Walt Disney World 2019: Matka alkaa!

Nyt on aika herättää blogi taas pieneltä syystauolta ja aloittaa taannoisen Disney Land & Sea -reissumme matkaraportit. Palasimme reissusta jo muutama viikko sitten, mutta olin ensiksi ihan jetlagissa, sitten sairaana ja pari viikkoa kestäneen matkan jälkeen täytyi vähän puuhailla muita juttuja. Mutta nyt selittelyt sikseen ja reissujuttujen pariin.

Saapuminen Orlandoon

Lähdimme reissuun tosiaan syyskuun viimeisinä päivinä. Matkamme ensimmäisen osuuden vietimme Yhdysvalloissa Floridan osavaltiossa sijaitsevassa Walt Disney Worldissa (WDW). Puistoa lähin lentokenttä on Orlando International Airport, jonne lensimme Reykjavikin kautta Icelandairin lennoilla. Olemme yleensä lentäneet Finnairilla tai sen kanssa samaan One World -allianssiin kuuluvilla muilla lentoyhtiöillä, mutta niillä ei nyt tuntunut olevan mitään järkeviä lentoja Orlandoon. Miamiin olisi kyllä päässyt Helsingistä suorilla lennoilla, mutta Miami on vähän turhan kaukana Walt Disney Worldista, joten katselimme vain Orlandoon laskeutuvia lentovaihtoehtoja. Olimme ihan tyytyväisiä Icelandairiin ja voisimme valita sen toistekin, jos matkaamme Yhdysvaltoihin.

Lentomme saapui Orlandoon myöhään sunnuntai-iltana 29. syyskuuta. Olin etukäteen jännittänyt sitä, millaiset rajatarkastusmuodollisuudet Yhdysvaltain päässä oikein olisi, mutta kaikki sujui kuitenkin oikein hyvin eikä oikealle tiskille jonotuskaan kestänyt kuin ehkä puoli tuntia. Rajaviranomainen kyseli muun muassa miksi olemme tulleet Yhdysvaltoihin, kuinka pitkään aiomme viipyä ja mitä aiomme tehdä. Sormenjäljet annettuamme ja asianmukaiset saapumisleimat saatuamme lentomme matkalaukut alkoivat juuri pyöriä matkatavarahihnalla eikä meidän tarvinnut odottaa omia laukkujamme kuin pienen hetken verran.

Koska saavuimme Orlandoon niin myöhään, ei meistä ollut järkeä lähteä saman illan aikana Walt Disney Worldiin (ja maksaa Disneyn kalliita hotellihintoja), joten olimme yötä lentokentän sisällä sijaitsevassa Hyatt Regency Orlando International Airport -hotellissa. Yö maksoi reilut 160 euroa, mikä oli minusta ihan hyvä hinta, kun ottaa huomioon, miten kätevällä paikalla hotelli sijaitsee. Lisäksi hotellihuone oli oikein siisti ja tilava, joten olimme hyvin tyytyväisiä hotellivalintaamme. Huoneeseen saavuttuamme menimme melkein suoraan nukkumaan.

Ensimmäisen puistopäivän aikainen aloitus

Maanantaiaamuna herätyskellomme soi 5:30 ja nousimme saman tien ylös. Laitoimme tavaramme kasaan ja lähdimme sitten kohti Disney’s Magical Express -bussin lähtöpaikkaa. Disney’s Magical Express on siis bussi, joka liikennöi Orlandon lentokentältä Disneyn omistamille hotelleille ja takaisin. Bussin käyttö ei maksa mitään, jos yöpyy jossain Disneyn omistamassa hotellissa, mutta bussin kyytiin ei voi vain marssia, vaan se pitää varata erikseen.

Kyydin olisi voinut varata hotellia varatessa, mutta koska meillä ei tuolloin ollut vielä tietoa lennoistamme, päädyin varaamaan bussin puhelimitse muutamaa viikkoa ennen matkaa. Tuo puhelu oli kyllä yksi kuumottavimmista ikinä. Inhoan puhelujen soittamista ylipäätänsä ja soittaessani linja oli jotenkin todella huono enkä meinannut millään saada selvää puheluun vastanneen cast memberin puheesta. Kyydin piti olla ok puhelun jälkeen, mutta bussiterminaalissa työskennellyt cast member ei löytänytkään bussivaraustamme järjestelmästä. Onneksi hän kuitenkin pystyi jotenkin tarkistamaan, että meillä on hotellivaraus ja opasti meidät oikealle bussille.

