Japani 2018: Vinkkejä Osakaan, Naraan ja Tokioon

Japanin-matkamme Disneyland-osuus on käsitelty ja ostokset esitelty, mutta palataan matkatunnelmiin vielä viimeisen kerran. Lupailin kertoa hieman myös loppuajastamme Japanissa, joten tässäpä olisi tiiviihkö kooste lopuista vinkeistäni Osakaan, Naraan ja Tokioon.

Osaka

Halusimme ehtiä tutustua matkamme aikana myös muihin kaupunkeihin kuin pääkaupunki Tokioon, joten olimme hankkineet matkaa varten Japan Rail Passit 7 päivän ajaksi. Niiden avulla oli helppo surauttaa Tokyo Disney Resortista Tokion kautta Osakaan huippunopealla Shinkansen-junalla (Hikari 527). Junapassilla sai matkustaa rajoituksetta tiettyjen junayhtiöiden junilla, joten etukäteen piti vähän käyttää aikaa siihen, että tutki eri junavaihtoehtoja. 7 päivän Japan Rail Pass maksoi 234 e per hlö.

Japanissa junat tuntuivat kulkevan todella säntillisesti ajallaan ja ne osoittautuivat todella käteväksi ja mukavaksi tavaksi liikkua paikasta toiseen. Noin 500 kilometrin matka taittui kolmessa tunnissa. Menomatkassamme Osakaan oli vain se huono puoli, että oli ilta eikä junan ikkunoista nähnyt ollenkaan maisemia. Onneksi paluumatkamme Osakasta Tokioon oli päiväsaikaan.

Mitsui Garden Osaka Premier

Osakassa majoituimme Mitsui Garden Osaka Premier -nimisessä hotellissa. Tokyo Disney Resortin huippuihanien hotellien jälkeen Osakan pienehkö hotellihuoneemme tuntui ehkä aavistuksen ankealta, mutta viihdyimme lopulta hotellissa hyvin.

Hotellin paras palvelu oli se, että hotellilta lähti koko päivän ajan muutamia kertoja tunnissa pikkubussi Osaka Stationille eli Osakan keskeiselle rautatieasemalle. Aivan hotellin lähistöllä ei ollut mitään kovin kiinnostavaa, joten hyödynsimme bussikuljetusta joka päivä. Osaka Stationin lähellä kun oli paljon kiinnostavia kauppoja (kuten yksi Disney Store!) sekä ruokapaikkoja ja asemalta oli helppo hypätä junaan ja viilettää ympäri kaupunkia!

En näköjään muistanut ottaa Osakan hotellistamme lainkaan kuvia, mutta voin kyllä lämpimästi suositella sitä. Hotellissa oli kivaa myös se, että siellä oli mahdollista pestä pyykkiä itsepalvelukoneella parin euron hintaan. Kuusi yötä Mitsui Garden Hotel Osaka Premierissä maksoi kahdelta hengeltä yhteensä noin 760 euroa. Osakassa käynti oli siis siitäkin kiva juttu, että siellä hotellien hintataso oli Tokiota edullisempi. Win-win!

Mitsui Garden Hotel Osaka Premier
3-4-15 Nakanoshima, Kita, Osaka 530-0005, Osakan prefektuuri
Luokitus:
Nettisivut, Hotels.com, Tripadvisor

Umeda Sky Building

Minusta matkustellessa on hauska käydä erilaisissa näköalatorneissa, sillä niiden huipulta saa yleensä jonkinlaisen käsityksen siitä, minkä kokoinen kaupunki oikein on. Umeda Sky Buildingissa saimme todeta, että Osaka on todella iso kaupunki. Korkeita taloja tuntui jatkuvan mihin suuntaan katsoikin. Pääsylippu Umeda Sky Buildingiin maksoi 1 000 jeniä eli noin 8 euroa. Ensin pari kerrosta liukuportaita, sitten hissillä kymmeniä kerroksia ja vielä pitkillä liukuportailla

Osaka Castle

Toisena Osakassa viettämänämme päivänä kävimme katselemassa historiallista Osaka Castlea. Oli mielenkiintoista, miten erilainen japanilainen linna olikaan eurooppalaisiin linnoihin verrattuna. Osakan linnan sisältä löytyi myös museo ja ylimmästä kerroksesta pääsi näköalatasanteelle katselemaan linnan ympäristöä. Linnaa ympäröivän puiston alueelta löytyi myös hauska ninjakauppa ja muunlaista matkamuistomyymälää.

