Tokyo Disney Resort 2018: Saapuminen Disneyland-puistoon

Jee, nyt pääsen viimein kertomaan teille kaiken vierailustamme Tokyo Disney Resortissa! Aloitetaan ihan alusta, eli tässä matkaraportin osassa kerron muun muassa miten Tokyo Disney Resortiin pääsee Tokiosta, mitä puistoon saavuttua kannattaa tehdä ihan ensimmäiseksi, jos yöpyy Disney-hotellissa ja mitä puistolta oikein voi odottaa.

Junalla Tokyo Disney Resortiin

Olimme päättäneet suunnata Disney-puistoon niin aikaisin kun vain pystyisimme, joten herätyskellomme soi jo aamukuudelta. Vajaan tunnin päästä olimme heräilleet, pakanneet loput tavaramme ja saaneet kirjauduttua ulos Tokion hotellistamme. Hotellilta oli noin kymmenen minuutin kävelymatka Tokyo Stationin Keiyo Line -asemalle. Sisäänkäyntejä ei oltu merkitty mitenkään superselkeästi, mutta onnistuimme lopulta  löytämään aseman ja suunnistamaan oikealle raiteellekin.

Tokyo Disney Resortiin pääsee kulkemaan kätevästi JR:n Keiyo Line -nimisellä junalinjalla, jonka lähtöasema on Tokyo Station. Tokyo Station on iso juna- ja metroasema, joten sinne on useita eri yhteyksiä eri puolilta kaupunkia. Ainakin meille oli tosiaan hyvä ratkaisu yöpyä lyhyen kävelymatkan päässä Tokyo Stationista, sillä silloin ei tarvinnut käyttää turhaan aikaa paikasta toiseen liikkumiseen. Disney-puistoihin pääsee myös esimerkiksi suoraan Naritan ja Hanedan lentokentiltä, lisätietoja löydät puiston nettisivuilta.

Keiyo Linen lähtölaiturit ovat vähän syrjemmässä Tokyo Stationin keskuksesta, mutta kylttejä seuraamalla löytää kyllä perille. Keiyo Linen junille oli muistaakseni neljä eri raidetta. Niistä kannattaa valita sellainen raide, jolta lahtee joko Local tai Rapid -juna. Commuter rapid -junat eivät nimittäin pysähdy Tokyo Disney Resortin kohdalla eli Maihaman asemalla. Juna-aikataulut voi tarkistaa Hyperdia-sivustolta. (Hyperdia on erinomainen apuri jokaiselle, joka aikoo liikkua junalla Japanissa!)

Matka Tokyo Stationilta Maihamaan kesti noin 15 minuuttia ja maksoi 220 jeniä eli noin 1,80 euroa. Junamatkan saimme tietysti maksettua aiemmin hankkimillamme Suica-korteilla. Junalla liikkuminen oli helppoa, sillä junassa oli kuulutus ennen jokaista asemaa ja ovien yläpuolella oli näytöt, joista näki vielä asemien nimet ja reittikartan. Ei siis todellakaan tarvinnut pelätä ajavansa vahingossa oikean aseman ohi.

Innostus tulevia puistopäiviä kohtaan vain nousi nousemistaan, kun juna alkoi lähestyä Maihamaa ja ikkunoista näki ensimmäiset pilkahdukset Disneylandista. Melkein koko juna tuntui tyhjentyvän Maihaman asemalla, joten saimme samalla ensimmäisen maistiaisen siitä, millaisia ihmismääriä puistossa oikein olisi. Asemalla oli vain muutama hissi, joten kannoimme matkalaukkumme alas ja suuntasimme sitten Welcome centeriin. Oikea paikka löytyi helposti, kun poistui asemalta ja kääntyi vasemmalle.

Welcome Centerissä saimme nopeasti hoidettua puistopäivien alkuvalmistelut. Olimme tehneet varauksen Disneyn omiin hotelleihin, joten saimme jätettyä matkalaukkumme Welcome centeriin, josta ne toimitettiin hotellillemme. Saimme samalla monorail-lippumme, jotka kuuluivat hotellihuoneen hintaan. Emme olleet ostaneet puistolippuja etukäteen, joten hankimme nekin samaan syssyyn. Neljän päivän puistolippu, 4-Day Magic Passport maksoi 22 400 jeniä per nokka eli vähän päälle 180 euroa. Sen jälkeen olimmekin valmiita todella aloittamaan ensimmäisen Tokyo Disney Resort -päivämme!

