Pixar-perjantai: Inside out

Viikko sitten Inside out – Mielen sopukoissa julkaistiin DVD:llä ja Blu-rayllä ja hankin itselleni nopsaan oman kappaleen tästä elokuvasta. Olen nyt ehtinyt katsoa 2-levyisen blu-rayn lisämateriaalit läpi ja tutustua elokuvan tuotantoon tarkemmin, joten nyt tuntui olevan sopiva hetki viettää taas Pixar-perjantaita! Jos Pixar-perjantaiden idea ei ole sinulle tuttu juttu, niin lyhyesti sanottuna tässä tekstissä tutustutaan Inside out -elokuvan matkaan ensimmäisistä ideoista valkokankaalle. Uudempien lukijoiden kannattaa tutustua myös aiempiin Pixar-perjantai-teksteihini ja muihin Pixar-kesän teksteihin.

HUOM: Vaikka kirjoitus keskittyykin Inside outin tuotantoon, tekstissä on myös joitain pieniä spoilereita elokuvan juonesta. Suosittelen katsomaan elokuvan ennen tämän tekstin lukemista.

Inside out juliste

Inside out – Mielen sopukoissa
Ohjaajat: Pete Docter sekä Ronnie Del Carmen
Äänirooleissa: Amy Poehler, Phyllis Smith, Richard Kind, Mindy Kaling, Lewis Black, Bill Hader, Kaitlyn Dias
Kesto: 94 min
Ensi-ilta Yhdysvalloissa: 19.6.2015, Suomessa: 28.8.2015
Maailmanlaajuiset lipputulot: 851,590,927 USD
Arvioita: IMDb 8,4, Rotten tomatoes 98 %
Alkuperäinen traileri YouTubessa

Vuoden 2009 loppupuolella, kun Pete Docter ahkeroi Upin valmistumisen parissa, hän kiinnitti huomiota varttuvaan tyttäreensä, joka alkoi lähestyä teini-ikää ja muuttua aiempaa varautuneemmaksi ja hiljaisemmaksi. Docter alkoi muistella omia nuoruuden haasteitaan ja miettiä mitä kaikkea nuoren mielessä oikein liikkuu. Pohdinnoista alkoi muodostua idea elokuvasta, jonka päähahmoina olisivat nuoren tytön tunteet.

Jo alusta asti ajateltiin ilon tunteen olevan elokuvan suurimmassa roolissa, mutta hahmolle ei keksitty heti mielenkiintoista tarinaa. Eräässä vaiheessa hänen tavoitteenaan oli pitää Riley lapsena. Ilon ajateltiin myös aluksi matkaavan Rileyn mielessä yksinään, kunnes tajuttiin, että mukana on oltava joku toinen jolle puhua. Matkakaveriksi kaavailtiin ensin Budia, joka muistutti lopullisen elokuvan Surua, sitten Pelkoa tai mielikuvitushahmo Bing Bongia. Käsikirjoittajat miettivät myös paljon sitä, kuinka suuressa osassa itse Rileyn tarinan pitäisi olla ja kuinka todellisen maailman ja mielen välillä voitaisiin liikkua sulavasti.

Kun eri ideoita ja tarinoita oli kehitelty, käsikirjoitettu ja luonnosteltu noin kahden ja puolen vuoden ajan, Pete Docter alkoi turhautua ja stressaantua tilanteeseen. Elokuvassa oli hänestä potentiaalia, mutta tarina ei tuntunut toimivan millään. Onneksi Docter sai pian kävelyllään todellisen älynväläyksen, kun hän tajusi miten merkittäviä tunteet ovat ihmissuhteille ja, että syvimmät suhteet syntyvät, kun eri tunteita koetaan yhdessä. Tämän jälkeen keksittiin nostaa Ilon ja Surun suhde elokuvan keskiöön ja uusien oivalluksien pohjalta lähes koko elokuva käsikirjoitettiin uudelleen.

inside out riley
Pixar-triviaa: Sen lisäksi, että elokuvan idea lähti liikkeelle Pete Docterin tyttärestä, elokuvassa on myös muita ohjaajalle henkilökohtaisia juttuja. Rileyn tavoin Docter varttui Minnesotassa ja käsikirjoitukseen lainattiin pieniä yksityiskohtia hänen omista kokemuksistaan. Docter antaa myös äänensä Rileyn isän Kiukulle.