Bussiterminaalissa ei ollut meidän lisäksemme ketään muita puistoon menijöitä aamukuuden jälkeen. Busseja siellä kuitenkin onneksi oli ja meidät ohjattiin nopeasti oikean kulkuneuvon kyytiin. Kuski odotteli jokusen minuutin verran, jos kyytiin tulisi muitakin, mutta kun terminaali oli niin hiljainen, hän päätti lähteä kuskaamaan meitä yksityiskyydillä. Kuski oli hirveän mukava vanhempi mies, joka oikein hidasti Walt Disney Worldin kyltin kohdalla, jotta saisimme ottaa kuvia siitä. Koska oli niin varhainen aamu, oli vielä pimeää, joten kuvat eivät valitettavasti onnistuneet, mutta arvostimme elettä. Oikealle hotellille eli Disney’s Contemporary Resortille päästyämme maksoimme kuskille muutaman dollarin verran tippiä, sillä se on ilmeisesti tapana, kun hän auttoi meitä laukkujemme kanssa.

Olin etukäteen varautunut siihen, että Disney’s Magical Express voisi olla vähän hidas vaihtoehto matkata lentokentältä Walt Disney Worldiin, sillä bussit saattavat kai odotella lisää matkustajia pitkänkin tovin. Mutta meillä oli tosi hyvä tuuri, sillä bussiterminaaliin saapumisesta meni vain noin 45 minuuttia siihen, kun olimme perillä Contemporary Resortin aulassa. Meitä ei haitannut herätä aikaisin, sillä halusimme myös aikaisin kiertelemään puistoon, joten Magical Express oli ainakin meidän aikatauluillamme tosi toimiva ratkaisu. Ehkäpä päiväsaikaan bussi on vähän hitaampi.

Contemporary Resortin aulaan päästyämme kirjauduimme tietysti sisään hotelliin. Huoneemme ei luonnollisesti ollut aamuseitsemän aikaan vielä valmis, mutta saimme respan cast memberiltä kaikki tarvittavat jutut puistopäivän aloittamiseen. Tärkeimmät niistä olivat MagicBandit eli rannekkeet, jotka toimivat Walt Disney Worldissa puistolippuina, hotellin huoneavaimena sekä maksuvälineenä. Olimme valinneet MagicBandimme etukäteen ja tilanneet ne WDW:n nettisivuilta. Ville valitsi vihreäsävyisen Alien-rannekkeen, minä taas en löytänyt kivaa kuvallista mallia, joten valitsin peruspunaisen yksivärisen rannekkeen. Kuvallisen MagicBandin tilaaminen ennakkoon maksoi noin kymmenen euroa, yksivärinen on maksuton. Kuvallisen MagicBandin olisi voinut myös ostaa puistosta, jolloin valikoima oli laajempi, mutta hinnat korkeammat.

Ensihetket Magic Kingdom -puistossa

Hotellilla pistäydyttyämme olikin vihdoin aika lähteä kiertämään puistoon. Olimme päättäneet viettää ensimmäiset tuntimme Magic Kingdomissa, sillä sinne oli niin helppo kävellä Contemporary Resortista. Walt Disney Worldissa pääsee harvemmin hotellilta kävellen puistoon, joten halusimme päästä heti hyödyntämään hotellimme mahtavaa sijaintia. Contemporary Resortilta on tosiaan oma kävelytie Magic Kingdomin sisäänkäynnille. Kävelyssä kestää kymmenisen minuuttia ja reitin varrella on oma turvatarkastusteltta, johon on ilmeisesti harvoin jonoa.

Magic Kindomiin päästyämme ihastelimme tietysti ensimmäisenä hieman Main Street, U.S.A.n hienoja Halloween-koristeita, mutta emme jääneet hirveästi kuvailemaan niitä, sillä halusimme ottaa hyödyn irti lopusta Extra Magic Hour -ajasta. Puiston Extra Magic Hour oli alkanut aamuseitsemältä ja kahdeksalta puisto aukeaisi kaikille vieraille.

