakon edessä ratkaistua. Hiusten taakse piiloutuminen oli keskeinen osa hahmoa eikä siitä haluttu tinkiä.

Tarinaa kirjoittaessaan Bird halusi kunnioittaa 1960-luvun sarjakuvia sekä lapsuutensa agenttielokuvia. Jo varhaisessa vaiheessa Bird tiesi haluavansa elokuvaan myös niiden tyylistä musiikkia. Säveltäjä Michael Giacchino sai ensimmäisen Pixar-pestinsä Ihmeperheen parissa ja loi musiikillaan ohjaajan toivomaa tunnelmaa. Menneiden aikojen tyyliä jatkettiin vielä näyttävissä lopputeksteissäkin. Niiden kulmikas ja graafinen tyyli oli inspiroitunut vanhojen elokuvien alku- ja lopputeksteistä sekä päälavastaja Lou Romanon elokuvaa varten tekemistä color script -piirroksista.

Pixar-perjantai: Ihmeperhe - Disnerd dreams
Pixar-triviaa: Pitkän uran tehneet Disney-animaattorit Ollie Johnston ja Frank Thomas tekevät pienen cameon elokuvan loppupuolella. He ovat ne kaksi harmaahapsista miestä, jotka sanovat muutaman sanansen, kun Omnidroid on kukistettu. Brad Bird oli tutustunut molempiin jo teini-ikäisenä vieraillessaan useasti Disney-studiolla ja halusi nostaa heille hattua.

Ihmeperhe saapui Yhdysvalloissa elokuvateattereihin yhdessä Rytmisatu-lyhyelokuvan kanssa marraskuussa 2004. Siitä tuli maailmanlaajuisesti vuoden neljänneksi tuottoisin elokuva yli 631 miljoonan dollarin lipputuloilla. Suomessa se keräsi yli 164 tuhatta katsojaa ja oli vuoden 11. katsotuin elokuva. Elokuva menestyi erinomaisesti, vaikka luvut vähän kalpenevatkin Nemoa etsimässä -elokuvan huimien summien rinnalla. Ihmeperhe on saanut jatkoa kahden lyhytelokuvan, Jaskan isku ja Mr. Incredible and Pals, muodossa. Maaliskuussa 2014 paljastettiin, että Ihmeperhe palaa valkokankaille, mutta jatko-osan julkaisuajasta tai juonesta ei ole vielä kerrottu sen enempää.

Minusta Ihmeperhe on ehdottomasti seikkailu isolla S:llä. Elokuvan sankarit ovat supervoimistaan huolimatta inhimillisiä ja heidän selviytymisensä puolesta saa jännittää. Tämä Brad Birdin luoma maailma tuntuu uskottavalta ja menehtyneiden supersankareiden kohtalot riipaisevat aina. Yksi ainoista asioista, joista en leffassa pidä, on se, että Metroville tuntuu miljöönä välillä tosi kolkolta. Se on toisaalta Ilun tarinan kannalta tarpeellinen visuaalinen seikka, mutta en voi silti välttyä joidenkin kohtauksien tuomalta ankealta fiilikseltä. Vaaran perheen yhteistyötä on kuitenkin ilo seurata ja elokuvan loppu jää niin mielenkiintoisella tavalla avoimeksi, että jatko-osaa jää odottamaan innoissaan.

Mitä mieltä olet Ihmeperheestä? Kenen elokuvassa nähtävän sankarin (tai kenties konnan) supervoimat haluaisit mieluiten itsellesi?

| Kategoriassa Elokuvat | Avainsanat:, , ,

6 kommenttia artikkelissa “Pixar-perjantai: Ihmeperhe

  1. Olen katsonut Ihmeperheen viimeksi kaaauan sitten ja tykkäsin ilmeisesti kovasti, kun kirjoitin joskus ala-asteella aineenkin jossa seikkaili ihmeperhe :D Pitääkin katsoa nyt kesällä Ihmeperhe pitkästä aikaa, juonikin on aika lailla unohtunut…

    1. No nythän onkin sitten hyvä aika vähän virkistää muistia ja katsoa leffa uudestaan. :)

  2. Minusta Ihmeperhe on vaan niin super loistava! Supersankarit ja heidän erilaiset voimansa ovat aina kiehtoneet minua ja Ihmeperheessä koko aihe tuotiin esiin niin mielenkiintoisella tavalla. :) Elokuvassa on myös monia arkipäivän ongelmia ja paljon muita teemoja jotka on saatu usutettua elokuvaan nerokkaasti, ilman että ne tuntuvat mitenkään irrallisilta. Myös supersankaruutta kuvattiin mielestäni tosi mielenkiintoisesta vinkkelistä nimenomaan “tavallisen” perheen näkökulmasta. Yksi lempileffojani Pixarilta!

    1. Olen samaa mieltä, Ihmeperheen näkökulma ja alkuasetelma eroavat tosiaan edukseen monien muiden supersankarielokuvien joukosta. :)

  3. En ole katsonut tätä pitkään aikaan, joten pitääkin tässä joku päivä katsoa. Viime kerrasta on varmaan kulunut muutama vuosi. Muistaakseni Ihmeperhe on todella hyvä elokuva. En kyllä tiedä, miksei ole tullut katsottua, vaikka hyllystä löytyy.
    Sanoisin haluavani eniten Ilonan voimat. Olisi kiva osata muuttua näkymättömäksi.:D Ja Ilona on varmaan muutenkin lempihahmoni Ihmeperheessä.

    1. Sittenpä kannattaakin varata joku päivä yksi parituntinen Ihmeperheen katsomiseen. :)
      Ilonan voimat olisivat tosi kätevät, kykyä hiippailla näkymättömänä kaipaa aina toisinaan ja hänen tekemänsä voimakentät olisivat varmasti hyödyllisiä supersankarin elämässä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.