Tehdessään taustatyötä elokuvaa varten, Pete Docter tutustui ihmismieltä käsitteleviin tieteellisiin tutkimuksiin ja pyysi apua muun muassa psykologi Paul Ekmanilta sekä psykologian professori Dacher Keltneriltä. Vaikka elokuvan suunnittelussa otettiin huomioon tieteellinen näkökulma, hyvin aikaisin päätettiin, että elokuva sijoittuu ihmismieleen, ei niinkään aivoihin. Elokuvan maailmaan ei haluttu mukaan verisuonia tai muuta konkreettista ihmiskehoon viittaava, mutta päälavastaja Ralph Eggleston käytti joitain biologisia elementtejä inspiraationaan. Esimerkiksi päämajan kaiteet mustuttavat DNA-kierteitä ja ikkunat ovat hyvin solumaisia. Tekijät kävivät myös kiertelemässä San Franciscossa ja keräämässä sieltä ideoita Rileyn maailmaan.

Aivan uudenlaisten, mieleen sijoittuvien tapahtumapaikkojen keksiminen antoi tekijöille tilaisuuden antaa mielikuvituksen laukata vapaana, mutta toisaalta käsikirjoittaessa keksittyjen abstraktien ideoiden muuttaminen todellisiksi paikoiksi oli haastava tehtävä. Tuotannon aikana Rileyn mielestä ja sen eri paikoista tehtiin lukemattomia erilaisia luonnoksia. Esimerkiksi persoonallisuussaaret keksittiin, jotta olisi jotain millä näyttää konkreettisesti Rileyn mielenkiinnonkohteiden muuttumista ja tuotannon eri vaiheissa niiden määrä vaihteli yhden ja kymmenten välillä. Rileyn mieli suunniteltiin näyttämään äärettömän kokoiselta ja se onkin yksi isoimmista Pixar-elokuvien tapahtumapaikoista. Koska elokuvassa liikutaan monien tapahtumapaikojen välillä, ihmismaailman ja mielen välille tehtiin selkeä ero käyttämällä eri maailmoissa erilaista valaistusta ja tekemällä mielen väreistä paljon oikeaa maailmaa kirkkaampia.

Taiteilijat pyrkivät tiivistämään kunkin tunteen ytimen hahmojen ulkonäköön. Ilo on kuin loistava tähti, kun taas Suru on veltto ja muistuttaa kyyneltä. Hahmoista Inhon suunnittelu vei kaikkein pisimpään, sillä tekijöiltä vei pitkään päättää näyttäsikö Inho inhottavalta vai inhoa tuntevalta. Hahmon ulkonäkö oli eri vaiheissa hyvin erilainen, välillä Inho muistutti parsakaalia kiharine hiuksineen ja toiseen aikaan Inhon pitkät hiukset viistivät maata.

Inside out Bing Bong Ilo
Pixar-triviaa: Eräässä vaiheessa Bing Bong ei suinkaan ollut ainoa Rileyn mielessä asustava mielikuvitushahmo. Sen sijaan hän asui kulkurikylässä seuranaan muita Rileyn keksimiä hahmoja, kuten lapsena tehtyjä piirroshahmoja sekä hänen aiemmin pelkäämiään mörköjä.

Yksi ensimmäisistä elokuvan pariin tulleista ääninäyttelijöistä oli Bill Hader, jolla oli vasta ollut pari pientä roolia Monsterit-yliopistossa. Haderin yhteyksien avulla elokuvan tähtikaartiin saatiin mukaan myös Amy Poehler sekä Mindy Kaling. Ennen sopivaa ääninäyttelijää tekijöillä oli  ollut hankaluuksia kehittää Ilosta miellyttävän hahmo, mutta Amy Poehler auttoi tekijöitä hahmottamaan millainen Ilon pitäisi olla. Tuottaja Jonas Rivera taas äkkäsi Surun ääninäyttelijäksi sopivan Phyllis Smithin Bad teacher -elokuvasta ja käsikirjoittaja Josh Cooleyn tytär lainasi äänensä nuorelle Rileylle. Suomenkielisessä dubbauksessa kuullaan muun muassa Minka Kuustosta Ilona, Kari Ketosta Pelkona sekä Pamela Tolaa Inhona. Listan kaikista elokuvan ääninäyttelijöistä ja heidän rooleistaan löydät listauksestani.