Meillä ei ollut mitään erityisen tarkkaa suunnitelmaa eri laitteiden kiertämisen suhteen, joten päädyimme ensimmäisenä Dumbo the Flying Elephant -laitteen rauhalliseen kyytiin. Jonoa ei ollut lainkaan, joten saimme suoraan kavuta Dumbon kyytiin ja lennellä muutaman kierroksen pikkunorsun kyydissä.

Seuraavaksi käväisimme Dumbon vieressä sijainneessa The Barnstormer -vuoristoradassa. Hessun isännöimä The Barnstormer ei ole mikään hurja laite, joten se sopii lähes koko perheelle. Jonkinlainen vähimmäispituus laitteen kyytiin haluaville taisi kuitenkin olla.

New Fantasyland -alue

Kahden laitteen jälkeen jatkoimme saman kiertelyä ja päädyimme New Fantasyland -alueelle. Ensimmäisenä eteemme sattui Under the Sea – Journey of The Little Mermaid -dark ride. Laitteen edusta ja jonotusalue oli kauniisti teemoitettu Erikin valtakunnan tyyliin, mutta laite itse ei ehkä ollut niin hirveän vakuuttava. Se kertoi arvatenkin Pienen merenneidon tarinan, mutta monien muiden dark ride -laitteiden tapaan tarinassa oikaistiin aika paljon ja mukana oli vain muutama kohtaus. Laitteen kyytiin sai kuitenkin kävellä suoraan, mitään jonoa ei ollut.

Kello oli jo yli kahdeksan ja koska emme olleet syöneet mitään aamupalaa, päätimme käydä haukkaamassa hieman jotain. Fantasylandia kiertäessä vastaamme tuli Gaston’s Tavern, josta päätimme käydä ostamassa täytetyn patongin sekä pullon vettä. Tajusimme vasta myöhemmin, että Gaston’s Tavernissa (ja varmaan muissakin puiston ravintoloissa) olisi ollut myös vesipiste, josta olisi voinut ottaa jäävettä mukiin, mikä olisi ollut paljon järkevämpää kuin pullotetun veden ostaminen. No, ensimmäisellä kerralla uudessa paikassa harvemmin huomaa kaikkea ja ainakin ensi kerralla osaamme paremmin. Ruokien maksu onnistui kätevästi MagicBandilla ja etukäteen valitulla pin-koodilla. Patonki oli myös oikein hyvää, vaikka en yleensä välitä kinkkujuustoleivistä.

Pienen ruokatauon jälkeen jatkoimme laitteissa käyntiä. Seuraavana vuorossa oli It’s a small world, joka on yleensä yksi suosikeistani. Walt Disney Worldin versio ei vaan ehkä ollut yhtä vaikuttava kuin Pariisin tai Tokion versiot. Ensinnäkin nuo kaksi muuta laitetta ovat puistoissaan paljon hienommalla paikalla, jonkinlaisen aukion edessä, niin että laitteen fasadia voi ihailla vähän kauempaa. WDW:ssa taas laite on ihan vastapäätä Peter Pan’s Flight -laitetta, jopa vähän ahtaan tuntuisella paikalla. Sisältä itse laite ei myöskään jotenkin ollut niin hieno kuin aiemmin näkemäni. Ehkä vaikutelma johtuu siitä, että Pariisin ja Tokion versiot on kunnostettu tässä 2010-luvulla, kun taas Magic Kingdomin versiossa ei ilmeisesti ole tehty mitään suurempia kunnostustöitä.

Jatkoimme puiston kiertelyä vastapäivään ja eteemme sattui Haunted Mansion. Olikin hauska päästä ensimmäistä kertaa tämän laitteen kyytiin niin, että ymmärsi laitteessa puhuttavaa kieltä. Toivottavasti en kuulosta kamalan kriittiseltä, mutta täytyy sanoa, että pidän enemmän Disneyland Parisin vähän pelottavammasta Phantom Manorista kuin tästä alkuperäisestä Haunted Mansionista. Mainitaan nyt vielä, että meillä oli todella hyvä reissu ja minusta oli tosi mukavaa päästä käymään tuttujen laitteiden eri versioissa. Laitteiden eroihin tulee vaan kiinnitettyä huomiota ja niistä tekee erilaisia huomioita, kun on päässyt käymään eri puistoissa ja puistokäyntien aikana on alkanut muodostua omia suosikkijuttuja.

