Japani 2018: Tutustumista Tokioon

Nyt on se aika, kun vihdoin päästään toukokuisen Japanin-reissumme matkaraporttien pariin! Jee! En osaa vielä sanoa, kuinka moniosainen tästä matkaraporttisarjasta tulee, mutta kerrottavaa riittää kyllä moneen osaan. Tässä ensimmäisessä osassa ei vielä päästä Tokyo Disney Resortiin asti, mutta jaan fiiliksiä sekä vinkkejä ensimmäisiltä Tokio-päiviltä.

Matka alkaa

Matkamme alkoi helteisenä toukokuisena lauantai-iltapäivänä, kun suuntasimme Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lensimme Japaniin Finnairin suoralla lennolla, joka lähti Suomesta klo 16:45 ja saapui Tokioon seuraavana aamuna klo 8:05. Tulevien kahden viikon matkaohjelmamme oli pääpiirteissään tämä:

• Päivä 1: Lähtö Helsingistä Tokioon
  • Päivät 2 & 3: Tokio
  • Päivät 4-6: Tokyo Disney Resort
  • Päivä 7: Tokyo Disney Resort ja Osaka
  • Päivät 8-12: Osaka ja päiväretki Naraan
  • Päivä 13: Osakasta Tokioon
  • Päivä 14: Tokio
  • Päivä 15: Kotiinpaluu Tokiosta Helsinkiin

Lähtiessä meillä oli oikeastaan suunnitelmissa tehdä pari muutakin päiväretkeä, mutta muutimme matkan aikana suunnitelmia. Mutta palataan siihen myöhemmin.

Vaikka emme ole kumpikaan kovin pitkiä, halusimme yhdeksän tunnin lennolle vähän mukavammat paikat, joten maksoimme hieman lisää Economy Comfort -paikoista, jotka sijaitsevat Economy-luokan etuosassa. Valitsimme vielä kaikkein etummaisen rivin paikat, joissa oli oikein reilusti jalkatilaa. Pystyin itse ojentamaan istuessa jalkani ihan suoriksi eteenpäin eivätkä ne edes osuneet edessä olevaan seinään. Käsimatkatavarat joutui tosin laittamaan nousun ja laskun ajaksi ylös, kun edessä ei ollut istuinta, jonka alle ne olisi voinut laittaa.

Lento meni ihan mukavasti. Sen aikana tarjottiin sekä illallinen sekä aamupalaa. Yritin vähän nukkua, mutta se onnistui vain pätkissä. Edellisestä pitkän matkan lennostani taitaa olla kutakuinkin 15 vuotta aikaa, joten yllätyin hieman, miten kiva viihdejärjestelmä koneessa oli. Molemmille löytyi hyvin katsottavaa lennon ajaksi.

Saapuminen Japaniin

Lopulta saavuimme perille Tokioon Naritan kansainväliselle lentoasemalle. Pian koneesta noustuamme törmäsimme matkan ensimmäiseen vilkuttelijaan, joka tervehti maahan saapuvia matkustajia. Tällaisia vilkuttelevia työntekijöitä näimme Japanissa useasti, erityisesti Tokyo Disney Resortissa.

Saimme ruumassa olleet laukkumme aika nopeasti ja maahantulon virallisuudet sujuivat tehokkaasti. Kentällä oli melkein joka jonotusaluetta vahtimassa työntekijä, joka huolehti, että ihmiset jakautuivat eri jonoihin tasaisesti eivätkä jää muiden tielle tupeksimaan, vaan liikkuvat ripeästi. Ihan mahtavaa, miksei kaikkialla toimita samoin?! Saimme maahantulossa passeihimme temporary visitor -leimat, jotka olivat tärkeät, sillä niitä tarvittiin Japan Rail Passien -saamista varten.

Leimat saatuamme lähdimme hakemaan junapassejamme lentokentän alemmasta kerroksesta, JR EAST Travel Service Centeristä. Olimme tilanneet junapassien exhange orderit jo Suomesta käsin, mutta ne piti vielä käydä vaihtamassa varsinaisiin passeihin paikan päällä. Passeja sai jonottaa varmaan lähemmäs tunnin, sillä tiskejä oli avoinna vain muutama. Samalla ostimme liput JR:n Narita Express (tai N’EX) -junaan, jolla pääsimme Tokyo Stationille. Menopaluulippu maksoi noin 33 euroa, mikä ei ollut halvin vaihtoehto, mutta se tuntui meistä helpoimmalta, sillä junalla pääsimme ilman vaihtoja hotellimme lähelle. Toinen vaihtoehto olisi ollut JR Keisei Skyliner -juna, mutta sillä liikkuessa olisi pitänyt vaihtaa toiseen junaan päästäkseen Tokyo Stationille. Narita Express osoittautui oikein hyväksi valinnaksi, sillä juna oli oikein mukava.