Inside outin musiikin sävelsi Michael Giacchino, sama mies joka oli työskennellyt Docterin kanssa myös Upissa. Hän käytti musiikissaan tietysti tarinasta saamiaan ideoita, mutta pyrki saamaan sävellyksiin mukaan myös omien lastensa hänessä herättämiä tunteita. Sävellyksissään Giacchino toi tunteellisimpia kohtia esiin pitämällä niissä musiikin simppelinä. Elokuvassa kuultavan Minttuplussaa-laulun taas kirjoittivat Pete Docter ja Bob Peterson. Elokuvan äänimaailman suunnittelu vaati kekseliäisyyttä, sillä monilla äänillä, kuten muistipallojen ilmestymisellä, ei ole todellisuuteen perustuvaa vertailukohtaa, vaan kaikki oli luotava tyhjästä.

Inside outin valmistuminen kesti vähän keskivertoa Pixar-elokuvaa pidempään, noin viisi ja puoli vuotta. Aikaa kului muun muassa teknisten haasteiden ratkaisuun. Tekijät pistivät taitonsa likoon tekemällä Ilosta valonlähteen ja laittamalla hänen ihonsa kuplimaan kuin samppanja. Näiden tehosteiden toteuttaminen on aluksi niin vaikeaa, että niistä meinattiin luopua kokonaan. Kun John Lasseter näki efektin toiminnassa, hän vaati, että muidenkin tunteiden ihoon on saatava yhtä hieno tehoste. Elokuvaa varten keksittiin monia vitsejä, jotka selittivät ihmismielen monimutkaisia toimintoja. Ideoita oli lopulta liikaa, joten poistetuiksi joutuivat muun muassa kohtaukset, jotka käsittelivät salaisuuksien pitämistä, toteutumattomia haaveita, kasvo- ja nimimuistia ja sitä, kuinka ihmiset ymmärtävät musiikkia.

inside out tunteet
Pixar-triviaa: Elokuvan tunteet perustuvat psykologi Paul Ekmanin tutkimiin kuuteen perustunteiseen: iloon, suruun, pelkoon, vihaan, pelästymiseen ja inhoon. Docter koki, että pelästyminen ja pelko olisivat hahmoina liian lähellä toisiaan, joten hän päätyi käyttämään vain viittä tunnetta. Aluksi tunteilla oli myös erilaiset nimet, esimerkiksi Viha oli Ira ja Pelko Freddie.

Inside out saapui Yhdysvalloissa elokuvateattereihin 19. kesäkuuta 2015 yhdessä James Ford Murphyn ohjaaman Laava-lyhytelokuvan kanssa. Suomessa ensi-ilta oli elokuun lopulla. Tähän mennessä elokuva on kerännyt yli 851 miljoonan dollarin lipputulot, mutta teatterikierros ei ole vielä kesken monessa maassa. Suomessa katsojia on ollut tähän mennessä reilut 248 tuhatta. Inside out sai jatkoa Rileyn ensitreffit -nimisen lyhärin muodossa, lyhäri on mukana elokuvan DVD- ja Blu-ray-julkaisuilla.

Minusta Inside out on täynnä hauskoja ideoita ja tykkään kovasti kaikista Rileyn mielen sopukoissa asustavista hahmoista. Vaikka olen ehtinyt nähdä elokuvan vasta muutaman kerran, on se noussut yhdeksi Pixar-elokuvien suosikeistani. Kolmen mahtavan elokuvan jälkeen Pete Docteriakin voi hyvin pitää yhtenä lempiohjaajistani, mitähän mielenkiintoista hän mahtaa seuraavaksi keksiä.