Matka jatkuu Frontierlandiin

Seuraavaksi jatkoimme kiertelyä Liberty Squaren kautta Frontierlandin suuntaan. Rivers of American kohdalla tuli jotenkin sellainen fiilis, että kylläpä puisto on kaunis ja napsimme vähän kuvia alueesta.

Päätimme myös mennä käymään yhdessä meidän molempien lempilaitteista, eli Big Thunder Mountain -vuoristoradassa. Jonoa ei ollut vielä ehtinyt kertyä hirveästi, joten pääsimme kyytiin ehkä vartin jonotuksen jälkeen. WDW:n Big Thunder Mountain ei myöskään pettänyt vaan oli oikein kiva.

Olin tehnyt meille FastPass+-varaukset hyvissä ajoin etukäteen ja matkamme ensimmäinen FastPass oli Jungle Cruise -laitteeseen. Emme aivan tienneet millainen laite on, sillä emme olleet aiemmin päässeet sitä testaamaan. Pariisista Jungle Cruisea ei löydy ja Japanissa taas emme olisi kielimuurin takia ymmärtäneet laitteesta mitään, joten jätimme sen väliin.

Lyhyen odotuksen jälkeen meille selvisi, että Jungle Cruisessa veneillään humoristisen oppaan kanssa mitä mielenkiintoisimpien nähtävyyksien ohi. Laivan kapteenit ovat kaikki melkoisia supliikkimiehiä tai -naisia ja puujalkavitsien kuulemiselta ei voi välttyä. Laite oli todella meistä hauska ja ehdottomasti käynnin arvoinen! Ensi kesänä myös ilmestyy laitteeseen jollain tasolla pohjautuva Jungle Cruise -elokuva. Mielenkiinnolla odotan, millainen se oikein mahtaa olla.

Jungle Cruisen jälkeen pidimme taas hetkisen verran taukoa ja Ville kävi hakemassa meille Mikki-pretzelin. Pretzel oli oikein hyvää ja sitä oli kiva mutustella samalla kun istuimme hetken aikaa ja katselimme muita puistokävijöitä.

Pretzelin syönnin jälkeen jatkoimme matkaa Main Streetille. Kiertelimme vähän kaupoissa ja ihastelimme jälleen syksyisiä koristeita.

Olimme jossain Main Streetin kaupassa, kun kuulimme ulkoa tavallista voimakkaampaa musiikkia. Menimme ulos katsomaan, mistä on kyse ja saimme huomata, että Move It! Shake It! MousekeDance It! Street party oli juuri alkanut. Esityksen musiikki oli niin tarttuvaa, että jäimme seuraamaan sitä ja ottamaan kuvia hahmoista.

Seuraavaksi meillä olisi ollut FastPass The Many Adventures of Winnie the Pooh -laitteeseen, mutta valitettavasti laite oli väliaikaisesti suljettu. Ihmettelimme hetken, että mitähän FastPasseillemme nyt tapahtuu, mutta hetkisen päästä sain puhelimeeni WDW:n oman sovelluksen kautta ilmoituksen, että MagicBandeillemme on nyt lisätty korvaava FastPass, jonka voi käyttää toiseen laitteeseen saman päivän aikana. Muistaakseni FastPassia ei voinut käyttää Seven Dwarfs Mine Trainiin (koska se on niin suosittu), mutta muihin laitteisiin taisi käydä.

Päätimme mennä käyttämään FastPassimme Buzz Lightyear’s Space Ranger Spin -laitteeseen. Olen aina ihan valmis voittamaan Buzz-laitteessa, mutta WDW:n versio oli ainakin vähän vaikea ja hävisin Villelle reilusti. Kun olimme valmiiksi Tomorrowlandin alueella, meinasimme käydä seuraavaksi myös PeopleMoverissa. Laitteessa taisi kuitenkin olla vähän jotain väliaikaista häikkää, sillä se ei liikkunut ja jonotusalue oli osaksi porottavan auringon alla, joten päätimme jättää laitteen testaamisen toiseen päivään ja mennä lounaalle.