Tokyo Disneyland

Saatuamme kaikki liput ja laput järjestykseen, suuntasimme Resort Gateway Stationille. Tokyo Disney Resortin ympärillä kiertää myötäpäivään kulkeva monorail-juna, viralliselta nimeltään Disney Resort Line. Disneylandin pysäkki on vain yhden aseman päässä Resort Gateway Stationilta, joten puiston porteille olisi voinut nopeasti kävelläkin, mutta koska meillä oli monorail-liput, halusimme ottaa kaiken ilon irti niistä ja kulkea monoraililla. Monorail-matkat voi maksaa myös Suica-kortilla tai muulla valitsemallaan IC-kortilla ja asemilta voi ostaa myös yksittäisiä lippuja.

Jäimme monorailista Tokyo Disneyland Stationilla ja suuntasimme ensimmäisenä laukkujen tarkistukseen. Disneyland Parisissa laukut tarkistettiin vain kerran, kun saavuimme ensikerran puistoalueelle. Tokyo Disney Resort oli suunniteltu hieman eri lailla ja siellä laukut tarkistettiin aina, kun puistoon meni sisälle.

Tokyo Disneylandin kartta on pohjimmiltaan hyvin samanlainen kuin kaikkien muidenkin Disneyland-puistojen. Puistoon saapuessa kuljetaan ensin World Bazaarin läpi. (Muissa puistoissa tämä alue tosin tunnetaan nimellä Main Street U.S.A.) World Bazaar eroaa muista puistoista myös siinä, että alue on kokonaan katettu, mikä on aika kätevää varsinkin sateisina päivinä.

Olimme sisällä puistossa hieman ennen puiston varsinaista aukeamisaikaa, joten ehdimme viettää pienen hetken World Bazaarin Grand Emporium -liikkessä ja tutkia hieman puiston tuotevalikoimaa. Kaupan hyllyt pursusivat kaikkea supersöpöä! Emme kuitenkaan halunneet tuhlata liikaa aikaa kaupassa, joten muutaman minuutin kuluttua lähdimme kohti Tomorrowlandia.

Viimekeväinen Disneyland Paris -matkamme oli vielä aika harjoittelua Fastpassien osalta, mutta nyt olimme valmistautuneet niiden hyödyntämiseen paremmin ja tutustuneet parhaisiin Fastpass-strategioihin. Monen muun tavoin kävimme hakemassa ensimmäiseksi Fastpassit Monsters, Inc. Ride & Go Seek! -laitteeseen. Fastpass -jonoon oli ehtinyt kertyä jo yllättävän paljon porukkaa, mutta hetken odotettuamme saimme liput parin tunnin päähän.

Fastpass-laitteet olivat kyllä aika hauskoja tapauksia! Monsters, Inc. Ride & Go Seek! sijoittuu aikaa Monsterit Oy -elokuvan jälkeen, joten monsterit saavat enegiaa lasten naurusta eivätkä kiljaisuista. Tämän teeman mukaisesti FP-laitteesta kuului mitä mielenkiintoisempia naurahduksia, kun siinä kävi skannaamassa oman puistolippunsa ja ottamassa Fastpass-lipun. FastPassien hakemisen jälkeen lähdimme kävelemään takaisin World Bazaar -alueelle.

Tokyo Disney Resort avattiin 15. huhtikuuta 1983, joten puistossa on parhaillaan menossa 35. juhlavuoden juhlinnat. Tämän Happiest Celebration -juhlan kunniaksi koko Disneyland-puisto oli täynnä monenlaisia kauniita koristeita ja hahmoilla on päällään hienot juhlavaatteet. Yksi massiivisimmista koristeista on tämä aivan World Bazaarin keskellä sijaitseva 10-metrinen ‘Celebration tower’. Tornista saattoi bongata monta erilaista Mikkiä eri asuissaan vuosien varrelta. Kymmeniä samankaltaisia kullanhohtoisia Mikki-patsaita on myös sijoitettu ympäri Disneyland- ja DisneySea-puistoja.

World Bazaarilta jatkoimme kohti Cinderella Castlea sekä Fantasylandia.

Tokyo Disneylandin linna oli tosi iso ja kaunis, mutta täytyy sanoa, ettei se vedä kauneudessaan aivan vertoja Disneyland Parisin Ruususen linnalle.

Linnan läpi pystyi kulkemaan ja sen takapuolella häämöttikin jo Fantasylandin tuttu satumaailma. Emme kuitenkaan jääneet ihailemaan sitä kovin pitkäksi aikaa, vaan suuntasimme melko ripeästi oikealle ja kohti ensimmäistä puistolaitettamme.