Yövyimme kahden viikon aikana yhteensä viidessä hotellissa ja ensimmäisenä pääsimme tutustumaan Mitsui Garden Hotel Kyobashiin. Tai no, emme vielä alkuun nähneet hotellista hirveästi, sillä kun saavuimme hotellille, kello oli vasta kaksitoista. Emme saaneet heti huonettamme, joten jätimme matkalaukkumme hotellille säilytykseen ja lähdimme kiertelemään kaupunkia.

Koko sunnuntaipäivä on aika sumuinen, sillä olimme Tokioon saavuttuamme aika väsyneitä. Hotellihuonetta odottaessa suuntasimme takaisin Tokyo Stationille. Tutustuimme juna-aseman kellarikerroksesta löytyneeseen Tokyo Character Streetiin, joka oli siis maanalainen ostoskatu täynnä eri hahmoihin erikoistuneita pikkuliikkeitä. Yhdessä myytiin Studio Ghibli -tuotteita, toisessa taas Rilakkuma ja Hello Kitty -tavaraa. Kadun päässä oli Pokemon-kauppa ja löytyipä sieltä myös pieni Lego Store. Lisäksi oli vaikka mitä muita hahmoja, joihin en ollut aiemmin törmännytkään. Emme ostaneet mitään, mutta kävimme syömässä lähistöllä.

Saatuamme mahat täyteen jaksoimme taas vähän paremmin kierrellä tutkimassa paikkoja. Kiersimme Tokyo Stationin länsipuolelle ja matkalla huomasimme noin sadan kapselikoneen muodostaman alueen. Huomioni kiinnittyi erityisesti näihin hauskoihin kissahattuihin, joita oli myynnissä montaa erilaista. Ostin lopulta matkan viimeisenä päivänä toisesta liikkeestä tuollaisen kuvan alareunassa pilkottavan kalahatun siskolleni tuliaiseksi.

Olimme ajatelleet mennä tutustumaan keisarillisen palatsin itäisiin puutarhoihin, mutta kun pääsimme Tokyo Stationin maanalaisista osista takaisin maan pinnalle, alkoikin tihuttaa vettä. Istuimme hetkeksi penkille puun alle syömään convenience storesta ostamiamme nallekarkkeja ja odotimme, josko sade lakkaisi.

Tihkusade ei näyttänyt laantumisen merkkejä vaan tuntui jopa hieman yltyvän, joten päätimme lähteä hotellille katsomaan, josko saisimme jo huoneemme. Sateenvarjomme oli jäänyt hotellille, mutta onneksi Tokyo Stationin lähistöllä oli paljon maanalaisia käytäviä, joita pitkin pääsimme sateelta suojassa ihan hotellin nurkille asti.

Mitsui Garden Hotel Kyobashi

Hotellin sisäänkirjautuminen onnistui helposti, vaikka hotellin respa ei selvästi osannut englantia kovin hyvin emmekä me yhtään japania. Törmäsimme myöhemminkin matkallamme siihen, että paikalliset eivät olleet kovin hyviä englannissa ja vain pari kertaa matkallamme tuntui siltä, että kaikki puheemme ymmärrettiin. Kielierosta huolimatta kaikki oli kuitenkin tosi vaivatonta ja checkiniä tehdessämme aiemmin säilytykseen jättämämme laukut toimitettiin suoraan huoneeseemme.

Hotellihuoneemme osoittautui pieneksi, mutta oikein mukavaksi. Olin etukäteen vähän jännittänyt sitä, saisinko matkalla hyvin nukuttua, sillä japanilaiset pitävät kovista patjoista ja itse taas suosin oikein pehmeitä sänkyjä. Onneksi kaikkien hotellien sängyt osoittautuivat hyviksi, eikä minulla ollut mitään nukkumisvaikeuksia. Ehkä silläkin oli vaikutusta, että olin joka ilta aika poikki kävelemisestä ja uusien paikkojen tutkimisesta.

Kylpyhuone oli toimiva ja huoneen kokoon nähden jopa tilava.

Valitsimme Mitsui Garden Hotel Kyobashin siksi, että se vaikutti nettisivujen perusteella mukavalta ja erityisesti siksi, että se sijaitsi lähellä Tokyo Stationin Keiyo Line -asemaa. Junat Tokyo Disney Resortiin lähtevät Keiyo Linen asemalta ja halusimme olla lähellä lähtöasemaa, jotta tiistaiaamuna ei tuhrautuisi liikaa aikaa paikasta toiseen liikkumiseen. Hotellivalinta oli minusta onnistunut ja voisin yöpyä samassa paikassa toistekin. Kaksi yötä tässä kolmen ja puolen tähden hotellissa maksoi kahdelta hengeltä yhteensä noin 308 euroa Hotels.comin kautta varattuna.