Mikä on mielenkiintoisin Inside outiin liittyvä juttu, johon olet törmännyt?

| Kategoriassa Elokuvat | Avainsanat:,

6 kommenttia artikkelissa “Pixar-perjantai: Inside out

  1. Jee, uusi Pixar-perjantai teksti! Seuraavaa saakin odottaa pitkään. :,(

    Minä olen nähnyt Inside Outin vasta kerran elokuvateatterissa, ja se oli silloin minusta vain “ok-tasoinen”. Minulla oli tuolloin ollut huono päivä, ja odotankin jo innolla, että näen elokuvan toisen kerran. Ehkä se muuttuu silloin paremmaksi? Ja tajuan jutut paremmin? Olihan elokuvassa kyllä monta todella hauskaa kohtausta, joille jo ensimmäisellä kerralla sai nauraa. Olen toivonut Inside Outia itselleni joululahjaksi, joten vielä saan odotella vähän aikaa ennen elokuvan uusintakierrosta. :)

    Vai että mikä on mielenkiintoisin kuulemani juttu Inside Outtiin liittyen? Hmm… Kiinnostavin juttu on ehkä se, että jossain Amerikkaa psykologit ovat olleet kovin kiinnostuneita elokuvasta, ja suunnitelleet näyttävänsä sitä lapsipotilailleen. Elokuva auttaisi lapsia juuri tunteiden käsittelyssä ja ymmärtämisessä. En ole kuitenkaan varma tiedon paikkansapitävyydestä.

    1. Niinpä, laskeskelin juuri, että seuraavan Pixar-perjantain vuoro taitaa olla suurin piirtein puolen vuoden päästä, riippuu vähän milloin Kunnon dinosaurus julkaistaankaan DVD:llä/Blu-rayllä.

      No, onneksi jouluun ei ole enää kovin pitkä aika ja toivottavasti joulufiiliksissä olisi sitten parempi hetki katsoa Inside out uudestaan. :)

      Olen tainnut kuulla/lukea tuosta myös. On kyllä aika mahtavaa, jos elokuvasta on apua vaikka tunteiden ymmärtämisessä tai hahmottamisessa!

  2. Hitsi, enpä huomannut että blu-ray oli kaksilevyinen! :o
    Mielenkiintoisin juttu oli se miten eri tunteet olivat eri ihmisillä ‘johtajia.’ Rileylla Ilo, isällä Kiukku ja äidillä Suru.
    Olin kyllä tosi pettynyt kommenttiraitaan, joka sisälsi lähinnä teknistä tietoa. Se oli tylsä, ja meinasin jättää sen kesken, mutta sinnillä katsoin loppuun. Samoin suomenkielinen dubbaus oli hieman pettymys, sillä varsinkin osa vitseistä kärsi dubbauksessa.
    Sen sijaan mukana ollut lyhäri Laava oli dubattu hienosti, Juha Tapio ja Anna Puu olivat ihan huikeita!

    1. Inside outista on olemassa sekä 1-levyinen että 2-levyinen blu-ray. Valitsin 2-levyn julkaisun runsaampien lisämateriaalien vuoksi, mutta ei siinä hirveästi missaa, vaikkei kakkoslevyn extroja näkisikään. Kommenttiraita oli minustakin jonkin sortin pettymys, aiemmissa Pixar-elokuvissa on ollut paljon parempiakin. :/

      En usko, että minun tulee katsottua Inside outia kovinkaan monta kertaa suomeksi, englanninkielinen versio on minusta paljon onnistuneempi. Laavan voisi kyllä katsoa uudestaan vaikka suomeksikin, vaikka se laulu jää varmasti taas soimaan päähän moneksi päiväksi. :P

  3. Oi vitsi, Inside Out alkoi kiinnostaa nyt oikein toden teolla! :’) Täytyy ehkä käydä vuokraamassa se joku viikonloppu!

    1. Sitten vaan nokka kohti videovuokraamoa, jos et ole vielä ehtinyt näkemään Inside outia! ;D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.