Pooh’s Hunny Hunt & Pooh Corner

Pooh’s Hunny Hunt sai kunnian olla ihka ensimmäinen laite, jossa kävimme Tokyo Disneylandissa. Laitteeseen jonotettiin pääosin ulkona. Jonotusalue oli teemoitettu näyttämään Puolen hehtaarin metsältä. Vaikka jonotusalueella oli paljon puita varjostamassa, tuli laitteen kyytiin pääsyä odotellessa aika kuuma. Vaikka kello oli vasta vähän yli yhdeksän (puisto aukesi 8:30), jono oli ehtinyt kasvaa reilun puolen tunnin mittaiseksi. Onneksi jono kuitenkin liikkui koko ajan, joten odotus tuntui siedettävämmältä.

Pooh’s Hunny Hunt perustuu vuoden 1977 klassikkoon Nalle Puh. Jonotusalueen sisäosissa astutaan ikään kuin Puh-kirjan sisälle ja jonotusaluetta rajaavat jättimäiset kirjan sivut.

Laitteessa matkataan viisipaikkaisissa hunajapurkkia muistuttavissa vaunuissa. Vaunuja lähetetään matkaan aina kolme kappaletta kerrallaan ja kukin niistä kiertää hieman erilaisen reitin. Se on mahdollista, sillä laitteen vaunut eivät kulje perinteisillä kiskoilla, vaan laitteessa on hyödynnetty samaa sulavaa trackless-tekniikkaa kuin esimerkiksi Disneyland Parisin Ratatouille: The Adventure -laitteessa. En ole vielä ihan ymmärtänyt miten laite oikein toimii, mutta jotain taikuutta se varmaankin on.

Pooh’s Hunny Hunt on yksi Tokyo Disneylandin suosituimpia laitteita. Eikä ihme, sillä se oli aivan hirveän suloinen ja hauska laite! Ajelun aikana riitti tosi paljon katsottavaa ja ihmeteltävää ja kaikki näytti aivan upealta. Laitteen kruunasi se, miten lopussa oli hauskasti hyödynnetty myös hajuja. Pooh’s Hunny Hunt taisi olla oma lempparini ainakin Tokyo Disneyland -puiston laitteista.

Pooh’s Hunny Huntista poistuttiin suoraan Pooh Corner -liikkeeseen, jossa myytiin ainoastaan Nalle Puh -teemaista tavaraa. Hyllyt notkuivat Puh-teemaisia herkkuja, pehmoleluja, paperitavaraa, keittiötarvikkeita sekä muuta mukavaa ja söpöä.

Liikkeen sijoittelu on kyllä tosi ovela, sillä laitteesta poistuessa oli niin uppoutunut Puhin maailmaan, että tuotteita oli hyvin hankala vastustaa. Pooh Cornerista tein ensimmäisen ostokseni, nimittäin Puhin kasvojen malliset lasinaluset. Olin katsellut ihaillut niitä jo etukäteen ja olin tosi iloinen, kun niitä oli edelleen myynnissä. Kerron matkan ostoksistani lisää myöhemmin omassa ostosten esittelyjutussa.

Pooh’s Hunny Huntin jälkeen katselimme hetken aikaa ympärillemme Fantasylandissa ja lähdimme sitten takaisin World Bazaarille. Kello alkoi lähestyä kymmentä emmekä olleet vielä syöneet muuta kuin jogurtit hotellilla, joten alkoi olla aamupalan aika. Olimme jo etukäteen päättäneet käydä syömässä Center Street Coffeehousessa, joten suuntasimme sinne.

Aamupalaa Center Street Coffeehousessa

Yllätyimme melkoisesti, kun saavuimme Center Street Coffeehousen edustalle. Muutama muukin oli kiinnostunut kahvilan aamupalasta ja jonoa oli ulos asti. Aloimme jo pohtia, pitäisikö meidän mennä sittenkin johonkin toiseen kahvilaan, sillä aamupalaa tarjottiin vain kymmeneen asti. Onneksi jäimme kuitenkin jonottamaan, sillä hetken odotettuamme tajusimme, että jonon pää onkin ulkona eikä edellämme ollutkaan niin hirveästi ihmisiä, kuin aluksi luulimme. Matkan aikana tajusimme, että Japanissa vain on paljon jonoja ja usein jono on hyvän ruokapaikan merkki.

Kun pääsimme sisään kahvilaan, huomasimme, että paikka olikin melko tyhjä. Tilasimme kumpikin French Toast -annokset, joihin kuului kaksi Minnin muotoista köyhää ritaria, hilloa, lasillinen tuoremehua sekä pieni annos jogurttia ja hedelmiä. Yksi annos maksoi 1080 jeniä eli noin 8,50 euroa. Ruokaa sai odotella hetken, mutta oli aivan ihanaa päästä pois kuumasta ulkoilmasta viileään kahvilaan.