Mitsui Garden Hotel Kyobashi
1-3-6 Kyobashi, Chuo-ku, Tokyo 104-0031
Luokitus:
Nettisivut, Hotels.com, Tripadvisor

Hotellille päästyämme kävimme suihkussa, mikä tuntui taivaalliselta pitkän liikkeelläolon jälkeen ja lepäilimme hetken. Aloimme olla aika väsyneitä, sillä olimme olleet hereillä yli vuorokauden, jos lentokoneessa torkkumista ei ota huomioon. Halusimme kuitenkin sinnitellä hereillä iltaan asti, jotta pääsisimme kiinni Japanin aikaan. Emme jaksaneet tehdä mitään kovin raskasta, joten suuntasimme jälleen Tokyo Stationille. Tehtävälistalla oli käydä varaamassa istumapaikat seuraavalle viikolle shinkansen-junaan sekä hankkia matkakortit julkista liikennettä varten.

Paikallisten matkakorttien eli IC-korttien hankkiminen onnistui väsyneilläkin aivoilla helposti automaatista. Googletimme kyllä varmuuden vuoksi ennen hotellilta lähtöä netistä ohjeet siihen mitä nappeja pitää painaa, vaikka automaatin kieleksi saikin valittua englannin. Hankimme pingviinin kuvalla varustetut Suica-kortit, joita pystyy käyttämään koko Japanissa. Kortista pitää maksaa 500 jenin eli noin 4 euron pantti, jonka saisi osittain takaisin, jos kortin palauttaa matkan lopuksi. Päätimme itse kuitenkin pitää kortit, sillä matkaamme varmasti Japaniin vielä joskus uudestaankin. Pantti ja kortille ladattava arvo piti maksaa käteisellä, mikä tuntui korttimaksuihin tottuneesta turistista vähän oudolta. Moni asia Japanissa on tosi teknistä ja nykyaikaista, mutta käteisellä maksamisesta tämä kansa ei kai halua luopua millään.

Shinkansen-paikat saimme varattua JR Eastin palvelupisteessä. Vietimme noin puolet matkastamme Osakassa ja kuljimme Tokiosta Osakaan ja takaisin shinkansen-luotijunilla. Ja näitä junamatkoja varten olimme hankkineet 7 päivän Japan Rail Passit. Japan Rail Passeilla matkustaessa ei ole pakko tehdä paikkavarausta etukäteen vaan voi vaan mennä istumaan vapaille paikoille erikseen merkittyihin unreserved seat -vaunuihin. Halusimme kuitenkin varmistaa omat paikkamme ajoissa, joten teimme istumapaikkavarauksen. Aikatauluihimme sopivan junan olimme katsoneet etukäteen Hyperdiasta ja kerroimme sitten vain palvelupisteen virkailijalle junan tiedot ja näytimme varmuuden vuoksi Hyperdian junahakutulosta.

Juna-asiat hoidettuamme kiertelimme hieman Tokyo Stationin liikkeissä. Ulkona oli alkanut illan myötä sataa enemmän, joten hotellille palatessamme hyödynsimme jälleen maanalaisia käytäviä. Paluumatkalla poikkesimme myös pienessä Lawson-kaupassa hakemassa vähän syötävää. Hotellille päästyämme olin jo ihan supersuperväsynyt ja nukahdin varmaan heti, kun laitoin silmät kiinni.

Tällainen oli ensimmäinen päivämme Tokiossa. Matkaraporttien seuraavassa osassa kerron mm. kivasta kattopuutarhasta sekä vierailustamme superhauskassa teemakahvilassa!

Tokyo Disney Resort 2018 -matkasta kertovat jutut:

Tokyo Disney Resort 2018: 100 päivää matkaan!
Tokyo Disney Resort 2018: Bucket list
Japani 2018: Tutustumista Tokioon
Japani 2018: Ginza, Pokémon Cafe ja muuta kivaa Tokiossa

| Kategoriassa Disney life | Avainsanat:, ,

2 kommenttia artikkelissa “Japani 2018: Tutustumista Tokioon

1. Oi että en malta odottaa muiden matkaraporttien lukemista! Nyt jo pääsi niin mukavasti matkaanne mukaan, että olisin vain halunnut klikata seuraavan raportin auki ja jatkaa Japaniin tutustumista kanssanne. :D

Kiitos myös siitä että olet laittanut hintoja mukaan, voi alkaa tässä samalla laskeskelemaan matkabudjettia omalle mahdolliselle Japanin matkalle. Oli myös kiva lukea noista erilaisista junalipuista välillä ihan suomeksi, kun niistä lähes jokaisessa matkablogissa puhutaan.

Ja aaaah! En malta odottaa seuraavan postauksen teemakahvilaa! Oletan ainakin että kyseessä on kahvila, joka instagramin puolella jo nähtiin. :D

1. Yritän kirjoitella raportteja mahdollisimman ripeään tahtiin, mutta kummasti siihen vaan kuluu aikaa. Toivottavasti saan kaikki tarinat kirjoitettua ennen kuin on seuraavan puistomatkaa :’D

Tosi kiva, jos hintatiedoista on hyötyä! Koitan muistaa laittaa niitä jatkossakin mukaan. Ja jos jonkun kiinnostavan hinnan unohdan mainita, niin saa kysyä! Eivät ne kuitenkaan mitään salaisuuksia ole. :)

Hihi, arvauksesi osui ihan nappiin ja nyt tuon seuraavan osan pääseekin jo lukemaan ;)