Lounas Be Our Guest -ravintolassa

Etukäteen Walt Disney Worldin kiinnostavimmalta ravintolalta vaikutti Kaunotar ja hirviö -teemainen Be Our Guest. Ravintola on myös aika suosittu, mutta sain kuitenkin tehtyä sinne varauksen etukäteen. Paikassa oli muutama muukin samaan aikaan, joten jouduimme odottamaan hetkisen, ennen kuin pääsimme sisälle ja sen jälkeen oli vielä jonotettava tiskille tekemään ruokatilaus. Tilasin Spring Chicken Saladin sekä The Master’s Cupcaken, Ville taas annoksen Braised Chicken (Coq Au Vin Style) sekä jälkiruuaksi Triple Chocolate Cupcaken.

Be Our Guest -ravintolassa on kolme suurta ruokailutilaa ja ainakin lounasaikaan pöydän saa valita vapaasti. Päätimme mennä oikealla sijaitsevaan galleriahuoneeseen, sillä se vaikutti rauhallisemmalta kuin keskimmäinen huone, joka oli kuin Hirviön tanssisali tai vasemmalla sijainnut tummasävyinen länsisiipi. Ravintolassa oli koko ajan paljon porukkaa ja varmasti sen vuoksi sekä ehkä myös osittain materiaalivalintojen vuoksi tila tuntui koko ajan tosi hälyisältä. Ruokailuhetki ei siis tuntunut kovin rauhalliselta, vaikka olikin ihanaa taas istahtaa hetkeksi ja päästä pois kuumasta ulkoilmasta.

Ruuat olivat ihan hyviä, vaikka toivonkin, että olisin valinnut jotain muuta kuin salaatin. Jälkiruuaksi valitsemani The Master’s Cupcake oli myös oikein kiva päästä testaamaan, sillä sen päällä oli kuorrutteena Be Our Guest -laulun englanninkielisestä sanoituksesta (”Try the grey stuff, it’s delicious Don’t believe me, ask the dishes”) tuttua grey stuffia. Täytyy sanoa, että eivät suomenkieliset sanatkaan (”Maista vaikka, maistuu voilta, Jos et usko, kysy noilta”) kovin metsään menneet, sillä oli kuorrutteessa vähän voimainen maku.

Kaiken kaikkiaan oli kiva päästä testaamaan Ge Our Guest -ravintolaa ja nähdä se livenä. Paikka oli oikein hieno ja esimerkiksi tanssisali oli kuin suoraan elokuvasta, mutta emme välttämättä mene ravintolaan toiste erityisesti hälyisyyden ja rauhattoman tunnelman vuoksi.

Lounaan jälkeen meillä oli vielä päivän kolmannet FastPassit Big Thunder Mountainiin. Parin tunnin aikana jono oli ehtinyt jo kasvaa aika pitkäksi, mutta FastPassien ansiosta kyytiinpääsyä ei tarvinnut odottaa kuin kymmenisen minuuttia.

Big Thunder Mountainin jälkeen päätimme lähteä pitämään hieman taukoa hotellille. Olin jo aiemmin saanut ilmoituksen sekä sovellukseen että sähköpostilla, että huoneemme on valmis sekä huoneemme numeron. Niinpä lähdimme kävelemään takaisin Contemporary Resortiin.

Tällainen oli ensimmäisen puistopäivämme alkupuolikas. Toivottavasti höpinöistäni oli iloa ja jos sinulle heräsi kysymyksiä jostain tekstissä mainitsemastani jutusta, niin jätä vaan kommenttia, niin kerron mielelläni lisää.

Tarkoituksena olisi nyt saada seuraavat matkareportit julkaistua aika ripeään tahtiin, sillä seuraava Disney-matka on tiedossa jo tämän kuun aikana! Seuraavalla kerralla kerron lisää Contemporary Resortista jonkinlaisen hotelliarvion muodossa.

Disney Land & Sea -matkasta kertovat jutut:
Seuraava matkamme: Disney Land & Sea
Walt Disney World 2019: Matka alkaa!