French Toast -annosta oli kehuttu, eikä suotta, sillä aamupala oli tosi hyvää ja tarjoilijat olivat oikein ystävällisiä. Kahvilan sisustus oli myös tosi ihana, sillä teemana oli art deco ja seiniltä löytyi monenlaisia Aristokatit-aiheisia teoksia.

Aamupalan jälkeen kiertelimme hetken katsomassa World Bazaarin kauppojen valikoimia. Ville halusi löytää itselleen jonkinlaisen hatun, mutta emme vielä ensimmäisenä aamuna löytäneet sopivaa. Fastpassiemme käyttöaika alkoi lähestyä, joten jatkoimme sitten jälleen Tomorrowlandin suuntaan.

Ennen kuin menimme Monsters-laitteen kyytiin, jäimme hetkeksi katsomaan pientä soittokuntaa, joka esitti Dreaming Up! -paraatin tunnuslaulua. Soittajat olivat tosi taitavia ja heidän esitystään oli hauska seurata. Tuntuu, että törmäsimme tällaisin ex tempore -tyylisiin esityksiin Tokion puistossa paljon useammin kuin Pariisissa. Esitykset olivat siitä tosi kivoja, että niitä nähdessä tuntui, että puistossa on paljon elämää.

Monsters, Inc. Ride & Go Seek!

Olin etukäteen nähnyt muutaman kuvan laitteen jonotusalueesta ja se oli juuri niin hieno kuin olin odottanutkin. Sisustus oli kuin suoraan Monsterit Oy -elokuvasta.

Monsters, Inc. Ride & Go Seek! -laitteessa liikuttiin parin hengen vaunuissa ja pelattiin samalla taskulamppuhippaa. Jokaisessa vaunussa on kaksi taskulamppua, joilla saa osoitella matkan varrella näkyviä monstereita. Pisteitä ei kerätä, mutta hahmot reagoivat taskulampun valoon eri tavoin. Laite oli minusta oikein hauska ja monstereita oli hauska bongailla.

Taskulamppuleikin jälkeen lähdimme hakemaan päivän toiset Fastpassit. Suunnistimme siis vähän matkan päässä sijaitsevalle Buzz Lightyear’s Astro Blasters -laitteelle ja nappasimme Fastpassit mukaamme. Samalla huomasimme, että päiväparaati oli juuri alkamassa.

Tällainen oli Tokyo Disney Resort -matkaraporttien ensimmäinen osuus. Innostuin kirjoittamaan niin pitkästi, että tuntuu, että postaus on vain lopetettava tähän. Ensi kerralla on luvassa paljon kuvia Dreaming Up! -nimisestä päiväparaatista sekä useista paikoista eri puolilta puistoa.

Tokyo Disney Resort 2018 -matkasta kertovat jutut:

Tokyo Disney Resort 2018: 100 päivää matkaan!
Tokyo Disney Resort 2018: Bucket list
Tokyo Disney Resort 2018: Ilta DisneySea-puistossa
Tokyo Disney Resort 2018: It’s a Small World ja muuta söpöä Disneylandissa
Tokyo Disney Resort 2018: Hotel MiraCosta
Tokyo Disney Resort 2018: Magellan’s ja Fantasmic!
Tokyo Disney Resort 2018: Viimeinen puistopäivä
Tokyo Disney Resort 2018: Ostosten esittely

| Kategoriassa Disney life | Avainsanat:, , ,

2 kommenttia artikkelissa “Tokyo Disney Resort 2018: Saapuminen Disneyland-puistoon

1. Matkaraporttisi ovat aivan ihania! Pääsi mukaan hyvin matkaanne tekstin ja kuvien kautta.
    Tuo Nalle Puh -laite näyttää todella hienosti tehdyltä. Hmm… jos minun pitäisi valita, kumpi on kauniimpi: Ruususen vai Tuhkimon linna niin en osaisi valita. Molemmat ovat todella kauniita. Matkakuumehan tässä iskee… Odotan innolla seuraavaa raporttiasi :)

1. Kiitos Sofia, tosi kiva kuulla, että tykkäät. Lisää juttuja onkin tulossa ihan pian! :)

Pooh’s Hunny Hunt oli kyllä ihan mahtava, tykkäsin siitä kovasti! Kaikissa Disney-linnoissa on kyllä aina jotain ihanaa, mitä muissa linnoissa ei ehkä ole. Tuhkimon linna esim sopi ihan tosi hienosti Tokion puistoon. :)