Universal Studios Japan

Eräänä aamuna päätimme suunnata Osakan lounaisosaan ja viettää päivän Universal Studios Japan -teemapuistossa. Emme olleet ehtineet hirveästi tutustua puistoon etukäteen, joten kiertelimme omassa rauhassa ja katselimme ympärillemme. Disney-puistojen tapaan USJ:ssa oli useita eri teemojen alueita, kuten Jurassic Park, Minion Park ja meidän lempparimme The Wizarding World of Harry Potter. Tokyo Disney Resortiin verrattuna Universal Studios Japanissa oli enemmän isoja vuoristoratoja, mutta sieltä löytyi myös erityisesti perheen pienimmille suunnattu Universal Wonderland, josta löytyi Tenavat, Sanrio ja Seesamintie -hahmoja.

Oli mielenkiintoista tutustua kilpailevaan teemapuistoon, mutta minusta USJ ei ollut yhtä kiva kuin Disneyn puistot. En oikein tykännyt siitä, että puistossa olisi pitänyt maksaa paremmista paikoista paraatissa tai siitä, että laitteisiin pääsee jonon ohi. Pelkkä sisäänpääsy puistoon maksoi vähän päälle 60 euroa ja jonon ohituksesta olisi saanut maksaa noin 32–59 euroa riippuen siitä, kuinka moneen laitteeseen haluaa. Disneyn puistoissahan fastpassit ovat ilmaisia ja parhaat paikat esitysten katsomiseen saa, jos vain menee ajoissa hyville paikoille odottamaan. Kaikki eivät tietysti innostu odottamisesta, joten ehkä Universal Studiosin tyylissä on puolensa.

Illalla puiston poikki olisi kulkenut mielenkiintoiselta vaikuttanut paraati, mutta koska olimme tulleet puistoon jo heti aamusta, emme jaksaneet odottaa iltakahdeksaan asti vaan lähdimme jo aikaisemmin takaisin hotellille.

Ruoka

Osaka on oikea herkkusuiden kaupunki ja erityisesti Dotonbori-katu on pullollaan ravintoloita, jotka tarjoilevat monenlaisia paikallisia ruokia. Vaikka kieltä ei osaisi, jättimäiset kolmiulotteiset kyltit antavat kyllä vihiä siitä, mitä paikassa tarjoillaan.

Dotonbori-kadulla käydessä asiaan kuuluu myös käydä ottamassa kuva Glico Manista eli jättimäisestä Glico-yhtiön mainoksesta. Ihan hupsua, mutta hauskaa, miten tuollaisesta mainoksesta onkin tullut turistinähtävyys. Ehkä voittajan askelin juoksevassa Glico Manissa on jotain tosi positiivista, mikä tekee siitä niin vetovoimaisen.

Osakan suosikkiravintolamme ei kuitenkaan löytynyt Dotobori-kadun varrelta, vaan ihan Osaka Stationin vieressä sijaitsevasta Grand Front Osaka -ostoskeskuksesta. Sen ravintolamaailmasta bongasimme Hakodate Kantaro -sushiravintolan, jossa kävimme syömässä kahteen eri otteeseen. Ravintolassa sushit pyörivät liukuhihnalla, jolta sai napata haluamansa annoksen tai sitten tilauksen sai tehdä pöydässä olevalta iPadilta. Sushit olivat todella herkullisia ja tuo tabletilta tilaaminen oli ihan parasta!

Nara

Meidän oli alun perin tarkoitus tehdä Osakasta useampi päiväretki eri kaupunkeihin, mutta lopulta meistä tuntui siltä, että Osakassa oli niin paljon näkemistä, että päädyimme toteuttamaan niistä vain kaikkein kiinnostavimman. Nara on yksi Japanin entisistä pääkaupungeista ja vain tunnin junamatkan päässä Osakasta. Matkustimme Naraan Osaka Stationilta JR Yamatoji Rapid Line -junalla, sillä Japan Rail Passit kävivät lipuiksi tuohon junaan.

Naran peurat

Nara on tunnettu vapaana vaeltavista peuroistaan ja niiltä ei kaupungissa voi tosiaan välttyä. JR Nara Stationilla saavuttuamme suuntasimme heti itään kohti Nara Parkia, jossa noita suloisia otuksia pääsi katselemaan.

Puistossa oli todellakin sadoittain peuroja ja ne saivat liikkua miten halusivat. Peuroja kohtaan täytyi tietysti käyttäytyä kunnioittavasti, sillä niitä pidetään kaupungissa eräänlaisina pyhinä eläiminä. Peuroja saa myös ruokkia niille erikseen tarkoitetuilla kekseillä, joita myydään useissa kojuissa ympäri puistoa muutaman sadan jenin hintaan. Mekin ostimme pari pakettia näitä peurakeksejä ja saimme omakohtaisesti huomata, miten osa peuroista kumarsi hienosti saadakseen keksin. Osa peuroista taas oli huomattavasti suorasukaisempia ja eikä malttanut odottaa herkkua.

Tōdai-jin temppeli

Nara Parkia kierrellessä ei voi olla huomaamatta suurta Tōdai-jin temppeliä, joka sijaitsee puiston luoteisosassa. Lukuisten muiden turistien tavoin kävimme katsomassa temppeliä ja sen sisältä löytyvää jättimäistä Buddha-patsasta. Temppelin pääsymaksu oli alle vitosen.

Nara oli meistä molemmista tosi kiva kaupunki ja voin ehdottomasti suositella sitä päiväretkikohteeksi muillekin Osakaan matkustaville!

Tokio

Matkamme pariksi viimeiseksi päiväksi palasimme Tokioon. Kerroin vähän tarkemmin ensimmäisistä Tokiossa viettämistämme päivistä täällä ja täällä, mutta nyt on luvassa vielä muutama viimeinen vinkki.

Hotel New Otani Garden Tower

Halusimme majoittua viimeisiksi Tokio-päiviksemme vähän eri alueelle, joten päädyimme varaamaan kahdeksi viimeiseksi yöksi eri hotellin kuin matkan alussa. Valintamme osui Hotel New Otaniin ja erityisesti sen Garden Toweriin. Hotelli oli aivan jättimäinen laitos. Olihan se näyttänyt siltä nettisivujen kuvissakin, mutta paikan päällä kokoluokan vasta tajusi oikeasti. Huoneita oli useita satoja ja hotellissa oli aivan uskomaton valikoima eri palveluja ja liikkeitä. Siellä oli lukuisia ravintoloita ja baareja, kukkakauppa, suklaaputiikki, taideliike, lelukauppa, vihkikappeli, pukuliike, vaatekauppoja ja ties mitä muuta. Ai niin ja 7-Eleven, josta saattoi käydä hakemassa iltapalaherkkuja.

Huoneemme sisustus oli melko pelkistetty ja selvästi joltain menneeltä vuosikymmeneltä, mutta ihan mukava, siisti ja oikein tilava kumminkin. Meidän ei tullut vietettyä huoneessa kovin paljon aikaa, joten outo tyyli ei niin haitannut.

Hotellin puutarha sen sijaan oli oikea nähtävyys itsessään. Vietimme toiseksi viimeisenä aamuna siellä varmasti reilun tunnin ihailemassa kauniita kasveja ja viimeisen päälle mietittyjä yksityiskohtia.

Hotel New Otani Garden Tower
4-1 Kioicho, Chiyoda 102-0094, Tokion prefektuuri
Luokitus:
Nettisivut, Hotels.com, Tripadvisor

Kiddy Land

Toiseksi viimeisenä päivänämme Japanissa kävimme tutustumassa Harajuku-alueeseen. Harajukusta löytyi vaikka mitä mielenkiintoisia liikkeitä ja muun muassa suloinen Disney Store. Yksi kiinnostavimmista liikkeistä alueella oli kuitenkin Kiddy Land, monikerroksinen kauppa täynnä kaikenlaisia hahmotavaroita ja myös paljon Disney-tuotteita, kuten…

…monenlaisia muistilappuja,

…prinsessapastaa,

Alien-ihanuuksia…

ja muuta Toy Story tavaraa. Näihin pariin kuvaan mahtui tietysti vain murto-osa Kiddy Landin valikoimasta, joka oli valtava. Kaupassa saisi helposti vietettyä tunnin ja sieltä on melkein mahdoton lähteä tyhjin käsin.

Tokyo Skytree

Viimeinen etappimme Tokiossa oli Tokyo Sky Tree, 634 metriä korkea televisio- ja näköalatorni. Tokyo Skytreessa on kaksi eri näköalatasannetta, alempi on 350 metrin korkeudessa ja ylempi 450 metrissä. Päätimme käydä molemmilla tasanteilla, mikä maksoi yhdeltä hengeltä yhteensä noin 25 euroa. Kummallekin tasanteelle piti ostaa lippu erikseen.

Saavuimme tornille, kun hämärä oli laskeutumassa, joten saimme nähdä kaupungin lintuperspektiivistä kauniiseen auringonlaskun aikaan.

Skytreessa oli myös keväällä eräänlainen näyttely Avengers: Infinity War -elokuvan kunniaksi. Esillä oli erilaisia figuureja sekä oikean kokoisia patsaita Marvelin tutuista supersankareista. Lisäksi oli tietysti pieni myymälä, jossa myytiin vain Avengers-tuotteita. Näyttely oli hauska pieni extra kokemukseen.

Lopulta näimme myös miten upealta Tokio näyttää pimeällä, kun kaupungin lukuisat valot syttyvät.

Tokyo Skytreestä oli mahdollista nähdä myös Tokyo Disney Resort. Resort-alue sijaitsee hieman vasemmalle kuvan keskellä näkyvästä kirkkaasta maailmanpyörästä.

Matkamme oli todella ikimuistoinen ja haaveilen siitä, että pääsisin palaamaan Japaniin vielä monta kertaa uudestaan. Olisi ihanaa päästä käymään esimerkiksi Kiotossa ja Nikkossa. Sekä tietysti Tokyo Disney Resortissa! Toivottavasti näistä postauksistani on ollut iloa ja hyötyä muille Japanin-matkaa suunnitteleville tai ihan muuten vain!

Tokyo Disney Resort 2018 -matkasta kertovat jutut:

Tokyo Disney Resort 2018: 100 päivää matkaan!
Tokyo Disney Resort 2018: Bucket list
Tokyo Disney Resort 2018: Ilta DisneySea-puistossa
Tokyo Disney Resort 2018: It’s a Small World ja muuta söpöä Disneylandissa
Tokyo Disney Resort 2018: Hotel MiraCosta
Tokyo Disney Resort 2018: Magellan’s ja Fantasmic!
Tokyo Disney Resort 2018: Viimeinen puistopäivä
Tokyo Disney Resort 2018: Ostosten esittely

| Kategoriassa Disney life | Avainsanat:, ,

3 kommenttia artikkelissa “Japani 2018: Vinkkejä Osakaan, Naraan ja Tokioon

1. Ihania kuvia! Tosi hyviä vinkkejä joista on varmasti hyötyä ja muutenkin mukava postaus :) Taidan omaa matkaa suunnitellessani kirjoitella jotain mietityttäviä kysymyksiä, jos osaisit auttaa ja kertoa mitä ei postauksissa ole tullut esiin. Mulla oli jo jotain kysymyksiä mutta suunnitelmat on vielä niin alkutekijöissään että ei muistu nyt mieleen mitä ne mahtoivat olla… Postaukset on olleet kyllä todella kattavia ja täynnä infoa, että ei varmaan paljoa kysyttävää jää!

1. Kiitos Noora! :) Kiva, jos postauksista on ollut hyötyä! Laita vaan kommentilla tai vaikka sähköpostilla kysymyksiä, jos tulee jotain mieleen lähempänä matkaa. :)

2. Tää oli tosi kiva postaus ja sai hyviä vinkkejä!^^ ihania kuvia ja Nara♡ Kiotossa olisi kiva myös käydä😀